FAQ |
Kalender |
2005-12-06, 21:51 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag hittade av en slump en sida som var aktuell i media (aftonbladet) härom dagen. Sidan är en uppenbar kopia av min site designmässigt men även vissa formuleringar är tagna i princip rakt av.
Ni kan jämföra själva Min site: http://www.pixial.se Deras: http://www.plankatullen.nu Nu är min fråga till er, vad kan jag göra? Visst jag kan kontakta dem och jävlas lite och be dem lägga ner, men har jag verkligen någon juridisk rätt eller möjlighet att hävda mig? Har ni råkat ut för något sådant och hur löste ni det isåfall? Tacksam för hjälp En snopen (men även lite stolt) Johan |
||
Svara med citat |
2005-12-06, 22:44 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Snacka med de först.. Om det inte går att resonera med de tror jag det kan bli svårt, de har ju ändrat lite.. Men jag har å andra sidan ingen aning, så mitt tips är bara att snacka med de först.
|
|||
Svara med citat |
2005-12-06, 23:12 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan ju börja med att ändra färgen på följande text som inte syns tack vare grå text och grå bakgrund (ingen bra kombination)
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2005-12-06, 23:14 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Nja, visst finns det vissa likheter. Men det är nog mer inspiration. Det e väl menyn i så fall, men den uppnår väl inte direkt verkshöjd. Du kan ju försöka kontakta dem och säga vad du ni vill säga(ta ner/betala/tack?) ^_^.
obs. Utgår endast från det grafiska har inte läst någon text. Citat:
|
||
Svara med citat |
2005-12-07, 00:19 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Den var ju i princip kopierad rakt av, och sedan har vederbörande ändrat lite bilder och texter här och var bara, men behållit grundidén med t ex menyutseeende, spaltuppdelning/färger, och även stulit "kontakt"-texten rakt av etc. Visserligen kan det bli svårt att bevisa att det inte är du som stulit deras design, men annars är det bara att uppmärksamma dem på att du har sett att de stulit din design. Då borde de bli rädda och skamsna.
|
|||
Svara med citat |
2005-12-07, 01:07 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
skicka en faktura, då blir de riktigt rädda
|
||
Svara med citat |
2005-12-07, 03:25 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Alltså de har ju inte snott något utan bara blivit inspirerade.
|
||
Svara med citat |
2005-12-07, 08:01 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tycker nog det är lite mer än inspiration, så du bör nog påpeka detta för dem.
|
||
Svara med citat |
2005-12-07, 08:13 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för tipsen. Som ni säger har de snott hela kontakta stycket rakt av samt redigerat lite i övriga stycken lite här och där, samt använt tex. pilbilden rakt av.
Jag ska sätta mig ner och formulera ett bra mail och dra iväg till dem, men som ni säger verkar jag inte ha mycket mer än mina argument att sätta emot. |
||
Svara med citat |
2005-12-07, 08:48 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om man bortser från den identiska kontakttexten så är det valet av font och färger som överensstämmer. Jag personligen skulle inte tro att det är tillräckligt för att gå vidare med.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|