Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Väsentlig anknytning till Sverige

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-16, 22:32 #1
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Mycket flitig postare

Standard Väsentlig anknytning till Sverige

Kommer med största sannolikhet att flytta till cypern nästa år och starta en firma där istället. Beroende på hur det går med firman där så kommer jag kanske att flytta tillbaka till sverige om ett par år igen.

Ni som redan har gjort något liknande känner säkert till begreppet "Väsentlig anknytning", då man inte enligt skatteverket så ha "Väsentlig anknytning" till sverige om man ska bosätta sig i utlandet (och driva en firma där). Annars blir man tvungen till slut när man flyttar tillbaka till sverige igen att betala skatt för allt man tjänat på cypern vilket lär suga :P

Så min fråga är nu, om man inte äger en bostad / bil här i sverige, räknas det då som att man inte har en anknytning då? min mor och bror kommer att stanna kvar i sverige så det är bara jag som kommer att flytta. Jag har ingen fru eller barn. Firman jag har här kommer jag att lägga ner och starta upp en ny på cypern.

Vad mer kan man räkna som "Väsentlig anknytning"?
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-16, 22:56 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Första resultatet på google

http://sparsamskatt.se/skatt-och-jur...lig-anknytning

Om man ska spara pengar på detta är det värt att tala med en skattejurist.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-16, 23:44 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jo, tänkte när det blir dags o kolla med en skattejurist så att allt går rätt till, men det skulle vara kul o få höra från andra här på WN om hur de gick till väga eller hur de tror att en "väsentlig anknytning" till sverige ser ut...

får man fortfarande ha ett svenskt bankkonto?
Oläst 2012-12-17, 00:02 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

SKV har inte så mycket säga till om du bor utomlands mer än 6 månader, första 5-10 är kanske dom har lite extra mycket mens men ja.

Ibland kan vissa saker inte vara helt svart eller vitt, men om du inte har något permanent boende i Sverige eller liknande här så har dom svårt att säga något.

Så klart du kan ha bankkonto i Sverige men du bör ju inte ha något penga flöde via det i regel.

Du kan säga till banken att du inte ska beskattas i Sverige för kapital etc på dina konton, SEB brukar automatisk skicka ut en lapp som frågar hur dom ska göra om du skriver dig utomlands exempelvis.

Att du har en mor kvar i Sverige eller liknande kommer SKV aldrig vinna i domstol om dom försöker ha det som väsentlig anknytning :P
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-17, 00:10 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Det jag är intresserad av är hur skatteverket kan hålla koll på hur länge man vistas i sverige? jag känner till 6 månaders regeln, men hur håller dom koll på hur länge jag stannar i sverige när jag är på besök?

Hur mycket pengar tror ni att man får ha på sitt svenska bankkonto när man bosätter sig utomlands?
Oläst 2012-12-17, 00:17 #6

Citat:
Ursprungligen postat av phattrance Visa inlägg
Det jag är intresserad av är hur skatteverket kan hålla koll på hur länge man vistas i sverige? jag känner till 6 månaders regeln, men hur håller dom koll på hur länge jag stannar i sverige när jag är på besök?

Hur mycket pengar tror ni att man får ha på sitt svenska bankkonto när man bosätter sig utomlands?
Första 5 åren är det du som har bevisbördan, men nej dom kan inte veta det rakt av.

Men om du använder kort i Sverige så har dom ju bevis att du varit i Sverige just dom gångerna, eller om du bokar flygresa till och från Sverige så finns ju flygdata i värsta fall.

Visst du kan ju flyga till CPH och ta tåget och betala med annat kort som inte står i ditt namn in till Sverige.

Om du verkligen befinner dig utomlands över 6 månader per år då är det inga problem, men sedan att dom i verkligheten troligtvis inte hade vetat hur många månader du varit i Sverige är annan sak.

Men om dom är riktig jävliga och vill slösa väldigt mycket skattepengar på dig så kan dom allt plocka fram all data. Även om du skulle kunnat vara osynlig i Sverige med kontanter bara.

Personligen hade jag nog föredragit självmord före att vara i Sverige 6 månader eller mer

Summan på ditt bankkonto spelar mindre roll, det som spelar roll är om du får in pengar varje månad på ditt svenska bankkonto. Det hade kanske blivit lite sämre läge för dig.
Oläst 2012-12-17, 00:27 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jag behöver definitivt inte behöva hålla mig till sverige längre än 6 månader, var bara lite nyfiken på hur dom skulle gå till väga bara

Ang bankkontot så vill jag gärna ha kvar en hel del pengar på mitt svenska konto då jag inte vill föra över pengar till bankerna på cypern då landet inte verkar så stabilt, så det är bättre o ha kvar en fast summa i sverige som man inte rör.
Oläst 2012-12-17, 01:41 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Öppna bankkonto i Storbritannien, tyskland eller Scweitz om du vill få ut pengarna utr Sverige, de är hyfsat stabila länder....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-17, 07:26 #9

FBME är rätt stabil bank ändå på Cypern, dock är många utländska bankers internetbank ett skämt. Alla som bara haft bank i Sverige kommer tycka det är gå 10 år tillbaka i tiden, och dom utländska kunderna tycker det är coolt fått internetbank.

Säkerheten är betydligt lägre i många länder, är i princip skitenkelt tömma några miljoner från folks konton om man har insikt hur det funkar.

Visst att svenska bankerna med har en hel del säkerhetsproblem och det med går tömma miljoner där, men kräver mer teknisk kunskap dock
Oläst 2012-12-17, 10:38 #10
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Ni underskattar SKV. Vill de sätta dit det och du gjort fel kommer de hitta det. Här är lite saker de kan kolla:

-Alla kortanvändningar
-Besök på golfklubbar/andra föreningar med bokningssystem
-Läkarbesök
-Hyrbilar
-Tågresor
-Flygresor
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017