FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Saxat från skatteverket:
Enskild firma (näringsverksamhet) De belopp du anger i din skatte- och avgiftsanmälan ligger till grund för uträkningen av din preliminära F-skatt. I ruta 40 anger du verksamhetens beräknade överskott efter schablonavdrag för egenavgifter. För att räkna fram beloppet behöver du göra en uppskattning av dina intäkter och avdragsgilla kostnader för året. Beloppet du får fram är den beräknade vinsten. Från det beloppet får du göra schablonavdrag för de egenavgifter du får betala. Schablonavdraget är normalt 25 procent. Läs mer om egenavgifter i avsnittet "Vad är egenavgifter?". Momsen ska ingå i F-skatten om du redovisar moms i inkomstdeklarationen. Läs mer om det i avsnittet "Redovisar du momsen i inkomstdeklarationen en gång/år? Exempel Beräknade intäkter (exkl. moms) 300 000 kr Beräknade kostnader (exkl. moms) -100 000 kr Beräknad vinst: 200 000 kr Schablonavdrag för egenavgifter på 25 procent -50 000 kr Verksamhetens överskott 150 000 kr En vinst på 200 000 kronor ger ett överskott på 150 000 kronor, vilket medför skatter och egenavgifter på ca 91 000 kronor. Momsen tillkommer om du redovisar den i inkomstdeklarationen en gång om året. Om vi antar att alla företagets intäkter och kostnader belastas med 25 procent moms kommer ytterligare (25 % x 300 000) - (25 % x 100 000) = 50 000 kr att läggas till F-skatten, som totalt då blir då ca 141 000 kronor. Verkar mkt enklare som conny förklarat. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Egenavgifterna dras av från summan, det är alltså ingenting som man betalar till skatteavgifter; utan det är ett avdrag. Detta fick jag veta efter samtal med skatteverket och det är rätt antar jag. ![]() Tack för alla svar!! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför inte använda skattekalkylatorn på verksamt.se? Där får du se exakt hur mycket du ska betala till SKV och behålla själv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Denna posten är väl egentligen stängd, men jag hittade infon som jag hade för mig att jag sett. Kanske nån annan har nytta av den.
Så räknas skatten ut Skatter och avgifter i din enskilda näringsverksamhet baseras på verksamhetens överskott för året. Nedan följer ett exempel på hur skatten räknas fram: Intäkter 400.000 -Kostnader -150.000 =Vinst =250.000 -Schablonavdrag 25% (avdraget görs eftersom egenavgifterna är avdragsgilla) -62.500 =Verksamhetens överskott =187.500 -Grundavdrag (varierar med inkomsten) -27.600 =Beskattningsbar förvärvsinkomst =159.900 *Egenavgifterna (socialavgifterna) beräknas på verksamhetens överskott 28,97% (187.500 x 0.2897) -54.319 *Den beskattningsbara förvärvsinkomsten beskattas med: Kommunalskatt ca 31% varierar mellan kommunerna (159.900 x 0.31) -49.569 Statlig skatt: 20% på belopp över 384.600 25% på belopp över 545.200 Stalig skatt därmed 0 kr Skatter totalt =103.888 Vinst =250.000 Skatt -103.888 Kvar efter skatt =146.112 *Egenavgifterna beräknas alltid på verksamhetens överskott. *Kommunal och statlig skatt beräknas på den beskattningsbara inkomsten, dvs. verksamhetens överskott reducerad med ett grundavdrag. Mvh M |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Innebär detta att det är fördelaktigare att ta ut lön (skatta den vinst som motsvarar sin lön) i EF än i AB, eftersom schablonavdrag 25% och grundavdrag endast för göras i EF och inte i AB?
Edit: såg detta: http://newsroom.blinfo.se/enskild-fi...-och-20110129/ citat: En fördel med enskild firma är att socialavgiftsnivån är lägre – egenavgifterna är nämligen bara 28,97% (jämfört med arbetsgivaravgifterna på 31,42%) Senast redigerad av Danielos den 2012-03-17 klockan 14:20 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Sedan hittade jag: http://www.accountfactory.com/blog/a...ja-bolagsform/
Citat:
|