FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjenare,
Lite nybörjarfråga ![]() Jag har idag en sida, gjord i WP, på webhotell A och har byggt upp en ny version av sidan på webhotell B. Jag vill nu flytta över domänen www.minsida.se till den nya sidan på hotell B. Är det bara till att ändra namnservrar eller vad mer är det att tänka på? Kommer mailen fortfarande att fungera och skötas av hotell A som fortfarande är registrar för domänen? Tack på förhand /Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vill du flytta över domänen helt och hållet eller bara peka?
Om du bara vill peka så räcker det med att du bara ändrar namnservrar, men om du vill flytta över helt och hållet så ska det finnas en auktioneringskod som du använder för att flytta över domänen. Vilket webbhotell har du och vill flytta till? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det räcker med att peka, så länge domännamnet även syns i adressfältet. Men det är väl något man ändrar på nya sidan sen och inte i domänhanteringen om jag fattat det rätt.
Jag har domänen hos CityNetwork och själva sidan på Inleed. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du har lagt in domänen hos den nya så behöver du bara ändra namnservrar hos City. Sedan måste du nog skapa e-postadresserna hos inleed också. Tror att City kan synka över alla meddelanden. Men för att vara säker skulle jag kolla upp med dem först. Alternativt spara den lokalt.
Om du har flyttat om eller tagit bort sidor så rekommenderas det att sätta 301or på dessa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad menar du med "lagt in domänen hos den nya"?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har också Inleed bland många andra, men kommer inte ihåg exakt. Men du lägger till en domän i kontrollpanelen. Då skapar den katalogen för namnet och andra inställningsmöjligheter. Vid domäner, lägg till ny. Typ
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
1) Webhotellet? 2) Domänhantering? 3) Mailhantering? 4) DNS-hantering? 5) Allt? 1) Vill du bara byta webbhotell så ändrar du DNS-värdena för domän.se (A-värde) och www.domän.se (troligtvis CNAME men kan vara A) från CN:s webbserver till Inleeds webserver. 2) Vill du flytta domänhantering (registrering, förnyelse) från CN till Inleed krävs en auth-code som du begär ut från CN och lämnar över till Inleed och begär domänflytt här. 3) Se till att tanka ner all mail så du har den lokalt precis som du vill ha den. Skapa nya mailkonton hos Inleed och använd IMAP för att ansluta mot dessa och synka upp all gammal mail via din mailklient. När du är nöjd med detta ändrar du MX-pekarna hos CN:s DNS-inställningar till Inleed's mailserver/servrar. I någon ytterligare dag behåller du konfigurationen för CN:ns mailkonton om något mail skulle ramla in där. Ta sedan bort kontona helt från CN. Detta är viktigt så inte CN:s övriga kunder råkar maila till interna boxar hos CN (detta är ett vanligt problem som är svårlöst när man får frågor varför kunder får mail från X och Y men inte från Z). 4) Om du vill ändra från CN:s DNS-servrar till Inleeds så ser du till att alla DNS-värden är korrekt uppsatta hos Inleed, sen ändrar du till Inleeds DNS-servrar hos CN (registraren). 5) Utför steg 1-4. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar för all kunskap. Genomförde flytten här om kvällen/natten och efter lite pill så funkar nu allt.
Slängde upp en 303 redirect på gamla sidan Ändra namnservrar Ändra domänen i inleeds kontrollpanel Ändra domän i databasen (i mitt fall) Mailen är inte helt klar än, där vill jag ligga kvar hos CNs (som fortfarande är registrar) mailhantering. Ska dock ändra lite i DNS (MX) så ska nog det också börja funka. Tror det var det jag gjorde men kan ha glömt något. Nu funkar det i alla fall ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Förstår inte riktigt varför man svarar på saker när man inte kan ge rätt info, läs vad KristianE skrivit så kommer det att fungera för dig.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|