Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tappat viktig fras - ny sajt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-09-03, 14:37 #1
rsp rsp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Medlem

Standard Tappat viktig fras - ny sajt

Tjabba, osäker på best practice och hur jag håller kvar denna viktiga fras trots ny sajt med ny info, ny struktur. Tappat rank på viktig fras för sajtrooten.

Problem:
1. Gammal sajt rankade 1:a på "fina exklusiva kattlådor"
exempel.se (hade content om detta på startsidan)

(tror vi har en del relevanta inlänkar om detta till just rooten på sajten)

2. Ny sajt har inget om fina exklusiva kattlådor på startsidan
Har tappat topp 3 placering till 10+ och fortsätter att tappa

Min lösning:
1. Bygga en undersida på exempel.se/fina-exklusiva-kattlador och lyfta den info vi hade på gamla sajten och bygga ut mer mer content kring detta.

2. Länka från rooten till denna nya sida med nån sorts inkastare

Är detta rätt sätt för att nå toppen igen? Finns det fler knep att få länk-kraften och att google ska förstå att det är undersidan som ska ranka och inte startsidan?
rsp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-03, 19:00 #2
TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2013
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av rsp Visa inlägg
Tjabba, osäker på best practice och hur jag håller kvar denna viktiga fras trots ny sajt med ny info, ny struktur. Tappat rank på viktig fras för sajtrooten.

Problem:
1. Gammal sajt rankade 1:a på "fina exklusiva kattlådor"
exempel.se (hade content om detta på startsidan)

(tror vi har en del relevanta inlänkar om detta till just rooten på sajten)

2. Ny sajt har inget om fina exklusiva kattlådor på startsidan
Har tappat topp 3 placering till 10+ och fortsätter att tappa

Min lösning:
1. Bygga en undersida på exempel.se/fina-exklusiva-kattlador och lyfta den info vi hade på gamla sajten och bygga ut mer mer content kring detta.

2. Länka från rooten till denna nya sida med nån sorts inkastare

Är detta rätt sätt för att nå toppen igen? Finns det fler knep att få länk-kraften och att google ska förstå att det är undersidan som ska ranka och inte startsidan?
Hej, det är bra att bygga en riktad sida åt de exklusiva kattlådorna, av flera anledningar än ranking. Är det en riktad sida till det ordet så kommer den också kännas relevant för besökaren och du kan få upp konverteringsgraden. Så du har gjort rätt.

Det är också rätt att länka från "rooten" till undersidan på så sätt får du ut mest länkkraft dit.

Vad du ska kolla på när du har en ny sajt är VAR pekar inlänkarna på din sajt?
Om du hade inlänkar till exempel.se/kattsidan.php och den URL:en inte längre finns på den nya sajten går länkkraften om intet. Detta kan du rädda upp genom att göra en 301-redirect på de "djuplänkar" du hade till dess nya url:er eller till relevanta nya sidor. För att hitta dessa URL:er så kan du ta Majestic eller Ahrefs till hjälp, eller om du kör WordPress installera ett plugin som varnar för 404: or. De sidor som har länkar till sig kommer förr eller senare få besök eller crawlas av Google så du får en varning.

I övrigt så kan förstås den nya sajten ha massa problem som den gamla inte hade, men det är svårt att bedöma utan att veta vilken sajt det rör sig om.
TomasAxelsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-04, 09:11 #3
Medlem

Medlem

Okej härligt, då kör jag vidare med att bygga den riktade sidan med content kring kattlådorna och länkar från startsidan.

Jag har gjort 119st 301: or från den gamla sajten. Helt ny struktur så det blev en del, problematiken var just att vi tappat viktiga fraser för just startsidan.

Och folk länkar med frasen/content som rör just "exklusiva kattlådor" till startsidan.
Och jag kan ju inte 301:a startsidan till kattlådesidan.

Lite osäker kring intern länkning också. Något speciellt man ska tänka på när man länkar från startsidan? Räcker det med en bildbanner eller måste man ha nån copy som innehåller kattlådor kring/i länken? Något annat med länkningen som är viktigt?

<a href =/exklusiva-kattlador > Viktig? < /a >
Oläst 2015-09-04, 10:45 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av rsp Visa inlägg
Lite osäker kring intern länkning också. Något speciellt man ska tänka på när man länkar från startsidan? Räcker det med en bildbanner eller måste man ha nån copy som innehåller kattlådor kring/i länken? Något annat med länkningen som är viktigt?

<a href =/exklusiva-kattlador > Viktig? < /a >
Det bästa är en "gammal hederlig länk": <a href =/exklusiva-kattlador > Ankartexten är viktig!< /a >

Om du har en banner i form av en bild är det viktigt att du har en alt-text på bilden, det ger en liknande effekt som ankartext.
TomasAxelsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-15, 09:36 #5
Medlem

Medlem

En följdfråga

Vill föra över länk-kraft/besökare till ny domän från en gammal som rankar bra.

Vi har en gammal domän som är byggd för brandet av kattlådor.
exempelbrand.se/nonsens som rankar bra på ett viktigt sökord:

exempel superkattsand

Jag vill nu ha kraften/besökarna till min nya sajt exempel.se/superkattsand

Lösning
Dra en 301a till nya sajten? exempelbrand.se/nonsens -> exempel.se/superkattsand

Eller finns det fler tekniker andra lösningar som är att föredra?

(exempelbrand.se kommer fortsätta ligga live, vill alltså sno länk-kraften/besökarna från vissa undersidor som kan släckas på den)
Oläst 2015-09-15, 12:18 #6
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Så rörigt detta verkar vara!
Av ditt inlägg att döma verkar du ha länkar till din hemsida som du inte rår över. Alltså, från andra bloggar och andra hemsidor.

Kan du inte bara leta reda på dessa och upplysa dom om att dina sidor inte fungerar och att dom ska länka till en ny sida!?

Eller, i alla fall göra både och, i stället för att bara skyffla trafiken vidare...!? Dessutom, den trafiken kommer från länkarkiv eller andra bloggar som du dessutom verkar ha koll på. Det är i alla fall mitt intryck!

Visst är det lite jobbigt att leta reda på alla länkar och vem som länkat till dig... Men med tanke på att det är rätt många länkar verkar det ändå vara värt besväret? Eller missar jag något, kanske?? :-)

Kör hårt!! Jag tror på dig!!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-15, 14:06 #7
Medlem

Medlem

Bortse från allt förutom sista följdfrågan, gamla inlänkar hittar rätt med 301or (även frågat en del att länka om) och vi har byggt nya sidor där vi tappat rank på startsidan och kommer fortsätta jobba på dem och försöka skaffa relevanta inlänkar dit.

Det ser vi som ganska löst/under progress

Följdfrågan är just att vi vill fortsätta boosta den nya sajten och varför inte rida lite på vår andra sajt exempelbrand.se som rankar bättre än exempel.se på ex superkattsand

Dvs om det är optimalt att bara dra en 301a på:
exempelbrand.se/nonsens -> exempel.se/superkattsand

Kan även tillägga att sidan exempelbrand.se/nonsens innehåller en hel del text som inte finns kvar på den nya vi tänkt 301a till men handlar om samma sak. Fast nya sidan är en strippad shop med egentligen en listning av superkattsand.

Eller ska man bygga på lite content och använda den som en landingssida och sedan länka till nya sajten?

Var lite svårförklarat det här
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017