Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ny inom bokförning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-13, 01:10 #1
Misho Misho är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Medlem

Standard Ny inom bokförning

Hej,

Har nyligen startat ett företag och vill veta vad de flesta här tycker är bäst att ha som bokförningsprogram om man har enskild firma och är "påväg" att ta de första stegen och lära sig att vara företagare.

Jag vill undvika kostnader så mycket som möjligt i början, finns det något simpelt bokförningsprogram som kanske är gratis?

Ända jag hittar är unicell och visma, är det något att ha?
Misho är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-13, 09:33 #2
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Du gör klokt i att lämna bort det till en redovisningsbyrå. Det kostar en slant men det är helt klart värt det om du värderar din egen tid någorlunda.
Vill du ändå göra det själv är visma kanske det populäraste (vanligaste?) och inte så blodigt dyrt. Finns nåt som heter BOQ som är billigare men helt ok.
Har du testat googla på "gratis bokföringsprogram"? Jag fick många resultat där.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-13, 11:32 #3
Medlem

Medlem

Om jag skulle lämna över arbetet till en redovisningsbryå, vilken byrå borde jag välja?

Är inte det en sak man tar risk på, för det är ändå mitt ansvar även om det är byråns jobb, det är jag som får skitet, eller har jag missförstått det?
Oläst 2012-07-13, 12:45 #4
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Misho Visa inlägg
Om jag skulle lämna över arbetet till en redovisningsbryå, vilken byrå borde jag välja?

Är inte det en sak man tar risk på, för det är ändå mitt ansvar även om det är byråns jobb, det är jag som får skitet, eller har jag missförstått det?
Det stämmer, det är du som bär ansvar!

Tycker absolut du själv bör hålla koll på vad som bokförs och så när du har lite tid över. Att ha koll på företagets kapital är A och O.

Väldigt ofta har redovisningskonsulten gett mig fel information och jag har nästan alltid själv fått skatteplanera lite smartare och så. Så det gynnar dig att själv läsa på lite om bokföring.

Testa Speedledger kopplat till företagskontot, det kör jag själv på med en av mina bolag. Funkar klockrent.

Då du nyligen har startat företaget är det mycket lättare att bokföra själv, än senare när företaget har fler verifikationer...
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-13, 12:56 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
"Vanlig" bokföring är enkel så länge man läser på och känner sig hemma med siffror. Däremot kommer man oftast till ett läge där det ändå lönar sig att låta någon annan ta hand om det just på grund av att det ändå tar tid från den riktiga verksamheten. Även om man låter någon göra arbetet så bör man själv ändå ha koll på grunderna.
Oläst 2012-07-13, 13:05 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Det stämmer, det är du som bär ansvar!

Tycker absolut du själv bör hålla koll på vad som bokförs och så när du har lite tid över. Att ha koll på företagets kapital är A och O.

Väldigt ofta har redovisningskonsulten gett mig fel information och jag har nästan alltid själv fått skatteplanera lite smartare och så. Så det gynnar dig att själv läsa på lite om bokföring.

Testa Speedledger kopplat till företagskontot, det kör jag själv på med en av mina bolag. Funkar klockrent.

Då du nyligen har startat företaget är det mycket lättare att bokföra själv, än senare när företaget har fler verifikationer...
SpeedLedger ser ut o vara det klockrena valet, ser riktigt simpelt ut och passar utmärkt till nybörjaren..

Tusen tack!
Oläst 2012-07-13, 13:41 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Misho Visa inlägg
SpeedLedger ser ut o vara det klockrena valet, ser riktigt simpelt ut och passar utmärkt till nybörjaren..

Tusen tack!
Lycka till!

Det är otroligt simpelt!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-14, 03:25 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag har valt att ta lite hjälp av en bekant med kunskaper inom redovisning för att göra det hela själv. Jag har tidigare drivit verksamheter där redovisningskonsulter anlitats och det har en tendens att bli lite konstigt ibland.

Det tar tid och jag tänker onda tankar om den som designat gränssnittet i Visma SPCS som jag använder, men jag känner att jag har kontroll och att det blir rätt. Det må ta en halv till en hel arbetsdag i månaden, men jag vet precis hur uppdaterat allt är och att allt verkligen bokförts på rätt sätt.

Även om du lämnar bort det bör du försöka sätta dig in i vad som gäller så du kan kontrollera eftersom det ändå är ditt ansvar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-15, 00:37 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
När man är nybakad företagare tror jag det är väldigt nyttigt att lära sig grunderna i bokföring och då genom att traggla sig igenom detta med lite hjäp från öppna forum och sökning på internet, samt att läsa lite bokföringsbcker (exempelvis från www.BLinfo.se som har en hel drös med olika böcker).

Som Jonny skriver så har man bättre koll själv på hur företaget mår när mabn gör det själv i början. Är man nystartad så finns inte så många transaktioner så det skulle kosta hutlöst mycket att låta en extern redovisningsbyrå ta hand om detta.

När man märker att man har för mycket annat att göra så an manlägga ut jobbet vid ett senare tillfälle. Men glöm inte att "kunskap är makt".
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017