FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag är verksam i ett fåmansbolag och äger andelar i det. Nu tänkte jag starta ett holdingbolag och lägga mina andelar i det, så att aktieutdelningar hamnar i holdingbolaget istället för att delas ut till mig privat. Så till frågan: Hur bokförs försäljning av aktier som jag äger privat till holdingbolaget? Mvh/Milton |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Så här bokförs Holdingbolagets köp av ett bolag som blir helägt dotterbolag.
Debet (+) Konto 1311 Andelar i svenska dotterbolag Kredit (-) Konto 1930 Bankkonto Beloppet är köpeskillingen. Konto 1930 använder du om du Holdingbolaget betalar dig reda pengar, men du kan också utfärda en revers, då kan du ta ut kapitalskattad ränta från holdingbolaget för skulden.... Säljer du ditt privatägda bolag med vinst så är det Fåmansbeskattning och blir ungefär som lön, så det är inte bra. Låt övervärdet följa med in i holdingbolaget i stället om det går. Prisnivån är lämplig att du sätter endera till ett marknadsvärde som du kan styrka med dokumentation från extern värdering (exempelvis revisor), eller till samma belopp som du själv som privatperson betalat för bolaget (aktiekapitalet) Betalar Holdingbolaget mer än det justerade egna kapitalet (JEK) i dotterbolaget så ska man ta upp den del av köpeskillingen som överstiger JEK som goodwill, och detta ska sedan skrivas av på X antal år. Sen beror det på om bolaget har ett betydligt högre värde än ditt ingångsvärde. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-13 klockan 18:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Stort tack för svaret! Några kommentarer/funderingar:
Citat:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av Milton den 2013-03-19 klockan 10:52 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Räntenivån på reversen måste dock hålla sig inom en viss nivå (tror den kallas subventionsräntan eller nåt) då skattas detta som vanlig kapitalinkomst. Nivån över denna "subventionsränta" beskattas enligt 3:12-reglerna och då blir det löneskatter och annan skit på beloppet. Men du har en möjlighet att göra ett hyfsat upplägg.
Tänk dock på kapitalvinsteeffekten här också. Tänk dock på att du med en andel på 7-8% inte kan dra nytta av skattefriheten vid försäljning av intressebolag i AB. Där är kravet att bolaget äger minst 10-25% av det intressebolag man säljer för att få skattefriheten i holdingbolaget. Sen har du en nackdel av att det är ganska stor skillnad mellan marknadsvärdet 2 Mkr och förvärvskostnaden 0,18 Mkr så det blir svårt att komma undan kapitalvinstbeskattningen privat. Det hade varit bättre om holdingbolaget ägt aktierna från början. Nu ser jag en ganska risk att du åker på kapitalvinstskatten privat OCH får dras med 3:12 beskattning. Det bästa vore om du kan få en skriftlig värdering av bolaget till 0,18 Mkr eller i närheten av den nivån annars kommer större delen av kapitalvinsten åka i väg till Anders Borg. Om du fubbar dig här så kan du åka på stryk av skattmasen. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-21 klockan 18:21 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för infon, det blir till att prata med en jurist kring detta.
En sista fråga - jag kan inte hitta fler uppgifter om att minst 10% ägande krävs för att få skattefriheten i holdingbolaget, har du någon referens var man kan läsa mer om den lagen/praxis? Kanske ska poängtera att aktiebolaget i fråga är ett fåmansbolag. Mvh Milton |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|