Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa en dator till företaget

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-15, 17:29 #21
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Tänk på att vi köp genom avdag på buttonlönen så påverkar det även sociala ersättningar såsom sjukpenning, pensionslönegrundande lön osv.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-15, 18:05 #22
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by rejj@Feb 13 2006, 21:42
När du skriver att man ska bokföra, då är det en verifikation vi snackar om va? (jag har som sagt inte så bra koll, men jag lär mig tack vare sådana som du)
Kan jag skriva allt; 2018,2641,5410 i samma verifikation? Eller ska det vara olika?
Använder SPCS... om du har erfarenhet av det programmet, så kanske du vill guida mig

Hur menar man med "dra av på datorn" ?
Jag är webdesigner/programmerare och behöver verkligen senaste, så min dator ska bokföras som inventarie konto 5410. Men vad är det jag får dra av? förutom momsen... hur menar man?
Din första fråga om verifikation så skriver du allt på samma. Det som du ska bokföra är s.k. affärshänderlser och i bokförinen så kallas de för verifikationer, dvs. en händelse på vad som händer ekonomisk i företaget.

Vid en affärshändelse, t.ex. köp av en dator, ska du göra en verifikation. Du har tagit pengar ur kassan (1910 kredit), du betalade moms (2641 debet) och det var en invetarie (5410 kredit). I detta fall ska 1910 = 2610+5410).

I SPCS öppnar du ditt företag, väljer Arbeta med | Bokföring | Verifikationer. Tryck på ny Verifikation, ställ in datum för den, skriv en text, t.ex., Dator IBM, hoppar ner till fältet Konto skriver in 2018, hoppar till fältet Kredit och skriver in vad du betalde för datorn, hoppar till nästa rad och fältet Konto och skriver 2641, hoppar till Debet och skriver in hur mycket moms det är, hoppar till nästa rad och fältet Konto och skriver 5410, hoppar till Debet och skriver hur mycket datorn kostade utan moms.

Nu ska summan av fältet Debet vara lika stor som summan i fältet Kredit. Differansen ska vara noll. Är det det så trycker du på Registrera och skriver sedan på din faktura på datorn i över högra hörnet det nummer som denna verifikation fick.

Angående din andra fråga "dra av". Saker som du använder i ditt företag, t.ex. en dator, kostar företaget att använda. Man kan säga att du förbrukar datorn. Det är förbrukningen av din dator som kostar ditt företag pengar. Du förbrukar ju inte din dator på en gång utan det tar t.ex. 4 år att förbruka den och sedan är den inte användbar för företaget längre. Det är kostnaden av denna förbrukning som påverkar företagets vinst. Det du inte har förbrukar är en tillgång i företaget. Denna tillgång kallas för inventarie.

Först köper du en dator för 10.000 kr (exklusive moms.). Företaget har inte förlorat 10.000 kr utan äger ju något som värt 10.000 kr. Med tiden så minskar datorn i värde och då kostar datorn ditt företag pengar. Det är denna kostnad som kallas för att dra av. Lite klurigt detta. Vad du måste lära dig är att en betalning ditt företag gör inte är en kostnad för ditt företag. Det är först när du börjar använda det du har köpt som det kostar företaget pengar. Att du köper en dator och kanske betalar 10.000 kr kontant för den är inte en kostnad.

Detta påverkar den vinst ditt företag gör. Låt säga att företaget förbrukar datorn på 4 år, dvs 2.500 kr per år, då skulle din s.k. resultaträkning första året visa:

Intäkt: 8.000 kr
Kostnad: 2.500 kr
Vinst före skatt: 5.500 kr.

Men du förbrukar ju din dator på 1 år, så din resultaträkning blir:

Intäkt: 8.000 kr
Kostnad: 10.000 kr
Vinst före skatt: -2.000 kr (företaget har gjort en förlust på 2.000 kr)

Om du ska sköta din egen bokföring måste du lära dig grundläggande bokföring. Jag skulle rekommendera att låna en lärobok i företagsekonomi för gymnasiet. De brukar vara icke komplicerade på att lära ut bokföring.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-16, 07:19 #23
rejj rejj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 6
rejj rejj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av guran
Citat:
Ursprungligen postat av rejj
När du skriver att man ska bokföra, då är det en verifikation vi snackar om va? (jag har som sagt inte så bra koll, men jag lär mig tack vare sådana som du)
Kan jag skriva allt; 2018,2641,5410 i samma verifikation? Eller ska det vara olika?
Använder SPCS... om du har erfarenhet av det programmet, så kanske du vill guida mig
Hur menar man med dra av på datorn ?
Jag är webdesigner/programmerare och behöver verkligen senaste, så min dator ska bokföras som inventarie konto 5410. Men vad är det jag får dra av? förutom momsen... hur menar man?
Din första fråga om verifikation så skriver du allt på samma. Det som du ska bokföra är s.k. affärshänderlser och i bokförinen så kallas de för verifikationer, dvs. en händelse på vad som händer ekonomisk i företaget.
Vid en affärshändelse, t.ex. köp av en dator, ska du göra en verifikation. Du har tagit pengar ur kassan (1910 kredit), du betalade moms (2641 debet) och det var en invetarie (5410 kredit). I detta fall ska 1910 = 2610+5410).
I SPCS öppnar du ditt företag, väljer Arbeta med Bokföring Verifikationer. Tryck på ny Verifikation, ställ in datum för den, skriv en text, t.ex., Dator IBM, hoppar ner till fältet Konto skriver in 2018, hoppar till fältet Kredit och skriver in vad du betalde för datorn, hoppar till nästa rad och fältet Konto och skriver 2641, hoppar till Debet och skriver in hur mycket moms det är, hoppar till nästa rad och fältet Konto och skriver 5410, hoppar till Debet och skriver hur mycket datorn kostade utan moms.
Nu ska summan av fältet Debet vara lika stor som summan i fältet Kredit. Differansen ska vara noll. Är det det så trycker du på Registrera och skriver sedan på din faktura på datorn i över högra hörnet det nummer som denna verifikation fick.
Angående din andra fråga dra av. Saker som du använder i ditt företag, t.ex. en dator, kostar företaget att använda. Man kan säga att du förbrukar datorn. Det är förbrukningen av din dator som kostar ditt företag pengar. Du förbrukar ju inte din dator på en gång utan det tar t.ex. 4 år att förbruka den och sedan är den inte användbar för företaget längre. Det är kostnaden av denna förbrukning som påverkar företagets vinst. Det du inte har förbrukar är en tillgång i företaget. Denna tillgång kallas för inventarie.
Först köper du en dator för 10.000 kr (exklusive moms.). Företaget har inte förlorat 10.000 kr utan äger ju något som värt 10.000 kr. Med tiden så minskar datorn i värde och då kostar datorn ditt företag pengar. Det är denna kostnad som kallas för att dra av. Lite klurigt detta. Vad du måste lära dig är att en betalning ditt företag gör inte är en kostnad för ditt företag. Det är först när du börjar använda det du har köpt som det kostar företaget pengar. Att du köper en dator och kanske betalar 10.000 kr kontant för den är inte en kostnad.
Detta påverkar den vinst ditt företag gör. Låt säga att företaget förbrukar datorn på 4 år, dvs 2.500 kr per år, då skulle din s.k. resultaträkning första året visa:
Intäkt: 8.000 kr
Kostnad: 2.500 kr
Vinst före skatt: 5.500 kr.
Men du förbrukar ju din dator på 1 år, så din resultaträkning blir:
Intäkt: 8.000 kr
Kostnad: 10.000 kr
Vinst före skatt: -2.000 kr (företaget har gjort en förlust på 2.000 kr)
Om du ska sköta din egen bokföring måste du lära dig grundläggande bokföring. Jag skulle rekommendera att låna en lärobok i företagsekonomi för gymnasiet. De brukar vara icke komplicerade på att lära ut bokföring.
Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Ska gå till biblioteket i helgen tänkte jag och se om de har bra böcker.
rejj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-03, 16:23 #24
Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 183
Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 183
Sparkar liv i den här gamla tråden igen.

Har jag fått det om bakfoten, eller är det så att en inventarie (i i mitt fall en enskild firma) kan avskrivas på minst 4 och om datorn har en ekonomisk livslängd som är kortare än så kan jag göra ett direktavdrag för den?

Om jag väljer att försöka göra ett direktavdrag för min dator, men skatteverket inte anser att min motivation duger, vad riskerar jag då? Att datorn helt enkelt bara istället förs in i företaget som inventarie eller att jag riskerar att dömas för bokförings/skattebrott?

Planerar att köpa bärbar + skärm från olika företag. Kan jag se dessa båda inköp som en klumpsumma? Eller måste jag hantera dem var för sig?
Joel Falck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-03, 23:46 #25
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Har du kvar datorn efter 4 år och använder den i din verksamhet och inte har någon annan dator, ja, då kan väl kanske skatteverket anse att du har lämnat felaktiga upplysningar.

Tror du verkligen att det kommer att hända, att du har kvar den datorn som enda dator i din verksamhet?

Vad kan hända om de har en annan uppfattning? Det kan jag inte svara exakt på, men du kan få en tänkbar ledtråd.

Sker bedömning inom 5 år kan du i i princip endast ändra på din deklaration eftersom du har rätt att ändra på dina deklarationer i 5 år efter det att de är gjorda. Med andra lär inget hända att du får ändra på din deklaration och att den då kommer att beskattas på annat sätt. Inget mer lär väl hända.

Sker bedömningen efter fem år kan det tänkas att skatteverket anser att du har hållit undan pengar och därmed ska få ett skattetillägg.

Du lär inte drabbas av bokföringsbrott. Du har ju med datorn i din bokföring. Har du dragit av för en datorn du aldrig har haft, t.ex. lånat ett kvitto av din granne (som inte har företag) och stoppat in i din bokföring, ja då har du verkligen begått ett brott.

Sist, vill jag bara skriva att du inte ska oroa dig för denna typ av bedömning. Bokföring är ingen exakt vetenskap utan allt är i princip olika i olika människors ögon. Dock bör alla försöka följa samma normer. Vad som anses "rätt" är i princip ett medelvärde av hur alla företag i Sverige anser hur saker och ting ska bokföras.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-04, 01:13 #26
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Läst det mesta i denna nu och vill bara tillägga - kan någon (med koll på ämnet) sammanfatta detta och få någon att klistra detta någonstans (kanske redan finns?)

Informationen här inne är helt klockren fast mycket utspridd och rörig
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 00:03 #27
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Säg att du har 25.000 på firman.

alt 1 Då kan för dessa köpa en dator för (25.000 inkl moms).
5.000 får du tillbaka på momsen efter ca 2.5 månader.

alt 2 Du kan plocka ut lön till dig själv: 25.000 * 0.48 (typ)
Runda slängar: 12.000 kr, skattat och klart att köpa landstingsdator för.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 02:16 #28
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by Jolla00@Nov 3 2007, 16:23
Planerar att köpa bärbar + skärm från olika företag. Kan jag se dessa båda inköp som en klumpsumma? Eller måste jag hantera dem var för sig?
Jag glömde att svara på detta tidigare.

Till att börja med så är det klart mycket mer förmånligt att hantera varje enhet var för sig. Eftersom det blir mindre belopp var för sig än tillsammans så faller de kanske under direktavdragsgränsen på 5.000 kr (exkl.moms).

Men det är inte så enkelt. Enheter som ska verka tillsammans ska betraktas som en enhet. Köper du således delar och sätter ihop dem till en enhet (även när delarna kommer från olika leverantörer) så är det deras gemensamma värde som du ska beräkna avskrivningen på.

Observera att vad jag menar med att enheterna ska verka tillsammans är att alla delar behövs för slutprodukten ska fungera. Det gäller ju för en hårddisk, skärm, mus och tangentbord.

Rent bokföringsmässigt kommer du att få två kvitton: en för den bärbara och en för skärmen. Du måste behandla dessa som två affärshändelser.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017