FAQ |
Kalender |
2013-10-29, 11:59 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag går i tankarna att köpa en hemsida för att få en extra inkomst till att börja med. Så det handlar om 3-4 tusen kronor i månaden. Jag försöker inte skattesmita, utan undrar vad som är mest praktiskt. Att man bara tar ut sin vinst varje månad för att sen deklarera sin extra inkomst när det är dags. och kan man göra så? Eller är det bäst att sätta sin in i företagande och sköta inkomsterna och utgifterna på så sätt? mvh |
||
Svara med citat |
2013-10-29, 15:30 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Starta Enskild firma, ringer du skattemyndigheten så är det nog det svaret du får där också, så var det i mitt fall iaf, det var ett tag sedan nu men det gäller nog fortfarande.
Jag körde affiliatesiter där jag fick inkomsten som privatperson (alla avgifter avdragna redan), sedan då jag drog igång med adsense och skulle få utbet från google så skulle det skattas osv för den inkomsten, och då var det enskild firma som gällde. Jag frågade då om man bara kunde lägga in det på deklarationen, men svaret jag fick var att det rätta var att starta företag. Mvh M |
||
Svara med citat |
2013-10-29, 17:25 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det går att skatta även utan en registrerad firma.
Du tjänar dock på att registrera ett företag. Det är en värdefull erfarenhet. Om du sätter dig in i bokföring och skatteregler direkt kommer du inte ha några större besvär med att driva en firma. Införskaffa ett enkelt bokföringsprogram så sköter det en del av jobbet. |
||
Svara med citat |
2013-10-29, 17:30 | #4 | ||
|
|||
|
Skulle inte anse det är värt allt extra jobb för en inkomst på 3-4k endast per månad starta EF.
|
||
Svara med citat |
2013-10-29, 21:23 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sen har jag insett att man kan få olika svar på frågor hos skattemyndigheten beroende på vem man pratar med. |
||
Svara med citat |
2013-10-29, 22:26 | #6 | ||
|
|||
|
Här skriver skatteverket om detta. Finns även länkat mer.
http://www.skatteverket.se/privat/sk...fa8000790.html |
||
Svara med citat |
2013-10-29, 23:14 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Hade jag sett det där så hade jag inte startat upp ef, men i efterhand så har det varit lärorikt och riktigt roligt att köra igång och driva det. Mvh M |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|