FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej
Nu har jag hittat en företagslägenhet uppe i Stockholm. Då tänkte jag: 1. Antingen bo där på heltid 2. Bo där på deltid 3. Dela boende med vän och ha kontor och lager i företagslägenheten. Jag vet att i det här fallet så är hyran 100% avdragsgill. Hur är det då i dem andra fallen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du får inte bo i en företagslokal, finns vissa lagparagrafer. Sedan skiter vissa hyresvärdar i det helt, vissa lär du få stora problem med om du gör det och du förlorar kontrakt.
Företagslokal är ju hyran avdragsgill, ser man till SKV så lär dom vilja förmånsbeskatta dig även om du bryter mot lagen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Det är rätt vanligt att företag hyr övernattningslägenheter för att anställda ska bo där istället för på hotell och då förmånsbeskattas inte boendet, eftersom det är att jämföra med att var apå tjänsteresa.
Men om du bor där permanent elelr folkbokför dig på adressen så vill skattmasen troligen att du betalar hyra till företaget. Beroende på hur stor lägenheten är så kan du använda en mindre del för "boendet" och resten för "kontor och lager", men om du betalar en marknadsmässig hyra (som i sig är en viss tolkningsfråga) så kan det gå vägen. Företaget kan ju dessutom välja att begära hyra av dig utan moms, eftersom det är frivilligt när det gäller uthyrning av lokaler/lägenheter. Är det moms på hyran från fastighetsägaren? Jag har dock inte gjort ett liknande upplägg själv så jag är lite osäker om momsen om ditt företag har annan momspliktig verksamhet. Men det är lätt att kolla upp genom att mejla [email protected] Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-24 klockan 18:32 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Använder jag mig utav dessa schablon? http://www.skatteverket.se/rattsinfo...b80007744.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Ja, det ser bra ut att göra det, använd årsschablonen för jag såg att den var 3 kr billigare per kvm och år än månadsschablonen.
Har du mao runt 66-67 kvm så borde 6000 bli bra. Men du kan beräkna den exakt så om du har 66 kvm så blir det 66*1077/12 => 5923 kr/månad, Har du 67 kvm så blir det 6013 kr/månad. 60 kvm blir 5385 kr/mån. Själv betalar jag 6123 kr för 55 kvm i Vallentuna (ca 36-40 km bilväg norr om stockholm) så jag skulle troligen tjäna på att ta det genom företaget får då skulle jag bara behöva betala 55*1077/12 => 4936 kr/månad det blir 1187 kr mer att köpa öl för (minst 23 storstark). Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-24 klockan 19:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Gör jag då följande? 1. 22,5*1077 = 24 232,5 kr. eller tar jag hela ytan: 2. 45*1077 = 48 465 kr Vad gör jag då med dessa pengar? Betalar jag dessa pengar till Skatteverket? Edit: Är det kanske mer fördelaktigt att hyra en lägenhet privat och sedan hyra ut halva (om man använder så mycket) till sitt ab? Senast redigerad av Lancelot den 2012-09-24 klockan 19:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Om du väljer alternativ 2 så är du nog ganska trygg i att klara dig från skattmasen tror jag.
Dessa pengar ska du privat betala till ditt företag som hyra i andra hand. så du skriver bara en faktura från ditt bolag till dig själv som privatperson på 4039 kr per månad, då blir det 0 kr i förmånsvärde, enligt min tolkning. Företaget betalar sin hyra (som kan vara på ett helt annat belopp) till fastighetsägaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag får sedan en lön ifrån AB:et som redan har beskattats och med dessa så betalar jag 4000kr till bolaget. Jävlar... Det verkar inte alls vara bra. Jag hade kunnat ta en billigare lägenhet privat och istället hyra ut den till mitt AB; däremot kommer jag mycket längre bort ifrån postkontoret vilket är osmidigt för mitt ab. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Kolla på vad det skulle kosta dig att köpa en bostadsrätt för det brukar ändå vara bäst på längre sikt. Låna till inköpet. Det borde bli billigare ändå. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|