FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
jag undrar hur man bokför inköp av varor till enskild näringsverksamhet från ett land utanför EU (i detta exempel USA), där man lagt ut pengarna själv? Varorna har beställts som privatperson, fraktats till ett freight-forward företag som sedan tagit betalt för frakt till Sverige via DHL, sedan har moms + tull betalats till DHL vid leverans från egen ficka. En annan fråga är hur långt innan man startat ett enskild firma kan man "gå tillbaka" och bokföra då projektet i fråga har hållit på i 2 år innan firman registrerades. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Utläggen är inga problem så länge du har originalkvittot kvar på alla utlägg du gjort, du lägger bar ain dem i bokföringen och kör du enskild firma så är beloppet egen insättning (dvs en skuld till dig som provatperson som du kan ta tillbaks skattefritt senare när det finns likviditet i firman).
Hur långt tillbaks man kan gå är jag mer osäker på, men om du gör öppen redovisning av vad det gäller så är det bara att lägga in det som ulägg i bokföringen. Redivisar du detta öppet så ska det inte vara några problem. Men jag är osäker på hur långt tillbaks man tillåts gå, 6 månader vet jag funkar men två år är jag osäker på. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|