Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Påminnelsetider för fakturor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-21, 19:50 #1
Frost Frost är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Flitig postare

Har ringt runt till de olika stora faktureringsbolagen och alla uppger dock lite olika svar,
vad jag är mest nyfiken på är vilka som anses ha bäst "goodwill" om man nu kan säga så om någon som bedriver in pengar

Främst är jag intresserad av acme eller kreditor men alla andra tips är välkomna, dock är det antagligen mellan dessa två som mitt val kommer gå till inom närmsta veckorna.

(övrig feedback om dessa två är givetvis också bra men det mesta hittar jag redan på forument, det var just goodwillen jag ahde svårt att hitta som redan skrivet)
Frost är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-21, 21:01 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Jag verkligen avskyr Visma Collectors - det är omöjliga att ha något att göra med. Har själv dåliga erfarenheter av att anlita Acme - det kostade en väldig massa pengar och resultatet var inte speciellt bra. Jag sköter hanteringen själv - det blir mycket enklare så.

Har inte hört något negativt om Svea Ekonomi, även Faktab verkar vara bra. Jag tror att det är bättre att förhandla fram något förmånligt med ett av de lite större bolagen än de relativt okända såsom Acme och Kreditor.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-21, 22:03 #3
oJones oJones är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
oJones oJones är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Jag har tidigare använt mig av svea (många år sedan dock) och kände att vi inte fick någonting för pengarna.
Fick känslan av att de inte kunde göra något själva utan att man själv fick göra det mesta av jobbet. Saknades minsta data till dem som personummer, korrekt adress (även om de flyttat) så fick man själv fixa allting. Blev alltså enklare, snabbare och definitivt billigare att ordna med allting själv.

Men nu är det dock flera år sedan och de har säkerligen förbättrat sig. Jag hoppas det i vart fall.
oJones är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-22, 00:36 #4
Flitig postare

Flitig postare

Tack för feedbacken, jag kommer ha systemet kopplat direkt till e-handel och tyckte därför att acme och kreditor hade bra alternativ, men är lite tveksam till hur dem behandlar kunder specielt med påminnelser då detta är mkt goodwill för företaget som anlitat kreditbolaget...

Har dock ej hört något dåligt om någondera av dessa två då dem ändå räknas som rätt stora inom den internet riktade handeln om jag förstått det rätt?
Oläst 2006-01-25, 01:12 #5
Flitig postare

Flitig postare

börjar bli brådis att välja ett företag nu, är det någon mer som har feedback på kreditor eller acme främst så får ni gärna säga det väldigt snabbt

Plus då givetvis om någon har erfarenhet på vilken påminelsetid dem vardera implemterar?
Oläst 2006-01-25, 07:38 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Varför är du så rädd om kunder som inte betalar? Det är alltid 1 % av kunderna som står för 90 % av trasslet när man driver företag. ”Kunden har alltid rätt” brukar man säga, och det stämmer verkligen. Men någon som inte betalar inom utlovad tid är inte en kund.

När vi var nya och färska löste vi alltid alla problem på ett för kunden fördelaktigt sätt. Även när vi visste att kunden lurades och bedrog så gick vi med på det. Resultatet var att vi fick många återkommande kunder. Många återkommande och besvärliga kunder.

Vi hade nyligen en ”kund” som ångrade sitt köp 4 gånger! Hon vägrade dessutom att stå för returfrakten. Hon menade att vi hade för snabba leveranser. :blink: Det här var alltså bara ett exempel på den typen av kunder som man inte vill ha. Jag anser att folk som inte betalar för sig hör till samma kategori.

Jag har aldrig hört något negativt om vare sig kreditor eller acme när det gäller deras metoder att driva in sina pengar. Så ur ett goodwill-perspektiv är det nog hugget som stucket.

Och en gång till; lägg ditt krut och all din service på betalande kunder istället. Det är de som du vill ska komma tillbaks och handla igen Vad spelar det för roll om ditt inkassoföretag använder lite hårda nypor mot de som inte betalar? Självklart vill man inte använda sig av ett inkassobolag som lämnar döda hästhuvuden i sängen hos folk som inte betalar sina räkningar i tid. Men dit hör varken kreditor eller acme.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-25, 08:07 #7
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Aidex@Jan 25 2006, 06:38
Självklart vill man inte använda sig av ett inkassobolag som lämnar döda hästhuvuden i sängen hos folk som inte betalar sina räkningar i tid.
Eller ännu värre... Levande hästhuvuden ..

Hur som helst så finns det ingen anledning att stryka besvärliga kunder medhårs.. Är dom besvärliga innebär detta förluster, och merjobbet kan du lägga på skötsamma kunder istället.

Ni som gått någon arbetsledarkurs, eller kurs i personalledning känner väl igen det där om att man skall lägga ner sin tid i dom arbetare som jobbar bra, istället för att tjata på dom som "drar benen efter sig"...

Höjer du ribban som företagare höjer du också värdigheten för dina skötsamma kunder som gör att du får mat på bordet..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-25, 08:22 #8
Supermoderator

Supermoderator

Jag fick precis en faktura från en webbshop som använder sig av ACME. Till att börja med krångalde webbshoppen och vägrade godkänna organisationsnumret (som var rätt och godkändes manuellt i efterhand). Idag kom fakturan - idag är 20060125. Fakturan är daterad 20060113 och förföll till betalning 20060123.

Acme skickar alltså en faktura som ska vara betald två dagar innan den kommer fram.
Oläst 2006-01-25, 09:16 #9
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Är du säker på att det är acme som skickade fakturan? Vi använder acme och skickar själva fakturorna.

Kan det inte vara webbutiken som du beställde ifrån som slarvat?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-25, 10:24 #10
Supermoderator

Supermoderator

Det står Acme och "porto betalt" på kuvertet i alla fall.
Posten har som vanligt inte orkat stämpla det.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017