Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SAFARI / Apple

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-04, 16:01 #1
Kent Kent är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
Kent Kent är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
Gott nytt år på er alla webmastrar.

Är det någon av er därute som använder Appledator när du producerar hemsidor och vad har du isåfall för erfarenheter av Apples browser Safari?
Har du upptäckt några speciella egenheter med Safari, hur text m.m. visas, likheter och skillnader mot IE?
Kent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-10, 06:35 #2
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2003
Flitig postare

Alla webbläsare skiljer sig alltid åt i massa "detaljavseenden". Titta på till exempel den här sidan för några skillnader mellan Safari och Explorer.

Rent generellt sett tycker jag att man i dagsläget fortfarande måste utveckla för kompatibilitet med både Explorer och Safari på Mac. Behovet för Explorer-stöd minskar dock mer och mer eftersom Microsoft inte kommer att släppa några nya versioner av Explorer för Mac. Ytterligare info som kan vara bra är att majoriteten av Macanvändarna redan idag använder Safari.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-11, 07:18 #3
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by efa@Jan 10 2004, 02:35
Rent generellt sett tycker jag att man i dagsläget fortfarande måste utveckla för kompatibilitet med både Explorer och Safari på Mac.
Är det inte bättre att utveckla kompabilitet med de standarder som W3C sätter upp? På så sätt kommer vi som utvecklar slippa alla fulknep för att bestämma vilken webbläsare besökaren har, eller utveckla för bara en eller två läsare. Det är ju vi som måste "tvinga" tillverkarna att göra en webbläsare som följer de standarder som finns, om vi inte gör det, varför ska vi då ha standarder?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-11, 08:17 #4
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av lunne82
Citat:
Ursprungligen postat av efa
Rent generellt sett tycker jag att man i dagsläget fortfarande måste utveckla för kompatibilitet med både Explorer och Safari på Mac.
Är det inte bättre att utveckla kompabilitet med de standarder som W3C sätter upp? På så sätt kommer vi som utvecklar slippa alla fulknep för att bestämma vilken webbläsare besökaren har, eller utveckla för bara en eller två läsare. Det är ju vi som måste "tvinga" tillverkarna att göra en webbläsare som följer de standarder som finns, om vi inte gör det, varför ska vi då ha standarder?
Vi ska ha standarder för att slippa sånt strul, givetvis.

Det betyder inte att vi har råd att utesluta viktiga besökare från våra webbplatser. Tvinga företagen att följa standard -- visst! -- men inte om det drabbar användarna.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-11, 16:00 #5
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by efa@Jan 11 2004, 04:17
Det betyder inte att vi har råd att utesluta viktiga besökare från våra webbplatser. Tvinga företagen att följa standard -- visst! -- men inte om det drabbar användarna.
Nej, man kan ju fixa de värsta "felen". Men användarna kommer ju ändå bli de som drabbas om inte företagen har lite goodwill att följa standarden. Nu finns det ju en möjlighet att det kommer hända en del på webbläsarmarknaden då IE inte skulle komma i ny version förän nästa Windows-version, om de nu inte ändrat sig... För mig är det IE som ställt till med mest problem när jag försöker följa standarden.

Ett exempel där många drabbats är ju Internetbankerna. I början var det (väl) bara IE som var "certifierad". Nu kan man dock använda de flesta, men bara de vanligaste läsarna är certifierade. Men här kan det ju i och för sig bero på andra saker än HTML-koden...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-13, 15:05 #6
Peter_Holms avatar
Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem
Peter_Holms avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Kent@Jan 4 2004, 13:01
Gott nytt år på er alla webmastrar.

Är det någon av er därute som använder Appledator när du producerar hemsidor och vad har du isåfall för erfarenheter av Apples browser Safari?
Har du upptäckt några speciella egenheter med Safari, hur text m.m. visas, likheter och skillnader mot IE?
Tjena. Jag har mac som primär plattform och pc som sekundär. Självklart för mig är att det ska se "bra" ut på båda plattformarna trots att den ena har marginell marknadsandel. Men ibland får man stå tillbaka för vissa egenheter. Nyaste Safari har en bugg som Netscape hade förut. RUnt v4.7 tror jag.

Det är att grafiken förskjuter sig i vissa avancerade framesets. IE har alltid varit bättre där. Netscape fixade denna grafikbugg från v.6.

Men rätt generellt så följer nog Safari W3C standarden. MEdan IE är känt för att "gå lite längre"... det betyder att vissa sidor som har kollats på IE inte passar för Safari och Netscape. Vilket i sig är en styggelse.

Ibland kan jag stöta på meny-system där alla länkar ligger i en gröt på varandra i Safari. Då får man räkna med att även NS 4.7 visar samma fel.

Tumregel med Safari, ser det bra ut i NS4.7 så ser det bra ut i Safari. Safari är ju självklart en modernare webbläsare än 4.7 men med tanke på att vissa buggar fortfarande finns så lär man ha 4.7 som referens.

/Peter
Peter_Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017