FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Blev kontaktad för att göra en logotyp. Jag tänkte mig utföra arbetet till en kostnad av 800 kr + moms och egenavgifter. Det jag är osäker på är egenavgifterna. Googlade och fick fram att förra/detta årets procentsats är 28-29%, men är osäker på om det är mer? Annars är det väl 800x1,3x1,25?
Mvh Jacob |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du får åtminstone räkna 800x1,5 ex moms. Momsen skall du aldrig blanda in i priset om det är mot ett företag. Bara säg att priset är exklusive moms så är det lugnt.
För 800x1.5=1200 kr bör du lägga max 2-3 timmars arbete för att det skall bli rimlig timkostnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för snabbt svar. Men vad står de 20 extra procenten för? Vill bara förstå allt rätt. Vet redan att man ska säga priset (inkl. egenavgifter) + moms.
Citat:
Förstått nu att jag ska ta det jag vill ha i nettolön x 1,5 x 1,25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du tar ut ett pris exklusive moms. Det priset skall täcka dels en skälig timersättning för tiden du lägger ner samt dina kostnader + egenavgifter.
800 + moms låter lågt, tänk på hur många timmar du kommer jobba och att kanske 500 kronor/h + moms är rimligt beroende på din erfarenhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Förresten, vid försäljning av färdiga designer som jag inte använder, ska det läggas på egenavgifter där med? Då har jag ju inte haft en arbetsgivare eftersom det var designer jag gjort på fritiden. Om jag inte ska lägga på egenavgifter, hur vet Skatteverket vilka bokföringstransaktioner jag gjort till en kund respektive mig själv?
Mycket att hålla koll på ../Jacob |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
1040 - 28.97% = 732 kr Om du istället tar x1.5 så blir det 851 kr + sociala. Vill du ha "exakt" kan du räkna med denna formeln 800 / (1 - 0.2897) = 1126 kr |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nu förstår jag. 800x1,5x1,25 vilket jag, efter beräkning, antar att jag ska lägga undan ca 46% (ca 700kr) av summan jag får betalt, för att få ut 800 kr i nettolön?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker 3 timmar kalkylen känns väldigt knepig.
Tänk mer utifrån hur lång tid det tar att göra jobbet säg att det tar 3 tmmar som du vil ha betalt för. Ett rimligt timarvode kanske är 800 kr + moms, då bör du fakturera 3*800 => 2400 kr + moms. Som jag skrivit i många andra sammanhang så är inte hela beloppet "lön" eller "vinst" utan som företagaree så har man omkostnader som man måste räkna med i arvodet. Jag gjorde nyligen en ganska generell kalkyl för just konsulttjänster som visar på att du kan räkna att ha ungefär 1/3 av fakturerat timarvode som "bruttolön" (dvs före skatteavdraget för preliminärskatt när man har Aktiebolag). Vad preliminärskatten blir måste man kolla enligt sin skattetabell hos skatteverket (finns på deras webbsida). Men om vi återgår till kalkylen med 800 kr så skulle du behöva multiplicera det med 3 för att få en rimlig nivå på faktureringen 3*800 => 2400 + kr moms. Jag får väl ta det från början: Lämpligt sätt att räkna ut vilket arvode du ska ta är att utgå från vad du har för bruttolön som anställd. Exempelvis så har en nybakad webbdesigner en bruttolön på ca 22000 kr per månad. Då ska man lägga till arbetsgivaravifter och avsättningar för tjänstepension (det kan låta avlägset men det är ändå viktigt att inte lura sig själv och tro att man kommer vara stormrik när man blir 70 och ska gå i pension). Jag räknar ut en kalkyl för Aktiebolag för jag vill göra en långsiktig kalkyl, enskild firma kan man ha tillfälligt tills man har likviditet att starta ett AB. Men priset till kunden ska inte vara beroende på vilken bolagsform man använder utan baseras på det värde man levererar till kunden. Men man måste ha koll på sin självkostnad så man alltid driver sin verksamhet med vinst. Arbetsgivaravgifter 31,42% och avsättningar till tjänstepension 18,58% (avrundat). Åter till kalkylen: Månadslönen 22000 * (1+ 0,3142+0,1858) * 12,2 => 22000*1,5*12,2 => 402 600 kr. Detta är "lönekostnaden" för företaget. Till detta kommer de fasta omkostnader man har i företaget som kontorslokal, dator, skrivare, lasertoner, skrivarpapper, fackböcker, tidskrifter, redovisningskostnader, revisor (om man har det), resekostnader som man inte kan vidarefakturera, kontorsstol, skrivbord, skrivbordbelysning, bokhyllor, bredband, mobiltelefon, kanske fast telefon, representation, marknadsföring, nätverkskostnader (mingel), medlemskap i olika branchorganisationer, extern rådgivning, bankkostnader, annat kontorsmaterial, ... m.m. Dessa kostnader brukar jag schablonmässigt uppgår till ca 150 000 kr per år. Om du då tar 402 600 + 150 000 kr så får du 552 600, vilken är företagets självkostnad. Dessa belopp behöver vi dela med det förväntade antalet debiterbara timmar per år. Det vanligaste antalet timmar man räknar med är 1200, inte mer men vissa konsulter räknar med färre timmar. Detta är alltså det antalet debiterbara timmar. Man jobbar normalt 1760 timmar sm mna får lön för men mellanskillnaden 560 timmar använder man för möten, säljtid, administration, tidspillan m.m. Timkostnader per arbetad timme (1760): Lönekostnaden: 228,75 kr/tim Fasta kostnader: 85,23 kr/tim Självkostnad: 319,98 kr/tim Timkostnader per debiterbar timme (1200): Lönekostnaden: 335,50 kr/tim Fasta kostnader: 125,00 kr/tim Självkostnad: 460,50 kr/tim Men företaget behöver en liten marginal för att göra vinst och ta hänsyn till kreditförluster, inkurans m.m. så konsultbolag brukar vanligtvis räkna med en kvot på 0,7-0,5 för att få fram en rimlig minimiintäkt per år. Dvs i detta fall skulle det bli 460,50/0,7 => 658 kr/tim, respektive 460,50/0,5 => 921 kr/tim. Någonstans mellan 658-921 kr/tim + moms är det rimligt att ha som debitering mot kunden. När man jobbar på löpande räkning. Önskad årsintäkt 1200*658 => 789 600 kr till 1200*921=>1 105 200 kr. Jobbar man med fastprisupplägg så får vi en annan kalkyl.Då har man ofta ganska omfattande arbete med offerter som aldrig leder till uppdrag. Ju mindre uppdrag man jobbar med desto mer arbete med offerter måst eman hantera. Låt oss ta ett exempel med webbdsignuppdrag. Det kanske tar 1,5-2,0 dagar per uppdrag att göra själva jobbet, men till det kommer möten och säljtid, skriva kontrakt m.m. så man kanske ägnar totalt en vecka på varje uppdrag. Sen är det inte ala veckor man kan belägga med dessa uppdrag utan man kanske lyckas sälja in 30 uppdrag per år. Önskad årsintäkt 1200*658 => 789 600 kr till 1200*921=>1 105 200 kr. Då ska den önskade årsintäkten 789 600 till 1 105 200 kr ska fördelas på 30 uppdrag, så blir det 26 320 kr - 36 840 kr per uppdrag. Dvs en timdebitering på 2270-3070 kr. Men konsulten har inte tjänat mer pengar för det, det är bara olika sätt att räkna på hur kostnaden fördelas per debiterbar timme. Om vi nu återgår till TS exempel som jag uppfattar som en "fastprisuppdrag" med att designa en logga. Så Får man räkna på liknande sätt som med fastprisuppdrag för webbdesignuppdrag, fast jag är osäker på dels hur lång tid varje uppdrag tar att faktiskt genomföra och hur mycket säljtid, förhandlingar och annat som ska hanetras. Men för attfå fram något at räkna på så gör jag vissa antaganden. Antag att det faktiskt tar ca 3 timmar att designa en ny logga av enklare slag. Till detta kommer att en person kanse behöver ytterligare 5 timmar för diskussioner, säljtid och förhandlingar med kunden. Då tar varje logga totalt 8 timmar att genomföra. En person som jobbar heltid med detta kanske hinner med 100-150 loggor på ett år. Då får vi fram att varje logga bör generera en intäkt på 789 600/100 => 7896 kr till 1 105 200/100 => 11 052 kr, alternativt 789 600/150 => 5 261 kr till 1 105 200/150 => 7 368 kr. Alla belopp är angivna exkl moms. Sen är det alltid så att man inte kan få mer betalt än vad kunden är beredd att betala, men tänk igenom hur du prissätter din tjänst ordentligt innan du ger kunden ditt pris. Som du ser i kalkylen ovan så är priset inte så enkelt som att bara ta ett belopp i luften (som "känns bra") och lägga på egenavgifter. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-22 klockan 17:19 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Angående att ta ett pris från luften och lägga på egenavgifter. Jag är ju ny på med eget-företagande, och detta är mitt andra uppdrag. Var inte säker på vad jag skulle sätta för pris på logotypen, och det visade sig att jag satte ett något lågt, beror väl på hur lång tid det tar mig att designa den. Vill mest ha vetskapen hur mycket jag ska lägga på efter att jag kommit på vad jag vill ha i nettolön. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|