Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Överföra pengar till Handelsbanken från PayPal

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-04, 18:50 #1
Becki
Guest

Becki
Guest

Standard Överföra pengar till Handelsbanken från PayPal

Har du lyckats överföra pengar från PayPal till Handelsbanken?

Jag ska överföra mina pengar från mitt PayPal-konto till mitt bankkonto hos Handelsbanken.
Vill dubbelkolla mer er att jag gör rätt innan jag gör det (misslyckas jag debiteras jag nämligen 28 SEK).

Jag ska ange land och för-/efternam. Inga oklarheter där.

Men sen ska jag ange banknamn, kontotyp och kontonummer.

Banknamn. Eftersom PayPal inte är svenskt utan internationellt, ska jag använda mig av HANDSESS som banknamn eller behöver jag bara skriva Handelsbanken?

Jag kan välja mellan kontotyperna bankgiro, plusgiro och inrikes bankkonto.
Om en som jag har allkonto dvs. inte bankgiro eller plusgiro, är det då inrikes bank jag ska välja?

Sist men inte minst, mitt kontonummer.
Mitt kontonummer består ju av 9 siffror och jag uppger alltid dessa siffror plus mitt clearingnummer till min arbetsgivare.
Men bör jag istället ange mitt IBAN-nummer när det gäller internationellt? PayPal i detta fall.
Eller ska jag ange mitt clearingnr-kontonr som jag läste i en forumtråd (dock från 2004)?

Hittade nämligen dessa uppgifter under "Kontovillkor och IBAN" på min Internetbank där det står att "IBAN är en internationell metod för att ange och kontrollera bankkontonummer, och används endast vid utlandsbetalningar".

Jag har frågat min bank men de hänvisar mig till PayPal.
Känns dock enklare att fråga någon som har gjort det. Gärna nyligen och inte för flera år sedan.

Tack på förhand!

Senast redigerad av Becki den 2012-06-04 klockan 18:52
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-04, 18:54 #2
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
Mycket flitig postare

PayPal överför från Sverige om jag inte minns fel. Behövde iaf bara ange clearingnummer själv. Välj inhemsk i menyn så ska det nog funka.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-06, 21:26 #3
Becki
Guest

Becki
Guest

Vad menar du med "välj inhemsk i menyn"? Jag har PayPal på svenska.

Menar du att du bara anger ditt clearingnummer under kontonummer? Inte ditt kontonummer också? Så jag ska alltså inte använda mig av IBAN?

Skriver du HANDSESS eller Handelsbanken?
Oläst 2012-06-06, 21:45 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Becki Visa inlägg
Vad menar du med "välj inhemsk i menyn"? Jag har PayPal på svenska.

Menar du att du bara anger ditt clearingnummer under kontonummer? Inte ditt kontonummer också? Så jag ska alltså inte använda mig av IBAN?

Skriver du HANDSESS eller Handelsbanken?
Du har flera olika betalningsmöjligheter att välja mellan om jag minns rätt, t.ex ACH och inhemsk banköverföring. Välj inhemsk (detta är f.ö svenska ) så slipper du använda IBAN - skriv in clearingnummer där detta efterfrågas och ditt vanliga kontonummer där detta efterfrågas. Vid banknamn skriver du Handelsbanken.

Ska du göra det internationellt behöver du bara BIC (HANDSESS) och IBAN (som även innehåller ditt kontonummer).

Hoppas detta hjälper!
Oläst 2012-06-07, 02:42 #5
Becki
Guest

Becki
Guest

Hm... Alltså menyn står på svenska men vet inte var du hittar inhemsk?

Översikt > Överföra till bankkonto
Sen kommer en länk som heter "Överför till ditt bankkonto" som tar mig till "Lägg till ett bankkonto i Sverige".

Kan det möjligtvis vara så att du har ditt PayPal kopplat till din bank redan?
Det har ju inte jag, jag har bara överfört pengar till PayPal utan koppla det till mitt bankkonto.
Under "Lägg till ett bankkonto i Sverige" så är alternativen bankgiro/plusgiro/inrikes bankkonto samt kontonummer.
Oläst 2012-06-08, 18:22 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Becki Visa inlägg
Hm... Alltså menyn står på svenska men vet inte var du hittar inhemsk?

Översikt > Överföra till bankkonto
Sen kommer en länk som heter "Överför till ditt bankkonto" som tar mig till "Lägg till ett bankkonto i Sverige".

Kan det möjligtvis vara så att du har ditt PayPal kopplat till din bank redan?
Det har ju inte jag, jag har bara överfört pengar till PayPal utan koppla det till mitt bankkonto.
Under "Lägg till ett bankkonto i Sverige" så är alternativen bankgiro/plusgiro/inrikes bankkonto samt kontonummer.
Inrikes är detsamma som inhemsk. Ber om ursäkt för att jag blandade ihop ordvalet där.
Oläst 2012-06-11, 00:04 #7
Becki
Guest

Becki
Guest

Jaha, ok. Så om jag väljer inrikes så behöver jag inte använda mig av BIC eller IBAN?

Du skrev "skriv in clearingnummer där detta efterfrågas och ditt vanliga kontonummer där detta efterfrågas" men clearingnummer efterfrågas ju inte (?).

Ovanför fältet jag ska fylla i mitt kontonummer i står det:
"Var noggrann med att ange fullständigt kontonummer, inklusive routingkod och kontrollsiffra i förekommande fall."

Vad är routingkod och kontrollsiffra? Mitt clearingnummer? Hur ange jag det ihop med mitt kontonummer på rätt sätt? Clearingnummer-Kontonummer eller Kontonummer-Clearingnummer? Vet de vad som är vad?
Oläst 2012-06-11, 06:53 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Routingkod är clearingnummer, eller är iaf vad jag kallar det haha. Det är de siffrorna som står före ditt kontonummer.
Oläst 2012-06-14, 11:07 #9
Becki
Guest

Becki
Guest

Hm... Det fungerar inte. Testade clearingnr-kontonr men fick felmeddelandet:

"Den tillagda bankinformationen är ogiltig eller saknas. Försök igen.

Du har angett ett ogiltigt bankkontonummer. Ange 7 eller 8 siffror för bankgirokonton. Ange 3 till 8 siffror för postgirokonton. Ange 7 till 15 siffror för privatkonton."

Mitt clearingnr är ju på 4 siffror och mitt kontonr på 9 siffror så det är ju inte för lite eller för mycket!?

Mailat support. Kanske borde ha PayPal på engelska och använda mig av BIC och IBAN istället.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017