FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej, behöver lite hjälp med fakturering...Ahhh.
Hittils har jag fått mina affiliatepengar inbetalade till mitt bankkonto utan att behöva krångla med fakturor. Nu har jag testat lite nya samarbetpartners och måste nu fakturera ett företag i Italien. Min verksamhet drivs som ett aktiebolag. Letar nu efter en fakturamall lämplig att använda inom EU, med t ex fält för momsnummer, och så engelskspråkig såklart. Någon som sitter på en dylik eller har förslag på var jag kan hitta en? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det funkar att använda www.hejfaktura.se, du kan ställa in att språket ska vara engelska för den kunden, men de har inte VAT-nummer som eget fält så du får skriva in det i meddelande-rutan till kunden (typ så här):
Customer VAT IT123456789001 Man kan ställa in Valuta, språk, om det ska vara moms eller inte. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-29 klockan 03:41 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Det som Conny nämnde är extremt viktigt. Du måste ha med kundens VAT-nr på fakturan för att kunna
fakturera utan svensk moms. När du sedan redovisar momsen i momsdeklarationen så fyller du i några andra fält och du behöver sen skicka in en periodisk sammanställning varje kvartal med respektive VAT-nr och värde på försäljningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Man får (eller bör) inte fakturera i språk annat än Svenska eller Euro. Ska man fakturera i andra språk måste man registrera detta någonstans. Allt enligt vår tidigare redovisningsbyrå.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag har dessutom jobbat med systemutveckling hos ett gäng stora företag som regelbundet fakturerar i många olika valutor och språk, det har aldrig diskuterats att det skulle finnas den typen av begränsningar. Du bör läxa upp din redovisningsfirma att inte fara med osanning. I Kina är det stränga krav på att varje faktura ska vara upprättad i 7 exemplar och varje ska ha myndighetsstämplar. men i Sverige finns inte alls några särskilda begränsningar. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-29 klockan 18:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad menar du med "språk annat än Svenska eller Euro"?
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Nja, det stämmer inte riktigt. Däremot får du inte fakturera moms i annan valuta än SEK/EUR. Produkter och liknande får faktureras i valfri valuta. Om momsen faktureras i EUR ska valutakursen anges också. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
När man åberobar momsbefrielse ska man även ange enligt vilket EU-direktiv. Så här står det på fakturor från Pixmania Pro: Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Kollade på skatteverkets webbplats:
http://www.skatteverket.se/foretagor...168000409.html Där står det att man ska ange referens till: Citat:
Så jag bedömer att det borde kunna stå så här på de fakturor jag själv utfärdar vid EU-handel: Citat:
Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-29 klockan 20:16 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|