FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
Om man driver ett eget företag (AB), hur mycket bör man omsätta för att kunna leva på det? Jag vet att denna fråga liknar "hur långt är ett snöre?" men någon siffra eller liknande måste det ju finnas att sträva efter. Hur stor bör vinsten vara varje månad efter man tagit ut lön? / Makaflow |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag skulle säga att 1 000 000 kr är en hälsosam miniminivå för ett enmansbolag i konsultbranchen
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Man brukar säga 1 miljon men jag skulle säga att man klarar sig på det halva om man har de lägre arbetsgivaravgifterna. Runt 570000 om du är över ~26.
Men om du har kontor och reser mycket kanske du bör omsätta 100000 mer. Dvs 600000-670000 bör du klara dig på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om vi räknar på en lön på 30 000 kr brutto, det bör bli lite drygt 20 000 kr netto. Bruttolönen är alltså 30 000 kr/mån eller 360 000 kr per år. Arbetsgivaravgiften är ungefär 115 000 kr, eller 58 000 kr om du är tillräckligt ung. Bara lönekostnaden blir då 475 000 kr (eller 418 000 kr med reducerad avgift). För 500 K i årsomsättning har du som vuxen en marginal på 25 000 kr/år. Det ska täcka kostnader för telefoni, tjänsteresor, arbetsutrustning. Som datakonsult behöver du lite dyrare datorer och då är 25 000 kr lite knappt för en vettig dator... Bristen på marginaler innebär också att du är helt i händerna på dina uppdragsgivare. Om du inte har uppdrag en månad, vad lever du av då? Om du hamnar i en tvist och får vänta ett halvår innan du får betalt och kanske inte ens hela beloppet?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Omsättning är fel ord att använda, du bör beräkna efter vinst före löneutgifter.
Beror vilken levnadsklass du vill ha med, jag har avkastningskrav att ha 1 miljon netto per år i privat inkomst. Vilket jag anser är en rimlig levnadsklass. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
||