FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag ska till en kund och hjälpa till att starta upp en webbutik. Men jag är osäker på om och hur man ska fakturera restiden. Det är ca: 2 tim restid med tåg.
Om man ska fakturera halva konsultkostnaden? Eller på något annat sätt? Det är första gången ett sådant uppdrag dyker upp. Kunden var ok med att fakturera tiden för resan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Först och främst, vad är avtalat?
Jag fakturerar alltid restid (= full taxa) plus reskostnader (biljetter, eller milersättning). Om det är inom stan (Stockholm, tullarna) tar jag ingen restidsersättning, därmed inte heller ersättning för biljetter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Inget avtal är skrivet än. Detta kommer att ske i september. Ett avtal kommer att vara klart tills dess. Tänkte fråga vad som är vanligt att fakturera.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är helt rimligt ta betalt för all sin tid, sedan om du gör det via högre timtaxa och bara fakturerar tiden du är där eller tar betald för alla timmar men en lägre timtaxa.
Sedan att arbetarklassen kan pendla 1-5 timmar per dag bort och fram till jobbet obetalt är en annan sak. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Instämmer i vad övriga skrivit här. Om du kan få kunden att betala så ska du få med i avtalet att restid debiteras med full taxa. Samt alla biljetter (utöver månadsmärke med SL som man väl har ändå).
Men det finns olika varianter så det är en förhandlingsfråga vad ni kommer överens om. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|