Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kostnader vid domäntransfer?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-13, 10:04 #1
Danne Vendels avatar
Danne Vendel Danne Vendel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Medlem
Danne Vendels avatar

Standard Kostnader vid domäntransfer?

Vill jag flytta en domän som har t.ex. sex månader kvar till ny betalning från en registrar till en annan så måste jag börja betala från dag 1 hos den nya registraren. Jag "förlorar" alltså de sex månader jag redan betalt för hos den förste registraren.

Jag kanske minns helt fel, men förr var det väl inte så? Jag har för mig att den nya registraren bara tog samma betalningsperioder som den första, dvs om jag skulle betala en ny avgift den 1 oktober hos den förste registaren men flyttade domänen redan den 1 april (dvs sex månader innan förfallodatumet), så tog inte den nya registraren betalt förrän den 1 oktober.

En fråga till: Köpte en .nu-domän åt en kund för runt 150 spänn. Nu vill vi föra över domänen till kundens konto hos samma registrar och ändra ägaruppgifterna så att domänen ägs fullt ut av kunden. Enligt uppgift skulle det kosta 2.400 spänn. Är detta verkligen sant? Är det i så fall för att det bara är någon vecka emellan att jag registrerade domänen till att vi tänkte flytta över?
Danne Vendel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-13, 10:38 #2
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Hej,

Vad gäller det för toppdomän? .SE domäner kan flyttas utan kostnad för registraren medan .COM/.NET domäner i princip alltid kostar pengar eftersom registraren måste lägga på ett år hos Verisign vid flytten. Men i ett sådant fall läggs det alltså på ett år på utgångsdatumet, är det sex månader kvar till förfallodatumet blir alltså det nya förfallodatumet arton månader framåt i tiden.

.SE domäner kan alltså flyttas utan att registraren måste lägga på "tid" hos .SE, därmed är en transfer oftast gratis. Det finns dock registrarer som i samband med transfern kräver att man förlänger domänen i ett år, dock är det samma princip då, det läggs på tolv månader på förfallodatumet och det nya förnyelsedatumet hamnar arton månader framåt, du "tappar" alltså ingen tid.

Ja, det stämmer att det kostar ganska mycket men beror inte på tidsspannet utan att Nunames som administrerar .NU domänen tar ganska bra betalt för ett ägarbyte. Det är alltså oberoende av vilken registrar du använder dig av och lösningen på problemet är att använda kundens uppgifter som registrant redan vid registreringen istället för att göra ett ägarbyte i efterhand.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-13, 11:47 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Varför registrerar du inte domänen på kunden direkt? Det känns som det självklara valet oavsett vilken toppdomän det gäller (.nu kostar som sagt var en hel del att byta ägare på även om övriga vanliga tld är mer eller mindre gratis).
Oläst 2012-08-13, 11:53 #4
Danne Vendels avatar
Medlem

Medlem
Danne Vendels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Hej,

Vad gäller det för toppdomän? .SE domäner kan flyttas utan kostnad för registraren medan .COM/.NET domäner i princip alltid kostar pengar eftersom registraren måste lägga på ett år hos Verisign vid flytten. Men i ett sådant fall läggs det alltså på ett år på utgångsdatumet, är det sex månader kvar till förfallodatumet blir alltså det nya förfallodatumet arton månader framåt i tiden.

.SE domäner kan alltså flyttas utan att registraren måste lägga på "tid" hos .SE, därmed är en transfer oftast gratis. Det finns dock registrarer som i samband med transfern kräver att man förlänger domänen i ett år, dock är det samma princip då, det läggs på tolv månader på förfallodatumet och det nya förnyelsedatumet hamnar arton månader framåt, du "tappar" alltså ingen tid.

Ja, det stämmer att det kostar ganska mycket men beror inte på tidsspannet utan att Nunames som administrerar .NU domänen tar ganska bra betalt för ett ägarbyte. Det är alltså oberoende av vilken registrar du använder dig av och lösningen på problemet är att använda kundens uppgifter som registrant redan vid registreringen istället för att göra ett ägarbyte i efterhand.
Tack. Bra svar!
Oläst 2012-08-13, 11:54 #5
Danne Vendels avatar
Medlem

Medlem
Danne Vendels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Varför registrerar du inte domänen på kunden direkt?
Av skäl som varken hör till trådens ämne eller som du faktiskt inte har med att göra.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017