FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej,
Har en kund som vill köra igång ett webbprojekt i php och mysql. Vilket ramverk skulle ni rekommendera? Vi funderar på Laravel som verkar kompetent. Vi kör oftast wordpress eller .net-stacken annars när vi utvecklar, så därför har jag inte hundra koll på php-världen ![]() Applikationen ska sköta lite användarhantering, prata lite med en REST webservice. Så inga jätteavancerade prylar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Användarhantering och lite prat med REST är kanske lämpligare med ett mikroramverk ( Microframework ).
Laravel är populärt, men känns lite som att köpa en lastbil när det går bra med en Nissan Micra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ok, några exempel på mikroramverk? Lumen kändes ju rent spontant som en kandidat iofs.
Applikationen ska lista lite produkter genom fråga webservice och sen ska man kunna köpa dessa produkter via en betalgateway också. Men i sig är det ju inte jättestora saker som ska göras. Senast redigerad av goose den 2016-11-11 klockan 13:16 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Lumen - https://lumen.laravel.com/
Silex - silex.sensiolabs.org/ Flight - flightphp.com/ Slim - www.slimframework.com/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Lätt Lumen, en microversion av Laravel. Utan tvekan det bästa ramverket jag stött på i PHP, både vad det gäller struktur på kod och filer samt en rysligt bra dokumentation.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Håller med; Laravel (eller Lumen) är det bästa PHP-ramverket just nu.
Använde tidigare CakePHP och CodeIgniter men Laravel är bättre i princip på allt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ytterligare en +1 på Laravel. Körde mycket Zend Framework innan för sådana här saker men Laravel är betydligt mer snabbarbetat.
Laravel har även nedbantad version av ramverket som heter Lumen som är som gjord för att bygga API:er i. Senast redigerad av Weaver den 2016-11-14 klockan 23:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Laravel helt klart! Det var trevligt redan för två/tre år sedan, men nu har det blivit riktigt bra. Man får mycket gratis utan att bli tvingad att göra saker på ett sätt. Jag upplever att jag blivit en bättre utvecklare efter jag började arbeta med Laravel eftersom de uppmanar till bra patterns.
Kolla på https://laracasts.com/ där Jeffrey har mängder av bra videotutorials. En del gratis och resten kostar per månad. Väl värt pengarna dock! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Schysst. Vi har valt att köra på Laravel, det känns helt rätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Grattis, säker på att ni kommer bli nöjda!
Taylor Otwell som skapade Laravel är tidigare .NET-kodare faktiskt ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|