FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag sitter med Vismas eEkonomi, och har lite svårt att bokföra utlägg. Det är så att en kompis (har inget med AB:et att göra) till mig var ute på Dustins mässa och såg en bra skrivare som han visste jag behövde. Jag sa åt honom att köpa den direkt på plats åt mig. Vilket han gjort med sitt privata Mastercard. Hur ska jag nu bokföra detta utlägg och betala ut det till honom sedan. det handlar om 4,499 kr inkl moms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är väl bara att ta ut pengar, ge honom pengar, ta kvittot och sedan bokföra det som inköp mot kvitto?
Eller "köpa skrivaren" av kompisen? Be honom att skriva ett kvitto bara ![]() Senast redigerad av www den 2014-03-31 klockan 11:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Alternativ 1 är bäst, annars bör du ju inte kunna dra av momsen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När du får kvittot från din kompis så för du över pengarna från ditt företags konto till din kompis konto.
Du bokar in detta som du gör ett vanligt utlägg från ditt eget privata konto/kort, det har ingen som helst betydelse att det är en helt annan person som fysiskt gjort utlägget åt dig. Det viktiga är att du får originalkvittot som du sätter in som en verifikation i din bokföring. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|