FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag arbetar som egen IT-konsult och tar 1000 kr i timmen såvida det inte förhandlas ner. De flesta av mina projekt tar runt 1 dag att genomföra. Jag har en webbsida och ett bra nätverk där det ibland kommer in uppdrag.
I sommar ska jag iväg på semester. Jag funderar därför på att ta in en underkonsult den här sommaren, så att jag inte behöver jobba när jag är utomlands. Jag hittar gärna någon som kan hjälpa till under sommaren och även framöver. Det här blir första gången jag "rekryterar" så jag har många frågetecken och en del odefinierad oro i huvudet. Jag känner ingen konsult som kan rycka in i mitt ställe, men har fått ta emot några jobbansökningar senaste halvåret som jag funderar på att kontakta. Vad är rimlig timlön att betala till honom? Är det något särskilt jag ska tänka på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Konsultmäklare brukar ta 12-15% av timpenningen för underkonsulter. Men pratar du om att anställa eller hyra in någon som håller fortet under semestern bara? Kommer det vara heltidtjänst? Det är ju faktorer som spelar in
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag kan tänka mig att både anställa och ta in som underkonsult. Jag kan inte garantera timmar, men är i övrigt dåligt insatt i fördelarna med respektive samarbetsform. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det absolut lättaste är att din tilltänkta ersättare driver/startar en egen firma varpå du anlitar den personen som underkonsult på timbasis, hur mycket du vill betala är upp till dig men någonstans från 700kr och uppåt är standard, beroende såklart på en mängd faktorer (kunskapsnivå, erfarenhet, etc..). Du slipper tänka på det administrativa då underkonsulten sköter sin egen ekonomi och bokföring, du betalar bara dess faktura och tjänar mellanskillnaden.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|