Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Byte av e-handelsplattform. Risker? Tips?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-14, 13:23 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Standard Byte av e-handelsplattform. Risker? Tips?

Hejsan

Vi funderar på att snart ta och uppgradera oss ifrån virtuemart 1 på en av våra butiker. Vissa tycker att jag ska uppgradera till virtuemart 2, men jag funderar på om det är en bra idé?

En annan sak är att butiken går väldigt bra och jag vågar inte riktigt byta då jag är rädd för att förlora mina platser på Googles sökmotorindex. Just nu ligger vi väldigt bra till. Kan man förlora sina platser på google av ett byte? Alla länkar bytes ju.

Vill nämligen inte byta plattform och minska omsättningen.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-14, 15:06 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Enklast är väl att göra en uppdatering i en testmiljö.

Och där pröva sig fram.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-14, 20:20 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Ja, du kan förlora alla dina placeringar i Google om du byter e-butik och ändrar url:er. Men det finns mycket du kan göra för att förhindra att det sker. Du bör skapa ett script som redirectar (301) alla dina gamla url:er till de nya. Om inte allt kan automatiseras, så får du göra en manuell genomgång och skapa manuella redirects.

Det kan vara komplicerat och svårt att byta plattform. Men det är inte en anledning till att inte göra det. Kommer du vara nöjd med din nuvarande plattform om/när ni omsätter det tiodubbla av vad ni gör idag? Det kommer bara att bli svårare och mer riskabelt, ju längre ni väntar med att uppgradera. Om man tror att man kommer att öka sin omsättning med tiden, så bör man alltså alltid utföra stora och riskabla arbeten så snart som möjligt.

Skapa en handlingsplan för hur arbetet ska gå till och försök att identifiera alla tänkbara problem vad gäller kompatibilitet och SEO. Bygg därefter det nya systemet i en testmiljö. När allting fungerar så lägger ni det live.

Jag har själv utfört stora förändringar i mitt eget system genom åren, som inneburit nya url:er och ny menystruktur med nya kategorier. Båda gångerna har gått bra, med bibehållna eller förbättrade positioner i Google.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-15, 12:13 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Ja, du kan förlora alla dina placeringar i Google om du byter e-butik och ändrar url:er. Men det finns mycket du kan göra för att förhindra att det sker. Du bör skapa ett script som redirectar (301) alla dina gamla url:er till de nya. Om inte allt kan automatiseras, så får du göra en manuell genomgång och skapa manuella redirects.

Det kan vara komplicerat och svårt att byta plattform. Men det är inte en anledning till att inte göra det. Kommer du vara nöjd med din nuvarande plattform om/när ni omsätter det tiodubbla av vad ni gör idag? Det kommer bara att bli svårare och mer riskabelt, ju längre ni väntar med att uppgradera. Om man tror att man kommer att öka sin omsättning med tiden, så bör man alltså alltid utföra stora och riskabla arbeten så snart som möjligt.

Skapa en handlingsplan för hur arbetet ska gå till och försök att identifiera alla tänkbara problem vad gäller kompatibilitet och SEO. Bygg därefter det nya systemet i en testmiljö. När allting fungerar så lägger ni det live.

Jag har själv utfört stora förändringar i mitt eget system genom åren, som inneburit nya url:er och ny menystruktur med nya kategorier. Båda gångerna har gått bra, med bibehållna eller förbättrade positioner i Google.

Tack för en utförlig och informativ beskrivning över vad som behöver göras.

Jag tänkte att det vore bättre att byta plattform i framtiden då jag kommer ha ett större antal återkommande kunder, så att jag har "säkrat" omsättningen lite mer. Då den här plattformen egentligen fungerar helt okej i dagsläget känner jag att jag avvaktar med butiken.

Men du skriver att jag bör göra allt riskabelt i början, det låter iofs rätt rationellt. Det enda jag är rädd för är dock att jag förlorar mina platser i google = omsätter mindre.

Tyvärr kommer det inte finnas något automatiskt sätt att redirecta mina urler heller.
Oläst 2012-06-16, 01:37 #5
sca sca är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
sca sca är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Vad skulle fördelarna vara med det ena eller det andra att vara? Har du skrivit upp fördelar respektive nackdelar?
sca är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-19, 09:50 #6
mobilizer mobilizer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2012
mobilizer mobilizer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2012
Den stora fördelen och bästa orsaken till varför du ska byta ehandelsplatform är för att du vill öka konverteringsgraden hos dina kunder. Det är värt allt meck i världen!
mobilizer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-19, 20:25 #7
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Hejsan

Vi funderar på att snart ta och uppgradera oss ifrån virtuemart 1 på en av våra butiker. Vissa tycker att jag ska uppgradera till virtuemart 2, men jag funderar på om det är en bra idé?

En annan sak är att butiken går väldigt bra och jag vågar inte riktigt byta då jag är rädd för att förlora mina platser på Googles sökmotorindex. Just nu ligger vi väldigt bra till. Kan man förlora sina platser på google av ett byte? Alla länkar bytes ju.

Vill nämligen inte byta plattform och minska omsättningen.
Gör en studie av vad som är risker och vinster, vart fallgroparna finns och vad som är viktigt att satsa på. Kalkyler på framtida kostnader är viktiga med. Om du inte kan göra det på ett bra vis så anlita någon professionell part att göra den. Förslagsvis inte någon som sitter i knät på en specifik lösning dock så de bara rekommenderar den. Drar du in pengar, så är kostnaden sannolikt motiverad att göra rätt från början. Det finns flera företag som utför denna typ av oberoende förstudier.

Senast redigerad av Björn den 2012-06-19 klockan 20:29
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-21, 11:27 #8
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av sca Visa inlägg
Vad skulle fördelarna vara med det ena eller det andra att vara? Har du skrivit upp fördelar respektive nackdelar?
Har självklart skrivit upp fördelar och nackdelar, gör aldrig någonting utan att tänka på detta.
Oläst 2012-06-21, 11:29 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
Gör en studie av vad som är risker och vinster, vart fallgroparna finns och vad som är viktigt att satsa på. Kalkyler på framtida kostnader är viktiga med. Om du inte kan göra det på ett bra vis så anlita någon professionell part att göra den. Förslagsvis inte någon som sitter i knät på en specifik lösning dock så de bara rekommenderar den. Drar du in pengar, så är kostnaden sannolikt motiverad att göra rätt från början. Det finns flera företag som utför denna typ av oberoende förstudier.
Tack för svaret. Ska göra en bättre analys när jag får lite mer tid på händerna.

Tror att jag i dagsläget stannar kvar lite då omsättningen ökar som den gör. "Don't fix anything that's not broken".

Det problemet jag hade mest var att tredjeparts moduler inte var lika kompatibla, men det verkar i stort sett lösa sig nu.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017