FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det någon som har en formel på hur man räknar ut effektiv ränta på annuitetslån?
Ge gärna ett exempel på det skulle se ut med följande uppgifter: Lånebelopp: 10000 kr Lånetid: 10 år Uppläggningsavgift: 495 kr Aviavgift (varje månad): 40 kr Nominell ränta: 4,95 kr |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Skall du räkna på ett leasingförfarande eller en avbetalning?
Vad skall du ha det till? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tanken är att jag ska använda formeln för att räkna ut effektiv ränta på lån i ett av mina projekt. Ungefär som dom har på https://www.sevenday.se/privatlaan/b...ktivraenta.htm
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kolla deras kod på
https://www.sevenday.se/js/effective-interest.js |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Märker nu att deras site räknar tokigt.
Annuitet räknas ut såhär A=S*r/(1-(1+r)^-n) a= annuitet S= summa r= ränta n= antal betalaningar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag testade några lån som t.ex. ICA banken och SEB har där dom skriver ut sin effektiva ränta och uträkningen på Sevenday verkar faktiskt stämma.
Tack så mycket för hjälpen, det uppskattas! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej
Jag får den dock ej att stämma Lägger jag aviavgift 50(600 per år) och 600 uppläggningsavgift (engångskostnad) får jag olika räntor |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kan ha fel, men det borde bli en liten skillnad i effektiva räntan i och med att man betalar uppläggningsavgiften direkt när man skaffar lånet och aviavgifterna efter hand.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur menar du då?
En avgift på ett år räknas mot årsräntan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är inte samma sak att betala 50 kr per månad eller 600 kr per år, räntan beräknas dag för dag och det är beroende på om man betalar den första eller sista dagen i en period, det ger olika resultat.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|