FAQ |
Kalender |
2015-05-07, 11:44 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hittade en lista med inkomstskatter och dem som har lägst skatt ligger i mellanöstern eller ute i atlanten (öar)..
Men råkade se Bosnien har 10% som inkomstskatt. Här är listan: http://www.kpmg.com/global/en/servic...tes-table.aspx Erfarenheter eller kunskap om företagande från Bosnien? Visst Malta finns men det hela verkar krångligt med att "betala 35% och få pengarna tillbaka efter 1 år" och "öppna bankkonto i cypern"... Lär väl finnas något land där det hela går till 100% lagligt och enkelt men ändå låg skatt... Minns det fanns ett land i internet world tidningen en gång i tiden som många fltyttade till inom EU, kommer inte ihåg landet. |
||
Svara med citat |
2015-05-07, 12:00 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är själva frågan? Har du även tänkt bo där? Bulgarien har med 10% som exempel.
Finns massa bra lösningar på skatt |
||
Svara med citat |
2015-05-07, 12:03 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Observera att målet är inte endast låg skatt för mer vinst...
Det är mer som ett behov för mig just nu, helt omöjligt att konkurrera mot konkurrenter jag har i andra länder när skatten är högre i Sverige. Att verksamheten lyckas kräver lägsta möjliga skatt, lägre skatt än konkurrenterna så att jag kan erbjuda bättre villkor till kunder och liknande. |
||
Svara med citat |
2015-05-07, 12:08 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Frågan är väl att jag har behov av att hitta ett land med låg skatt så att jag kan slå ut mina konkurrenter, vilket är bara att glömma med högt skatt. Kände inte till Bulgarien... Enda stället som verkar ok att bo i är väl Malta men det verkar så krångligt och låter dyrt att dra igång överhuvudtaget, skall man flyga till banken i Cypern då och då? |
||
Svara med citat |
2015-05-07, 12:28 | #5 | ||
|
|||
|
Citat:
Sedan har du något som heter fast driftställe och CFC lagstiftning, som ensam ägare i ett bolag i Malta eller liknande hade klassas som fast driftställe i Sverige och skulle beskattas där. Alla fall om man ska ska gå 100% efter lagen, även om risk inte så stor SKV hade upptaget detta. Sedan går det lösa det med flera bolag eller ha personer som exempelvis faktiskt bor på Malta som VD etc. Men från 2017 och 2018 kommer flesta länder börja rapportera bankkonton till land du har medborgarskap eller residency. Så är du svensk och bor i Sverige och har företagskonto exempelvis i Cypern där du är UBO för kommer Sverige få information att du har företagskonto där som du står på automatiskt varje år. Finns flera sätt lösa allt detta på Men snart omöjlig ha konton utan ha bra struktur. |
||
Svara med citat |
2015-05-07, 12:57 | #6 | ||
|
|||
|
Om du säljer till privatpersoner mycket skulle jag bygga struktur från Gibraltar, där 0-10% skatt beroende hur du sätter upp det.
Men viktigaste är är EU land vilket ger dig frirörlighet och bästa är Gibraltar är inte med i VAT systemet i EU. Alltså behöver du inte ta ut någon moms alls |
||
Svara med citat |
2015-05-07, 13:14 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle inte råda dig till att starta ett företag i BiH om du inte känner väl till kulturen och möjligtvis språket. Jag är väl insatt i Bosnien på många sätt och det är inte riktigt så enkelt att man bara har 10% i inkomstskatt, man har arbetsgivaravgifter och dylikt såsom man har i andra länder (se http://www.fipa.gov.ba/informacije/p...&langTag=en-US). BiH är inte med i EU vilket kan påverka en del saker, både positivt och negativt.
Det är tyvärr en dålig affärsidé att försöka konkurrera med andra baserat på pris, ett bra mycket bättre sätt är nytänkande och riktigt kvalitativa produkter - då får man kunder som är mindre priskänsliga och som vet att kvalité kostar. De som är bara ute efter billigast möjliga vill man inte ha som kunder. Senast redigerad av jayzee den 2015-05-07 klockan 13:18 |
||
Svara med citat |
2015-05-07, 13:23 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Har en del vänner från Bosnien, skall fråga dem också. Trodde dem var med i EU, det enda som jag tror är ett hinder i andra länder utanför EU är om man måste muta folk för att få den hjälp man har rätt till. |
||
Svara med citat |
2015-05-07, 13:26 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Gibraltar, verkar som en del av England, då lär det vara stabilt och skyddat mot framtida krig precis som Falklandsöarna. |
||
Svara med citat |
2015-05-07, 13:59 | #10 | ||
|
|||
|
Är eget land och allt, och även inom EU. Även om Gibraltar har viss konflikt med Spanien så lär inte Spanien starta ett krig
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|