FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej! Jag och chefen hade en liten dispyt om huruvida man ska använda tredjepersonsform i sitt konsult-CV eller inte. Dvs man skriver "Olle har jobbat med bla bla" istället för "Jag har jobbat med bla bla"..
Min chef hävdar bestämt att tredjepersonsform är det enda rätta. Själv är jag lika säker på att något annat än förstapersonsperspektiv är dumt. Har ju varit konsult nu ett bra tag och alltid kört med "jag-formen". Mina argument är att det märks väldigt tydligt om det är personen själv som skrivit cv:t eftersom någon annan inte har detaljkunskap om ens arbetslivserfarenhet och liknande. Då tycker jag det känns oärligt att "låtsas" som någon annan skrivit texten åt en. Samt klyschan "var personlig" uppfylls mer av jag-form och tredjepersonsform låter ganska opersonligt. Hade jag varit chef hade iaf jag resonerat på ovanstående vis och kastat personens cv i papperskorgen.. Men det är jag ju inte. ![]() Så vem av oss har rätt och varför? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hittils när jag tittat igenom CVs inför rekryteringar så har jag aldrig stött på någon skriven i tredje person. Om jag fick en skriven i tredje person skulle jag avfärda personen bara på grund av det, kanske på fel grunder men det skulle kännas som att han/hon inte existerar på samma planet som jag gör.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har heller aldrig någonsin sett ett CV skrivas i tredje person. Däremot skulle jag knappast avfärda en person enbart på grund av detta.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har inte heller sett någon som skrivit cv i tredje person
Inte skulle jag medvetet avvisa ansökan på grund av detta. Men jag skulle nog ha ganska svårt att skapa mig en bild av en person som beskriver sig så och därmed kanske var mindre villig att satsa på den Sedan beror det ju alltid på hur gärna man vill anställa personen - minns att jag i Skottland var med om en anställning av en person som använde insidan av en kakpåse och skrev några ord. (Jag kan förstå det lockande i att beskriva sig själv i tredje person - slippa alla omskrivningar av "jag" och få mer distans till texten men jag tror inte på det) Senast redigerad av Ciffan den 2014-04-24 klockan 20:13 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Din chef har fel, som företagsledare har jag aldrig någonsin sett ett CV skriven i tredje person och skulle tycka det vore märkligt om någon skickade mig en sådan inför en nyrekrytering.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du kan uppvisa i ditt CV att du spelat i PSG, Barcelona, Milan och Inter så är det ok att skriva i tredje person, annars inte
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ni har båda rätt. Din chef har rätt om han är språkpolis, besserwisser eller intresserad av historia
![]() Idag används begreppet Curriculum vitae lite felaktigt. Ett CV avser egentligen en levnadsförteckning som sammanfattar en persons alla titlar, bragder och gärningar. Det ska vara skrivet i syfte att läsas högt (av tex en hovmarskalk) i samband med att du gör entré vid ett hov eller söker audiens hos en monark. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror att många som kommenterar i denna tråd missar att trådskaparen skriver konsult-cv.
Det är skillnad på sitt "riktiga" cv och sitt konsult-cv. På vårt konsultföretag har alla sina cv utifrån tredje person och detta är mycket vanligt i just konsult-cv. Rätt eller fel rent grammatiskt låter jag vara osagt :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hm, har jobbat i många år som konsult hos flertal olika arbetsgivare, har dock aldrig stött på att jag behövt skriva mitt CV som presenteras till kund i tredje person. Kanske bara jag som "haft tur". Jag kan dock tänka mig att vissa konsultfirmor vill att breven skall se ut som "företaget" skrivit de, inte konsulten i fråga..
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|