FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
(kort och koncist denna gång)
Är det rimligt av min blivande kund att kräva/önska en konsultansvarsförsäkring som ska täcka upp till 5 Mkr/skada? Normalt täcker dessa runt 500 Kkr/skada, och premien blir ju rätt mycket högre för tio gånger detta belopp. Jag vet att kunden (min kund) har krav på sig från sina kunder, vars system och portaler jag kommer att drifta, men om detta är mitt problem eller inte förblir ett frågetecken för mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej och ja.
Det går inte att svara på med så pass lite info till oss. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Det finns två belopp att pratat om i en konsultansvarsförsäkring.
det kan vara 500 000 kr för det lägre beloppet och 10 Mkr för det högre. Du måste kolla med ditt försäkringsbelopp om dessa belopp och hur mycket de är på just din försäkring. Det ena kallas "ren förmögenhetsskada" och det andra minns jag inte på rak arm vad det kallades. Det är vanligt att man misstolkar dessa två olika belopp och jag har sett flera hopblandningar. Vissa försäkringsbolag vägrar höja det lägre beloppet till mer än 2 Mkr (vissa har maxbelopp 500 kKr). Du måste vaar skitnoga med att ta reda på vilket belopp som avses. Sen ska du tänka på VAR försäkringen gäller. Normalt brukar den gälla enbart i Sverige elelr i Norden, om du har ett uppdrag som förmedlats av en engelsk konsultmäklare så gäller i INTE försäkringen (försäkringsbolaget räknar den som du fakturerar som kunden inte var uppdraget utförs eller vart slutprodukten levereras). Du måste vara skitnoga med att kolla upp detta och få allt skriftligt från försäkringsbolaget. Tänk på att London/England INTE ligger i Norden (försäkringssäljarna vet oftast inte att försäkringen inte gäller när det är en engelsk konsultmäklare involverad). Detta problem finns oavsett om slutkunden sitter i Sverige och konsultmäklaren sitter i England!!! Kolla upp!!! Sammanfattning: - Kolla VAD försäringen gäller för (oaktsamhet, vattenskada, brand, stillestånd, sekundärskada, intäktsbortfall, sabotage av dina egna anställda eller underkonsulter m.m.) - Kolla MAX ERSÄTTNINGSNIVÅ för "REN förmögenhetsskada", respektive övriga skadefall - Kolla VAR försäkringen GÄLLER - Kolla VAR KUNDEN är stationerad - Kolla att du har anmält korrekt årsomsättning i ditt bolag till föräkringsbolaget - Avtala bort all ersättning som inte täcks av försäkringen genom explicit skrivning i ditt avtal med kunden - Avtala bort (i avtalet med din kund) att du ska lägga ut pengar vid skadefall, skriv att utbetalning endast sker direkt från försäkringsbolag e.d. - Använd gärna mall för driftavtal från IT- och Telekomföretagen (de har bytt namn igen men minns inte vilket) - Tänk på att viten INTE täcks av försäkringen utan endast skadestånd!!! - Tänk på att arvode till skiljenämnden INTE täcks av försäkringen!!! Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-20 klockan 20:53 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaret Conny.
Det var "ren förmögenhetsskada" jag syftade på, och mycket riktigt gick bara försäkringsbolaget med på att höja denna till 2M. Lyckligtvis var detta OK för kunden (jag antar att de siktade högt) och premien blev inte allt för dyr. Enligt vad jag kan utläsa gäller försäkringen då i Norden, men för mig är det nog bara aktuellt med Sverige just gällande denna kund. Förvisso är det ett internationellt bolag men det blir det svenska bolaget som betalar mitt arvode. Årsomsättningen som jag angav till försäkringsbolaget var en uppskattning, då jag inte haft något bokslut än. Det var nog väl lågt räknat dock (samma som jag använde för prel. skatt beräkning, 1M). Men jag antar att detta kan justeras i efterhand. Jag tror att jag har en rätt säker "frånskrivning" gällande ansvar i vårt avtal. Kopierar in det här om du skulle ha några kommentarer. "Konsulten ansvarar inte i något fall för indirekta skador, såsom utebliven vinst, produktionsbortfall och liknande kostnader eller förluster. Konsulten ansvarar ej heller för Uppdragsgivarens förlust av data. Uppdragsgivaren åtar sig att hålla Konsulten skadeslös för alla krav som tredje part kan komma att rikta mot Konsulten och vilka grundar sig på Uppdragsgivarens handlande eller underlåtenhet, såvida inte Konsultens vårdslöshet, avtalsbrott eller uppsåt förorsakat tredje mans krav." Hmm, det där med skiljenämnden är jag inte helt med på. I mitt avtal står det nämligen att tvister skall avgöras av skiljenämnd (jag fick detta tipset av andra då det är billigare). Är detta dumt menar du, eller betyder det bara att just avgiften för att använda dem får gå ur egen ficka? Som sagt, tack för svaret och tack för andra bra inlägg som hjälpt mig att göra en bra budget och bra löne- & prisberäkningar. Senast redigerad av Marjoh den 2012-06-20 klockan 20:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Skiljenämnd är helt galet om du inte heter AB Volvo. Ändra fort som du bara kan till Svensk domstol.
Din uppdragsgivare gnuggar händerna hela vägen till mötet där ni signar ett sådant avtal. Skiljenämnd: Ni betalar för era egna ombud Ni betalar för att få ert mål behandlat Ni betalar ytterligare några hundra tusen i "domarnas" arvoden. Ett mindre skiljemål tror jag är svårt att få under miljonen, faktiskt. Storföretag betalar gärna tiotals miljoner för att göra upp i skiljenämnd. Allt som händer där stannar mellan parterna och ingenting är offentligt. Särskilt när man behandlar affärshemligheter är det värt varenda krona. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Jag håller helt klart med KristianE här, skiljenämnd är det DYRASTE alternativet för tvistelösning du kan välja. Alla försäkringsbolag har undantag för just skiljenämndens arvoden, du får då INGEN ersättning för detta ur rättsskydedet i försäkringen. Kolla försäkringsvillkoren ska du se att det uttryckligen står ett undantag just för skiljenämndens arvoden.
Så länge du har en omsättning på mindre än 100 Miljoner ska du välja domstol, skiljenämnden är rena döden ur ekonomisk synvinkel för dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ah, där ser man - inte alla råd är kloka råd. Jag har, efter era kommentarer, efterforskat lite mer och ser att ni har rätt.
Jag får göra en sista ändring i avtalet, som för övrigt ska skrivas på i morgon, och ändra till allmän domstol. Tack för det KristianE och Conny. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
För att vara i alla fall lite neutral i frågan så är en stor fördel med skiljenämnd att det går
undan. Ett mål kan vara klart på några veckor till skillnad från allmän domstol som tar ett antal år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Så med stor plånbok och bra jurister kan du i princip hävda vad du vill :P För räkna med om motpart har många miljoner så äter dom upp dig i varje liten bit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Javisst, skiljenämnden behöver nog inte vara helt neutral i sig. Man måste som sagt betala ledamöternas arvoden och det är nog enkelt att skicka med en extra Medelhalvsresa om man omsätter miljarder.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|