FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Någon som har ett hum mellan foten och handen på hur mycket ersättning telemarketingbolag skall ha för att sälja in en produkt/tjänst.
Är fullt medveten om att det är många variabler att ha i åtanke gällande pris, vad det är, hur lättsåld den är osv osv. Men måste ha ett mått att gå på innan man börjar ta kontakt med dessa bolag. Någon som har något exempel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag var inne på det förut och ringde då upp ett telemarkingtingbolag. Enligt säljaren som jag pratade med så var det en startavgift på 5 000 kr och sedan beroende på hur lättsåld produkt man hade så skulle man antingen betala per timme eller per såld produkt. Jag kom inte längre än så, men dom påpekade väldigt snabbt att man skulle välja de som gynnade båda parterna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Minns att något nytt affiliate bolag startade, som postades i forumet här.
De de var lite av båda mynten, man kunde regga för att sälja sina produkter via deras telemarketing affiliate system eller att man reggade sig som telesäljare och då var den som gjorde cold callingen antar jag. Ersättningen där var nog % av sale, eller egen summa. Tror inte de var någon startavgift, men vet inte om man ska jämföra det med callcenter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ersättning per såld produkt är ju ganska givet. Men hur mycket?
Om en tjänst kostar 500 kr per år. Skall de har 25% på det, eller 500 kr, eller 1000 kr? Har hört alla scenarier. Inklusive det sista... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur långt är ett snöre? Alla bolag har sina egna priser. Vissa arbetar enbart efter provision, och andra arbetar efter timme / samtal etc.
Ett alternativ du har är ju Imani's tjänst: Zellor.com. Läs mer här: http://www.wn.se/showthread.php?t=10...ghlight=zellor "Med Zellor betalar du dessutom endast för de försäljningar som skett - och de som inte skett korrekt kan du enkelt välja att neka." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Att introducera en helt ny produkt på marknaden är ofta extremt kostnsamt.
Om du i normalfallet har ett industriföretag (dvs som tillverkar en egenutvecklad produkt) så är det vanligt att man får lägga ca 40% av produktens pris på marknadsföring och försäljningskostnader. Om det är en helt ny produkt så kan denna andel lätt stiga till 90-95%. Jag har haft kontakt med företag som sålt in internet-produkter som kostat från ca 200 kr/st och de har lagt ca 2500-3000 kr på varje ny kund i M/S-kostnader (M/S=> Marketing & Sales). Min gissning är att du bör räkna med kostnader på ca 3000-4000 kr/ ny kund. om du introducerar en ny produkt, kanske mer. Tänk på att den billigaste och bästa marknadsföringen du kan få är att dina nöjda kunder rekommenderar produkten till sina vänner. Det är helt gratis för dig, men det kräver att du har en klar och tydlig strategi och ett långsiktigt tänk. Om du då har en produkt som du har en självkostnad på 500 kr för, så måste du tänka på att inkludera kostnaden för M/S i din budget och anpassa priset därefter. Normalt brukar priset vara ganska högt för nyintroducerade produkter, och när marknaden kommer igång och försäljningen ökar, så sjunker priset allteftersom leverantören får igen kostnaden för sin investering. Gör en försiktig uppskattning hur många produkter du kan sälja per vecka och hur mycket det kostar i form av marknadsföring och försäljningskostnader. Sen ska du göra en regelbunden uppföljning vecka för vecka och anpassa din uppskattning och kalkyl efter det. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-11 klockan 06:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har du fått något svar i ovan?
Skriv ett PM annars. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Beror ju helt på vad du ska sälja
![]() Dock är det ett pris som inte är lönsamt om man inte binder kunden på 36 månader :P |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|