FAQ |
Kalender |
2005-11-05, 15:16 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tjena.
Har gjort (översatt, fyllt på) en länksida som bygger på php. Kan köpa till en html-plugin som gör alla sidor statiska (skapas varje natt med crontab) vilket gör att ett par hundra .html-sidor skapas. Detta måste vara bättre för sökmotorerna eller hur? Eller finns det nackdelar? /Thomas THL |
|||
Svara med citat |
2005-11-05, 15:40 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Så länge som dina php sidor inte tar lång tid att ladda och de inte har onödigt långa querystrings borde det inte vara några problem att ha kvar dem som php.
/berneboy |
||
Svara med citat |
2005-11-05, 17:36 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför ska du skapa statiska html-sidor av dem?
Låter bara onödigt. Om du iställer kikar på vad du kan åstakomma med t ex .htaccess-filer (under linux), så kan du få sökmotorerna att tro att det är statiska html-filer - eller kataloger för den delen. // M |
||
Svara med citat |
2005-11-05, 17:44 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Som King Edward säger så kan du fixa det med Mod Rewrite istället.
Sök på forumet så får du fram tips på hur du implementerar det. |
|||
Svara med citat |
2005-11-05, 17:56 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Inte för att jag är speciellt insatt i exakt hur Google gör, men jag vet att vi inte längre lägger så stor vikt vad som är dynamiskt och vad som är statiskt så länge vi inte har med sessionsbaserat innehåll. Ett bra exempel på att Google förmodligen tänker likadant är blocket.se (site:blocket.se)
|
||
Svara med citat |
2005-11-05, 18:23 | #6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
.html är att föredra för Google. Dock tycker W3C att man ska skippa filändelsen också, alltså att man kör utan .php eller .html med hjälp av mod_rewrite.
|
|||
Svara med citat |
2005-11-07, 22:35 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du har hög belastning på sidan, så är det såklart att föredra att ha sidorna statiska.
Men om du inte har hög belastning, så är det lättare för dig att använda modrewrite. Men i detta fallet, då du utan någon direkt ansträngning, får sidorna statiska, så rekommenderar jag dig att göra det genom pluginet. Sökmotororerna kommer då bli lite lyckligare över din webbsajt... =) |
|||
Svara med citat |
2005-11-07, 23:12 | #8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Intressant är ju sedan att jämföra vilken av .php, .html eller ingen filendelse alls som är det bästa för Google. Det känns lite som om .html klassas som statiskt skulle kunna verdera information lite högre än .php. Men och andra sidan så kanske google försöker komma åt dessa sidor oftare och på sätt få mer aktuellt innehåll indexerat i Google. Detta är bara spekulationer och .php behöver inte vara dynamisk utan kanske endast används för att få samma filendelse på alla filer.
En annan sak jag undrar om Google kollar är att mina dynamiska sidor lämnar aldrig ifrån sig sid-storleken. Alltså om man tar egenskaper på sidan så står det inte hur stor den är. Detta står dock när det är en statisk fil. Någon som har koll om google kontrollerar detta och vilken header etc man ska skicka med? |
|||
Svara med citat |
2005-11-08, 08:31 | #9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Eftersom det är hur enkelt som helst att få .php att se ut som .html så är jag rätt tveksam till om Google ens bryr sig längre. Frågan är om den ens bryr sig om ifall det finns querystrings med i adressen längre.
|
|||
Svara med citat |
2005-11-08, 08:35 | #10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Personer överskattar de parametrar som google har att leka med.
Det mesta går att manipulera, det är ju detta vi sysslar med. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|