Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lön vs Faktura (EF)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-07, 17:32 #1
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Mycket flitig postare

Standard Lön vs Faktura (EF)

Tjena

Säg att jag ska få 10.000:- som lön (innan skatt) för ett uppdrag. Nu har jag fått frågan ifall jag vill fakturera beloppet istället via min enskilda firma.

- Hur mycket bör man fakturera för att det ska bli ungefär samma pengar till mig i slutändan?
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-07, 17:46 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Du säger inte hur gammal du är men kör du 13000 + moms så finns det lite marginal i alla fall.

Då har jag inte räknat med några andra kostnader överhuvudtaget. (Conny...
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-07, 17:55 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Du säger inte hur gammal du är men kör du 13000 + moms så finns det lite marginal i alla fall.

Då har jag inte räknat med några andra kostnader överhuvudtaget. (Conny...
Oj, det missade jag visst. Jag är 26.
Så typ 30% extra + moms bör vara OK alltså?

Det är då för att täcka de egenavgifter jag måste betala i min EF?

Vi behöver inte bry oss om ev. tillägg för semester, ej debiterbara timmar osv osv. Det är för ett exjobb jag gör för en liten startup. Vill mest kolla så jag inte gör bort mig helt om jag skulle fakturera
Oläst 2013-02-07, 18:17 #4

Arbetsgivaravgiften är väl ca 32% för dig så kör på 14000 för att ha marginal. Tänkte lite fel först.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-07, 18:20 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Arbetsgivaravgiften är väl ca 32% för dig så kör på 14000 för att ha marginal. Tänkte lite fel först.
28,97% eller (om du menar egenavgifter)?
http://www.skatteverket.se/foretagor...800020987.html
Oläst 2013-02-07, 23:07 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Tänk på att du har betydligt fler kostnader än lön,när du driver eget företag. Du är inte bara arbetsgivaravgifter eller egenavgifter.

När du fakturerar så har du ansvaret rent juridiskt och måste ha företagsförsäkring, betala dina kostnader för bokföring, hemmakontoret, datorn, skrivare, bredband, telefon, marknadsföring, vissa resekostnader, säljkostnader m.m.

Du har även risken för kreditförluster, du ska själv betala din tjänstepension (som arbetsgivare normalt betalar när du är anställd) du ska ha en ergonomisk arbetsplats med kontorsstol, skrivbord, belysning, m.m.

Jag brukar följa den rekommendation som FAR (Föreningen aktorierade revisorer har i sin allmanacka där man räknar med arbetsgivaragifter på 48-50% på bruttolönen, avrynda till 50%.

De fasta kostnaderna brukar jag räkna med uppgår till 150 000 kr per år, men KristianE kommer slita mig i stycken för att jag säger det. Men jag tror Kristian och jag kan vara överens om att under 75 000 kr per år är inte realistiskt att räkna i fasta kostnader.

Så om vi först räknar ut vadenbart dina lönekostnader borde vara så blir det 10 000 kr + 50% dvs 15000 kr. Nu vet jag inte vad du räknat med för lönenivå men låt oss säga att du är komplett nybörjare och har en ingångslön på 22 000 kr per månad (om du skulle varit anställd).

Så får vi en kalkyl som ser ut så här: 22000*1,5*12,2 => 402 600 kr enbart för lönekostnaden per år.

Sen ska du räkna ut detta så det blir en timkostnad, och när du räknar lön så brukar man räkna med timlönen för 1760 timmar per år. Men när du fakturerar så kan man inte göra så utan då kan man inte debitera för all tid. En normal beräkning som är väletablerad bland konsulter eller där man fakturerar mantid är att aldrig räkna med mer än 1200 timmar debitering per år (räknat som ett snitt över en konjunkturcykel av ca 7 år), det är helt enkelt inte realistiskt.

Om vi nu tar enbart lönekostnaden på 402 600 kr och delar med 1200 timmar så får du en lönekostnad per timme på 335,50 kr.

Sen har du de andra kostnaderna på mellan 75000 och 150 000 kr per år som då blir 62,50 - 125 kr per timme. Det vanliga är att man räknar med 125 kr per timme.

Slår du ihop dessa två kostnader så får du 125+335,50 => 460,50 kr per timme. det är detta som är din verkliga självkostnad. Utan att företaget sjänar en enda krona i vinst, inte har en enda krona i kompensation för kreditrisken eller så.

Konsultbolag brukar schablonmässigt räkna med att de ska ta sin självkostnad K och divideramed mellan 0,7 och 0,5 för att få ett minsta pris att fakturera kunden.

Om vi då delar 460,50/0,7 => 658 kr och om vi delar med 0,5 får vi 921 kr.

Detta 658 kr är det belopp du minst bör fakturera för att få en rimlig debitering per timme. Inte under detta belopp, kan du få mer så är det bara bra.

Men tänk på att din självkostnad (avrundat uppåt) är 465 kr per timme.

Alla dessa nivåer jag pratat om är exklusive moms, så momsen tillkommer ovanpå detta.

Oavsett hur tuff din motpart är i förhandlingar och garanterar dig massor med uppdrag ska du aldrig gå under din självkostnad (465 kr per timme i detta fall).

Vi en förhandling så bör du dock sträva efter att få 660 kr per timme + moms. detta gäller alltså för dig som är komplett nybörjare!!!

Om vi sätter detta i relation till de 10 000 kr som ni kommit överens om så bör du räkna med att fakturera 30 000 kr + moms.

Så här har jag räknat då:

1200 timmar per år delat med 12 är 100 timmar per månad. Dvs om en person som har 22 000 kr i månadslön kan man räkna har 220 kr per timme i lön för de 1200 timmarna per år.

Du skulle få 10000 kr då delar vi det med 220 kr och får 45,45 timmars jobb. dvs om du då debiterar 45,45*660 kr så blir det avrundat 30 000 kr + moms.

Skillnaden mellan fakturering och briuttolön blir m a o en faktor på 3:1 som ett minimum, men har man mer självförtroende så kan man köra med en faktor 4:1 om du använder 921 kr per timme, men det kna du inte göra på ditt första uppdrag, men det kommer med tiden om du sköter dina kort väl.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 09:58 #7
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
Conny förklarade det ju väl! Tar själv 700 + moms för alla uppdrag. Under det, så lönar det sig inte att lägga tiden. Nu har jag visserligen ett heltidsjobb oxå, och kör EF "på sidan av" heltidsjobbet där jag hinner med (kvällar o helger, typ).

Jag har inga direkta omkostnader (så en bra bit under Connys 75kkr), då jag jobbar hemifrån hela dagarna. Går ej ta ut hyra i EF, men tar istället omkostnader i företaget, som telefonen och internet varje månad (vilket jag sagt till mig själv är legitimerat, i med man inte kan ta ut hyra i EF).
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-12, 17:17 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Nu gäller det som sagt typ utvecklingsdelen jag gör under mitt examensarbete. Enda anledningen till att fakturera är egentligen att det blir lite enklare för dom. Så att räkna med en massa "extragrejjer" känns inte så aktuellt. Vill bara att pengarna jag får ut efter fakturering ska bli samma som om jag fått det som lön. Det är alltså inget "vanligt" uppdrag vi pratar om.

Så, det jag måste lägga till är väl bara egenavgifterna? Räknade lite fel i mitt förra inlägg, det bör väl bli:

Lön
10000:- i lön - 30% skatt => 7000:-

Fakturera
15000:- fakturerat (exkl. moms) - 30% egenavgifter - 30% skatt => 7350:-

Det bör väl vara rätt tänkt?
Oläst 2013-02-13, 03:45 #9

Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
Nu gäller det som sagt typ utvecklingsdelen jag gör under mitt examensarbete. Enda anledningen till att fakturera är egentligen att det blir lite enklare för dom. Så att räkna med en massa "extragrejjer" känns inte så aktuellt. Vill bara att pengarna jag får ut efter fakturering ska bli samma som om jag fått det som lön. Det är alltså inget "vanligt" uppdrag vi pratar om.

Så, det jag måste lägga till är väl bara egenavgifterna? Räknade lite fel i mitt förra inlägg, det bör väl bli:

Lön
10000:- i lön - 30% skatt => 7000:-

Fakturera
15000:- fakturerat (exkl. moms) - 30% egenavgifter - 30% skatt => 7350:-

Det bör väl vara rätt tänkt?
Det går inte att räkna som du gör, du måste fakturera 30 000 kr för att få ut 10 000 kr i bruttlön.

Du behöver ha försäkring, du står dina egna kostnader m.m. så det är inget bullsshit jag pratar om, det är tyvärr så verkligheten ser ut för konsultjobb som faktureras.

Fakturerar du 15 000kr + moms så kommer du få ut en bruttolön på 5000 kr och netto 3500 om du har 30% skatt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-13, 10:18 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det går inte att räkna som du gör, du måste fakturera 30 000 kr för att få ut 10 000 kr i bruttlön.

Du behöver ha försäkring, du står dina egna kostnader m.m. så det är inget bullsshit jag pratar om, det är tyvärr så verkligheten ser ut för konsultjobb som faktureras.

Fakturerar du 15 000kr + moms så kommer du få ut en bruttolön på 5000 kr och netto 3500 om du har 30% skatt.
Dina kalkyrer är säkert rätt och ligger väl på en timlön jag brukar fakturera på.

Men i det här läget känns det ju lite annorlunda. Det är mitt exjobb (de _behöver_ inte ge mig någon ersättning alls). Jag har inga övriga kostnader förutom försäkring.

Iom att det gäller ett exjobb så blir det fel att räkna med en "riktig" timlön osv. Den "lön" jag skulle få för detta är ju långt ifrån en "riktig" lön. Jag menar, lönen är långt ifrån en standard-lön, så att räkna med en standard-tim-ersättning vid fakturering blir ju lite konstigt.

Jag hade ju aldrig gjort det här uppdraget för den ersättning jag får om jag hade jobbat som en vanlig konsult.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017