FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjenare,
När ett företag är intresserad av att anställa en. Kan man på något sätt begära en förskottslön? Är detta vanligt? Hur går det isåfall till? Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du begär en förskottslön så blir det ju lite knasigt i och med att du då får ett glapp i betalningar. I ditt fall skulle jag dock rekommendera dig att lite ödmjukt fråga företaget i fråga om du kanske kan få 50% av lönen efter 50% av arbetstiden har gått. Det borde inte vara något problem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är du säker på att din arbetsgivare inte tillämpar sk. förskottslön och betalar ut månadslönen för t.ex. april den 25:e - 27:e april?
Hur det går till att begära förskott på lönen varierar från arbetsgivare till arbetsgivare. Du bör fråga din chef eller löneadministratör. EDIT: Att begära förskott innan man ens har börjat är väldigt ovanligt och som arbetsgivare så skulle jag inte gå med på det om det inte fanns synnerliga skäl. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Beror på företaget, är det större företag skulle kostnaden i administration kosta mer att ge dig förskott än totala lönen.
Men det är ovanligt att begära förskott, det kan ge dåligt intryck med att du är dålig på sköta ekonomi. Mindre företag lär dock vara mer flexibel med det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Normalt när man har månadslön är att man får sista veckan i månaden i förskott. Precis som Westman säger skulle jag nog sträcka mig till att långt över hälften av svenskarna får sin aprillön den 25 april. 26-30 april får de i förskott och ev. frånvaro regleras i maj.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är som sagt inte alls ovanligt att man har förskottslön i Sverige, jag har haft det på de två senaste anställningarna jag haft. Före det hade jag efterskottslön.
Det är trevligt att gå från anställning med efterskottslön till förskottslön, mindre trevligt att göra tvärtom. Men det brukar gå att förhandla om givetvis. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Blir lite jobbigt den dagen man slutar och är skyldig en lön. Är lite samma sak som hur man tänker med semester, att den ska vara så intjänad som möjligt vid uppsägning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Ingen större risk skulle jag säga. Du har ju minst 1 månads uppsägningstid så om du slutar den 26:e så hinner lönekontoret reglera att du inte får betalt för 27-30 april.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|