Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varför måste man ha sitt personnummer som org-nr och vad kan folk göra med det?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-16, 01:46 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Standard Varför måste man ha sitt personnummer som org-nr och vad kan folk göra med det?

Helt ärligt; Hur tänker staten egentligen? Jag har tagit hjälp av en revisor och är på väg att starta upp en enskild firma. Som jag har förstått så är man skyldig att ha sitt personnummer som org-nr i detta fall och det ska visas offentligt. Utöver det ska man även skriva företagets adress vilket är min hemadress.

Varför i hela friden då för?

Det räckte med att jag inte hade dold whois-information på en domän jag ägde för att oönskade och läskiga samtal hem till både min farmor och senare mig själv började komma.

I den bransch jag är aktiv i finns det mycket skumt folk och jag vill självklart inte skylta med mitt personnummer och hemadress offentligt.. Nu verkar det dock vara OBLIGATORISKT?!

"Men skaffa ett AB då och sluta klaga!"
- Jag har inte råd med det! Jag har inte heller tillräcklig inkomst för att det skulle vara värt det. Ska det verkligen vara nödvändigt för att man int ska behöva skylta med såna här personliga saker.

Vad kan folk egentligen få ut av mitt personnummer?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 11:26 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Du som person är ditt företag om du driver EF. Därmed är org.nr:et även ditt personnummer. Givetvis så måste du ju även registrera en adress på företaget. Om du inte vill ha din hemadress går det utmärkt med ett kontor eller en brevlåda.

Du bör ju även ha ett särskilt telefonnummer som du registrerar på företaget så du inte får några samtal till din privata mobil.

Men om du inte vill koppla din verksamhet på nätet till ditt företag kan du ju helt enkelt underlåta att skriva ut ditt företagsnamn på din webbtjänst. Jag tror detta är ok för enskilda firmor men ej för AB om jag förstått det korrekt.

.SE-domänen är i princip helt anonym nu för tiden för enskilda firmor och privatpersoner. Detta får man fram för ett av mina privat ägda domännamn:
Citat:
Namn (not shown)
Företag (not shown)
Organisationsnummer (not shown)
E-postadress (not shown)
Tilllägg: Personnummer är redan offentliga för alla att se. Så att de publiceras i anslutning till ditt företag påverkar inte dig nämnvärt.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 11:29 #3
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Eller så startar du HB eller KB?
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 11:58 #4
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Reg.datum: Apr 2006
Men alltså.. om någon vill ha fram ditt personnummer/din hemadress så är det inte svårt. Via ett handelsbolag så kan man hitta ägarna. Antar vilt att det är likadant med ett KB.

Du får starta ett bolag i Estland (eller liknande) och endast använda det organisationsnumret samt skaffa en Box-adress. Då är du lite mer skyddad.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 12:03 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Du kan göra tre saker för att inte skylta direkt med dina privta kontaktuppgifter:

- Registrera KB, en passiv "kompanjon" behövs (kan vara släkting/kompis) (Engångskostnad på 1200 kr)
- Skaffa postbox (Årskostnad drygt 1000-2000 kr)
- Skaffa ett billigt mobilt kontantkort för att ta emot samtal (75 kr/år hos Comviq)

Men man kan alltid via ditt bolag ta reda på vem du är och personnummer och dina övriga privata kontaktuppgifter är offentlig information, undantag är personer med skyddade personuppgifter och det är inte lätt att få.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 12:43 #6
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Visma Kreditupplysning kan användas för att söka fram allas personnummer inkl fyra sista.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 14:00 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Man kan inte vara anonym som bolagsman i ett svenskt bolag. Det är så enkelt. Ej heller i ett estniskt som föreslogs tidigare.

Man kan dock göra som Conny säger - skaffa postbox och kontantkortsnummer för att slippa flagga med sina privata uppgifter.

Dessutom måste man, om man säljer varor och tjänster, berätta vem man är och lämna kontaktuppgifter till sig... Hur skall kunden annars kunna kontakta dig för att få hjälpa, häva köp etc.?
Oläst 2013-06-16, 15:05 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Man kan inte vara anonym som bolagsman i ett svenskt bolag. Det är så enkelt. Ej heller i ett estniskt som föreslogs tidigare.

Man kan dock göra som Conny säger - skaffa postbox och kontantkortsnummer för att slippa flagga med sina privata uppgifter.

Dessutom måste man, om man säljer varor och tjänster, berätta vem man är och lämna kontaktuppgifter till sig... Hur skall kunden annars kunna kontakta dig för att få hjälpa, häva köp etc.?
Det går om man har pengar, du kan ha advokater/jurister som sitter i styrelse och så. Och aktier ägas av utländsk part eller förvaltare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 17:47 #9
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Personnummer är inget problem att få fram.

Det visas för alla på tex. upplysning.se eller allabolag.se (om man är registrerad.)
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017