FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
det är så här att jag tänkt köpa ny dator. Jag skulle då vilja göra det genom min enskilda firma, har f-skattsedel och ansökt om moms, så att jag kan lyfta momsen och spara lite pengar. Har haft företaget ett halvår nu snart, men har än så länge inte haft några inkomster till företaget. Jag förstår att man inte bara kan lyfta momsen när man ska köpa nåt, utan att man måste ha haft inkomster... Jag har hört av en polare att man dock kan göra så att man "sätter in" pengar i sitt företag och därefter köper datorn genom företaget och att man därefter kan lyfta momsen. Nu är jag inte så hajj på det här med företag, moms, skatt etc. utan skapade bara företaget för att jag behövde det när jag skulle sälja lite t-shirts på min community (har inte fått några pengar än, så jag har inte ens gjort en "riktig" momsredovisning, utan bara skrivit in "0" på alla (har momsredovsning 1 gång / månad, onödigt kanske men jag tog det när jag registrerade företaget)) Är det någon som skulle kunna/vilja hjälpa mig och tala om exakt hur jag gör från insättning av pengar till företag -> köp av dator -> redovisning? Då menar jag verkligen allt, eftersom min kunskap i ämnet är minimal. Tack på förhand! ps. jag kommer att gå en liten kurs i bokföring etc hos skatteverket på torsdag, men är inte säker på att de kommer ta upp just detta. ds. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det första du bör göra är att skaffa dig ett företags konto hos Plusgiro eller ngt annan liknande. Sedan kan du göra en egen insättning från din privata till företagets konto. Sen är det bara att handla och betala med företagets konto.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Man kan också göra en egen insättning till kassan och sen betala datorn från kassan. Sen är det bara att vänta tre månader på att få tillbaka momsen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Sedan beställer jag datorn, betalar med mitt företags bankkonto. När sedan momsredovisningen kommer för den månaden, vad ska jag ange där? Hur är det, är min dator avdragsgillt? Vad menas med det? Har hört att om man som webdesigner, som jag är, köper en dator för ex. 10.000 genom företaget, lyfter man momsen och sedan är det avdragsgillt, så att summan till slut blir runt 3500-4000 kr. Vill gärna veta hur det kan bli så. Vad jag måste göra för att det ska bli så etc. Hoppas ni förstår och orkar hjälpa en total novis på detta! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() Ja även jag är ju en riktig novis, har tom haft mitt företag 5 månader kortare än dig. Men det jag kan försöka förklara för dig iaf är hur det, på ett förenklat sätt, går till när du shoppar: Om du köper en dator för 10000kr exkl. moms som privatperson så får du, helt enkelt, betala 12500kr inkl.moms, right? Om du som företag däremot köper datorn så "försvinner" dom 2500kr i moms, eftersom du har ingående moms och utgående moms. DVS att om du har sålt en tjänst till ett företag för 10000kr exkl. moms så har du fått in 2500kr i moms. Och nu ska du ha ut 2500kr, som är momspengar. Så de tar liksom ut varandra. Jaja. Just nu så kostar datorn alltså 10'000:- för dig, eftersom vi har räknat bort momsen. Om vi nu då säger att du har 20'000:- på ditt företagskonto, och hade velat fått ut det här i "rena" pengar så hade det _ungefär_ blivit 10'000:- rent. Men nu så ska du ju köpa en dator också. Då betalar du datorn, ifrån företagskontot - innan du skattat eller något, eftersom datorn är en företagskostnad). Så, 20'000 - 10'000 (datorn) = 10'000. Efter att du köpt datorn nu så har du alltså 10'000:- kvar, och om du vill ha ut det i rena pengar så blir det ca 5000:-. Alltså så "kan" man säga att din dator som först kostade 12500:- nu bara kostade 5000:-. Sen är det andra saker med, som jag tror att du nämnde, tex. avskrivning. När du köper något till ditt företag som kostar mer än 5000:- så ska det räknas som inventarie och därför också "skrivas av". Normal avskrivningstid är 5 år. Men när man köper en dator, och är webdesigner, så är den tiden 3 år. Finns även folk som fått ned det till 1 år. Avskrivning är jag faktiskt dålig som stryk på, men det är ju att du skriver av en del av datorn (på 3 år = 33%/år) varje år. Men har en vän som köpte kamera för 6000, dator för ~20'000, en häst för 50'000.. och han drog av allt samma år. Så de vart ett bra år för honom. =) Fan va långt. Hoppas de hjälpte. Tja. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En dator får du skriva av på 1 år om du har ett yrke som kräver att du hela tiden har de senaste grejjerna.
Nu kan ju detta diskuteras om det verkligen behövs, MEN det viktigaste är att skattenissarna inte kommer att diskutera detta med dig. Skulle det komma klagomål på din 1åriga avskrivning så är det du som ska bevisa att du behöver ha en ny dator varje år. Själv skulle jag kunna hitta på tjogvis med sådana förklaringar... =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Så här kan du göra när du köper en dator i bokföringen. Eftersom du inte har några pengar i företaget kan du bokföra på detta sätt:
Konto 2018 - bokför i kredit hela beloppet för datorn 2641 - bokför i debit momsen du betalade för datorn Nästa steg är att bokföra datorn som en inventarie. Innan du gör det har du vissa regler att ta hänsyn till och det handlar om hur länge din dator har en ekonomisk livslängd och hur mycket den har kostat. Om din dator har kostat max 6250 kr inklusive moms får du skriva av hela datorns värde direkt. Du bokför då: 5410 - i debit det du betalade för datorn utan moms Om din dator har kostat mer än 6250 kr inklusive moms gäller att du måste ta reda på hur länge din dator kommer att ha ett ekonomiskt värde i ditt företag. I princip kan vi säga att det är hur länge du kan använda dig av datorn i ditt företag på sådant sätt att den är ett hjälpmedel för det arbete du måste utföra i företaget. Anser du att din dator endast kommer att kunna användas i max 3 år, dvs. att efter den tiden är den så pass omoderna att du måste ha en ny dator på grund av t.ex. teknikutvecklingen, då kan du bokföra den enligt ovan oavsett hur mycket den har kostat. Om din dator går att använda i mer än 3 år, måste du bokföra den som en invetarie enligt. 1221 - i debit det du betalade för datorn utan moms Detta innebär att om datorn kan användas mer än 3 år, så får du bara dra av kostnad för datorn med högst 25% (går att dra av högre men blir krångligt att förklara det här) per år. Efter 4 år är den inte värd något i företaget. Vad detta innebär för dig är hur mycket du får betala i skatt. Låt säga följande: Du har fått 100 kr i inkomst och köpt en dator som kostade 100 kr som du fick dra av direkt. Du har tjänat 0 kr och ska inte betala någon skatt. Du har fått 100 kr i inkomst och köpt en dator som kostar 100 kr som du måste dra av på minst 4 år, dvs. 25 kr per år. Första året har du således tjänat 75 kr och ska betala skatt på det beloppet. Jag får lägga till att konto 2018 är ett konto för egna insättningar i företaget. När du tar ut pengar ur företaget bokför du det på 2013 egna uttag. Skillnaden mellan dessa konto, 2018 minus 2013, är lika med det belopp du ska betala skatt på för dina uttag ur ditt företag. Du behöver inte bokföra att du sätter in pengar i företagets kassa, utan enklast är att du betalar med dina egna privata pengar när du köper något och sedan bokför du det som en egen insättning i företaget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
tack så mycket för svaret guran.
När du skriver att man ska bokföra, då är det en verifikation vi snackar om va? (jag har som sagt inte så bra koll, men jag lär mig tack vare sådana som du) Kan jag skriva allt; 2018,2641,5410 i samma verifikation? Eller ska det vara olika? Använder SPCS... om du har erfarenhet av det programmet, så kanske du vill guida mig ![]() Hur menar man med "dra av på datorn" ? Jag är webdesigner/programmerare och behöver verkligen senaste, så min dator ska bokföras som inventarie konto 5410. Men vad är det jag får dra av? förutom momsen... hur menar man? Tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||