FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kanske kan ge lite tips på kostnader kring att starta ett företag för en ung kille i 20års åldern?
Jag har funderat på det länge, och läst runt lite men inte fått något konkret svar på hur mycket det kommer kosta mig (arbetslös så AB är långt borta). Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Rent formellt kan du registrera dig som näringsidkare hos skatteverket, dvs skaffa FA-skatt och momsregistering med enda kostnad ett par frimärken och lite papper och toner så det blir en kostnad på ca 13 kr.
Vill du skydda en firma (dvs ett företagsnamn så gör man det hos bolagsverket och för enskild firma kostar det ca 1200 kr. Men för att starta ett företag är det inte krav att man har en registrerad firma (eget namn på företaget). Man kan använda sitt eget personnamn om man vill starta med lägsta möjliga omkostnader. När väl pengarna börjar rulla in så kan man registrera firman hos bolagsverket. Men det viktigaste du bör göra INNAN du startar är att tänka ut en bra affärídé och skriva en affärsplan. Om man ska bli framgångsrik så är det ofta bra att utgå från ett problem som många upplever som besvärande och som folk är beredd att betala för att bli av med. Kan man lösa det problemet så är det ofta en bättre grund för att starta ett företag än att gissa sig fram på annat sätt. Jag skulle dock råda dig till att köpa en bok om Bokföring och om Enskild firma från blinfo.se för 300 kr per styck, det är väl värda pengar. Ett bokföringsprogram från exempelvis VISMA/SPCS för 1500 kan ju var aen bra investering. Jag köpte ett mer avancerat som kostade drygt 10 000 kr som jag använt i 13 år nu och är skitnöjd med det. Men du ska vänta med alla kostnader till det är oundvikligt i starten. Det främsta du ska göra är att lära dig sälja, sälja, sälja, det är A och O för att lyckas bra med sitt företag. Be AF om att få gå kurser i försäljningt och marknadsföring, gå med i Nyföretagarcentrum där det ofta är gratis eller extremt billigt att vara med. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-10 klockan 19:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att starta EF är ju nästan gratis, men du måste ju ändå ha en verksamhet/affärside.
Visst det är lätt tjäna pengar, men svårare tjäna tillräckligt med pengar. Gå ut och erbjud dig att kratta löv så hittar du garanterad kunder, du kan säkert få ihop pengar för mat. Dock så måste man långsiktigt hitta balans i verksamheten mot fungerande inkomst. Var bara ett exempel just för det är höst i Sverige, ja det är höst här med men är 20 grader ute denna tiden här så kratta löv skulle inte funka så bra på Malta ![]() Senast redigerad av patrikweb den 2012-11-11 klockan 01:17 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
I princip ingenting, utom din tid, vilket är det värdefullaste du har. Så se till att satsa på kundnytta...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att skydda ett företagsnamn är ju i stort sett onödigt till en början, speciellt om man vill hålla nere kostnader. Blir det inarbetat är det skyddat ändå. Möjligen är fördelen att man inte tar ett namn någon annan redan har.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tänk dock på att du som egenföretagare inte längre kommer att vara arbetslös och ha rätt till eventuella ersättningar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Denna regel är ju en stimulansåtgärd för att främja nystartande av företag hos arbetslösa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ett alternativ är ju att börja lite försiktigt med t.ex. Frilans Finans. I så fall bör man fortfarande ha rätt till bidrag?
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Om man nu har akassa dvs. Bidrag har jag mindre koll på. Men sådant går på inkomst mer säkerligen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|