Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Banker som kan skriva ut bankintyg (vid start av aktiebolag)?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-06, 11:04 #11
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Alla banker har väldigt hårda AML / KYC krav, även om många banker skiter i dom för sina bättre klienter man tar höga avgifter istället.

Så jag förstår om en random person med 150k kontant går in till kontor att många säger nej direkt då.

Man börjar aldrig lägga fram pengar utan ha möte innan, och med rätt person.

Du klassades precis som en högrisk kund som inte var värt för banken, låg summa i det stora hela. Sedan vet jag inte hur du var klädd ens det påverkar deras första intryck med.
Jag ringde faktiskt Danske Bank via telefon innan och de sa att det bara var att gå in och ansöka om föreatagskonto på plats, något jag också gjorde men som inte verkade ge frukt för 5 öre. Jag var normalt klädd, jeans och vit skjorta
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 11:13 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Jag ringde faktiskt Danske Bank via telefon innan och de sa att det bara var att gå in och ansöka om föreatagskonto på plats, något jag också gjorde men som inte verkade ge frukt för 5 öre. Jag var normalt klädd, jeans och vit skjorta
Jag skulle med klassad det som hög risk med en person i jeans springer in på en bank med 150k i kontanter. Alla fall i ett land som Sverige där kontanter är väldigt ovanligt nuförtiden i större summor.

Är ännu mer suspekt om du inte redan är privatkund i banken.

Så väldig hög risk för banken samtidigt vanliga företagspaket inte är någon vinst för banken, hade du haft bra kontakt och betalat 10-25% avgift för få in pengar i banken och handlar om större summor blir det annorlunda.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 12:12 #13
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Tillbaka till den ursprungliga frågan:

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikAI Visa inlägg
Finns det några banker förutom "de stora" (SEB, Nordea, Handelsbanken, Swedbank) som skriver ut bankintyg? Har googlat som en galning men hittar inget.
Kan hjälpa till med bankintyg:

* Marginalen Bank

Kan inte hjälpa till med bankintyg (kräver alltså att man redan har ett företag med organisationsnummer osv. för att man ska kunna använda deras tjänster):

* Skandiabanken

Kan försöka kolla med fler banker och fylla på listan.

Orsaken till frågan var egentligen inget annat än ren nyfikenhet (jag har redan företagskonto hos en av storbankerna och kan gå den vägen nästa gång jag behöver), jag började helt enkelt fundera på detta när jag kollade runt på olika bankers tjänster och sparkonton.
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-07, 01:50 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikAI Visa inlägg
Tillbaka till den ursprungliga frågan:

Kan hjälpa till med bankintyg:

* Marginalen Bank

Kan inte hjälpa till med bankintyg (kräver alltså att man redan har ett företag med organisationsnummer osv. för att man ska kunna använda deras tjänster):

* Skandiabanken

Kan försöka kolla med fler banker och fylla på listan.

Orsaken till frågan var egentligen inget annat än ren nyfikenhet (jag har redan företagskonto hos en av storbankerna och kan gå den vägen nästa gång jag behöver), jag började helt enkelt fundera på detta när jag kollade runt på olika bankers tjänster och sparkonton.
Det hela har sin förklaring då både Marginalen och Skandiabanken riktar sig till privatpersoner som kunder, därför har de i princip inga företagstjänster.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017