Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

olagligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-22, 23:49 #1
jeeboy jeeboy är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
Nykomling

Standard olagligt?

Tänkte kolla om det finns någon här som är insatt i det jag undrar över.
Jag äger sedan långt tillbaka ett domännamn i både se och com.
Domänen är ett namn på ett handelsområde som byggdes för några år sedan.
Området skulle komma att bli en succé med massor av stora kedjor.

Vi kan kalla området för handelsområde, när det börjar talas om att kommunen skulle bygga detta område och stora kedjor skulle öppna butiker där så passade jag på att regga domänerna handelsområde.se och com
Min tanke var att skapa en hemsida med alla butiksloggor, lokala telenummer, adresser, mailkontakt mm. Butikskedjorna skulle enkelt kunna erbjuda lokala rabatter, lediga arbeten osv men framförallt synas på en samlad sida.
Vägbeskrivning, öppettider osv osv helt enkelt en samlingsida för detta handelsområde.
Idag 8år senare är det ett jätteområde och alltfler stora namn bygger sina butiker där.

En av butiksägarna tog tag i att skapa en hemsida och vara lite ansvarig och har månadvis möten med resterande representanter där de diskuterar olika evenmang osv.
Sidan handelsområde.nu kom upp, en enkel sida lite så som jag hade tänkt göra men mycket mycket mindre och snålare info på den.
Idag får jag hela tiden mail från olika intressenter av alla slag som har frågor kring handelsområdet, arbetsökande, folk som vill ha lokaler osv.
Eftersom jag äger .se och .com så tror de att de är den officiella sidan så att säga.
De maila till info(snabela)handelsområde.se eller com.

Hur som helst, hur säljer jag domänerna bäst?
Har varit i kontakt med kommunen eftersom det är deras satsning på handelsområdet men inte fått något svar.
Är det olagligt att lägga upp en massa porrlänkar eller annat stötande på sidan som då kanske väcker liv i handelsområdet och de som befinner sig där vill då ha tillgång till domänerna? eller anses det vara utpressning?
Hur funkar detta?

/J

Senast redigerad av jeeboy den 2014-12-23 klockan 00:04
jeeboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-23, 00:14 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Olagligt är det knappast, men du riskerar att få kommunens jurister mot dig och en eventuell tvist beträffande domännamnen. En viktig faktor är naturligtvis om huruvida de har varumärkesskyddat namnet (om det nu ens är möjligt).

Om kommunen inte svarar kan det dessvärre vara så enkelt i att de inte vill köpa namnen.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-23, 00:24 #3
Nykomling

Nykomling

Tack för svar.
Det är ju ingen produkt eller ett varumärke så tror inte att det skulle vara någon tvist på det sätte. Detta är alltså bara ett namn på ett område som de valde att bygga en massa butiker på.
Kommunen tror jag egentligen inte är intresserade av domänen för då skulle de behöva köpa alla stadsdelsnamn som tex, Rosenhaga, Lunden, Södrafjället osv osv.
Det är däremot kommunen som gjort satsningen att skapa detta handelsområde och det finns tex ett lekland där osv, det skulle ju vara pinsamt för kommunen om det kommer in en massa mail från arga föräldrar när de sökt på tex handelsområdet för att kolla öppettider för leklandet och butiker runtom men välkomnas av en sida med massa porrlänkar osv. Borde de inte då vara intresserade av att få tag i domänerna och därav min fråga då om de skulle mena på att de blir utsatta eller så?
Lite som det som hände i Åre under VM
Oläst 2014-12-23, 00:47 #4
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Ok, ja är namnet så allmängiltigt är det väl ingen fara beträffande en ev rättslig process.

Jag tycker du noga skall överväga att göra som du beskriver. Risken är att du själv anses som en "oseriös rättshaverist" som hamnar i lokalpressen. Ja, i värsta fall...

Varför inte göra en ännu grymmare portal om området där du skriver om allt som händer (även om det naturligtvis är fjuttigt i ett större sammanhang). Du listar samtliga nya butiker, ev uppträdanden, lägger ut bilder och några videosnuttar etc?

Med stor sannolikhet borde du ju sedan kunna sälja attraktiva annonsplatser till områdets befintliga handlare och butiker?! De skulle ju även kunna ha online-rabattkuponger etc på webbplatsen.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-23, 01:27 #5
Nykomling

Nykomling

Hej Captain

Tusen tack för alla tips.
Oläst 2014-12-23, 12:37 #6
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Ett annat exempel är www.birsta.se redirect till .eu som är någon verkstad.
Birsta.nu går till http://www.sundsvall2.se/ som är blank.

officiella sidan är http://birstacity.se/ ( där företag som ikea, elgiganten, mfl finns. )
Känns lite som samma problematik som din domän.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-23, 12:56 #7
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
Ser att du är relativt ny på forumet så jag tänkte först hjälpa dig med ett utförligt svar (då jag själv har varit i liknande situationer) men så kom jag till de sista raderna där du skriver:

Är det olagligt att lägga upp en massa porrlänkar eller annat stötande på sidan som då kanske väcker liv i handelsområdet och de som befinner sig där vill då ha tillgång till domänerna? eller anses det vara utpressning?

och då försvann all min vilja...
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-23, 16:16 #8
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Ser att du är relativt ny på forumet så jag tänkte först hjälpa dig med ett utförligt svar (då jag själv har varit i liknande situationer) men så kom jag till de sista raderna där du skriver:

och då försvann all min vilja...
Ok, förstår hur du tänker, min mening var att kolla upp saker och jämföra med typ Åre som jag skrev om.
Kommer inte länka något stötande det var bara ett exempel på värsta scenario.
Tänk om jag säljer domänerna till någon som sedan gör på det sättet och plötsligt klonkar in en halv mille.
Du får jättegärna komma med bra förslag och avråda mig att göra andra saker.
Tusen tack för all info annars.
Oläst 2014-12-23, 16:45 #9
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Du har PM.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017