Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Försäljning mot barn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-06, 20:50 #1
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Såg just ett intressant program på TV ang. Habohotel på plus. Där förfasar man sig åt att man har en Internetsida som riktar sig mot barn där barn kan betala för tjänster via telefon. Driver själv sidan djur.nu där man kan bli "GuldMedlem" i ett halvår för 20:- och då få lite extra tjänser. Jag har funderat en del kring etik etc. Vad säger ni - är det OK att "sälja" mot barn på nätet (givetvis så länge det sker seriöst) eller är det förkastligt !? För min del är det ju ett sätt att finansiera serverkostnader etc. Skulle lägga ner direkt om jag både skulle lägga tid OCH pengar på detta.

Tror inte någon förälder skulle säga något om barnet la 20 :- på en chipspåse på fredag kväll men många(?) skulle bli upprörda om dom köpte en tjänst på en communitysida för 20:-. Är det bara en generationsfråga ?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-06, 21:37 #2
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
Jag har varit in och kollat på Habbohotel, och den sidan är dominerad av 12 - 16åringar.
Jag anser att de är sjukt vilka priser dom tar ut på just den sidan, för ska man t.ex. äga ett eget rum, så får man de av habbo, men ska man sedan köpa saker till rummet kostar det tre peningar, och du kan köpa 15 Habbo-mynt för 37.50 kr.
De vill säga att har du ett fullstort rum du vill möblera så skulle de gå på runt 100/200:- beroende på storleken på rummet.

Men de är inte bara där som pengarna ska in, säg t.ex. att du är på habbos mest befolkade ställe, Habbobadet. Där de finns en trampolin som du kan hoppa i. Där måste du köppa biljeter för X Habbomynt för att sedan kunna hoppa fem gånger.
Så hela den sajten går ut på att du ska spendera pengar överallt.

Och med tanke på att den är inriktad till barn/ungdomar så anser jag att de inte är rätt.
Jag har varit imot Lunarstorms PRO men där blir du inte lika tvingad att lägga ut pengar för att få göra nått. Det måste man dock göra på Habbo.

Jag såg inte plus så jag vet inte vad dom sa där, men jag ska ta en titt på de ikväll och se vad som dom tycker, och jag misstänker att de är i mina spår de också..

Att lägga 20:- på en chipspåse är en sak som man kanse gör max en gång i veckan, medan att lägga ut 20:- på ett communtiy som dom kanse kommer och säger efter 1dag igen att dom behöver mera pengar, njä. Låt dom bli vuxen och få egna pengar som dom kan spendera iställe.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-06, 21:59 #3
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Håller med till viss del. Vad jag förstår kan man köra Habbo helt gratis, men det är klart att det blir ett tryck på att skaffa grejer.

Jag håller med om att dom driver det lite långt. Samtidigt var inställningen på Plus att det helt är sajtägarens ansvar. Jag tycker att huvudansvaret måste ligga hos föräldrarna. Dom måste parata med sina barn och ha lite koll.

Citat:
Låt dom bli vuxen och få egna pengar som dom kan spendera iställe.
Vilket barn har inte egna pengar att spendera idag menar du? Om dom hellre vill köpa en tjänst på nätet istället för en serietidning kan det ju i sig inte vara fel.

Åter till chipspåsen: Ingen skulle väl komma på tanken att anklaga en kioskägare för att dom är oetiska när dom lockar barn att lägga veckopengen på godis!!
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-06, 22:18 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Det är en jävligt bra jämförelse...

För att ta en till...

Hur mycket är 100:- i mat?
Hur mycket är 100:- på mobiltelefonen
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-07, 00:07 #5
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
Citat:
Håller med till viss del. Vad jag förstår kan man köra Habbo helt gratis, men det är klart att det blir ett tryck på att skaffa grejer.
Ja de är helt gratis att skaffa, men som sakt ska man ha pengar för möbler och sånna saker.
Och säg att din kompis pelle köper "jätte" snygga pixelkläder och Nisse tycker dom var jätte snygg, klart som bara den att han också vill ha det.

Men man ska inte säga nått imot dom som skapa de, de är helt klart en vinnande idé för dom verkar ju gå runt så.

Citat:
Vilket barn har inte egna pengar att spendera idag menar du?
Ja det är klart att dom har pengar, men jag tror endå att vissa barn (ska inte dra alla över en kant) går till sina föräldrar efter att dom har spenderat dem på t.ex. Habbo och säger att dom vill ha mera. Men de är ju också upp till föräldrarna att säga nej.

Citat:
Om dom hellre vill köpa en tjänst på nätet istället för en serietidning kan det ju i sig inte vara fel.
Nej verkligen inte, vill dom lägga sina pengar där så låt dom göra det. Men jag tror endå inte att en 13 åring har dom pengarn som behövs för att köra habbo fullt ut

Citat:
Åter till chipspåsen: Ingen skulle väl komma på tanken att anklaga en kioskägare för att dom är oetiska när dom lockar barn att lägga veckopengen på godis
Vänta du bara en vacker dag kommer dom och säger de också.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-07, 00:14 #6
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Vänta du bara en vacker dag kommer dom och säger de också.
Det gör de redan fast det är ju mer ur hälsosynpunkt.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-07, 07:35 #7
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 280
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 280
Problemet med just Habbo är väl att dom tar betalt via vanliga betaltelefonsamtal? Med andra ord kan barnen göra det själva utan att föräldrarna märker det förräns räkningen kommer. Det är, anser jag, det som Habbo utnyttjar för att tjäna pengar på barnen, och där tycker jag att dom hamnar på fel sida gränsen.

Vill man sälja till barn på ett seriöst vis så kan man ta betalt via plusgiro eller betalkort, dvs "vuxensätt". Det är ytterst svårt för barn att betala på dessa vis om inte föräldrarna aktivt tillåter det.
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-07, 11:04 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag tycker det hela är föräldrarnas ansvar. Det är upp till föräldrarna att berätta för sina barn att det finns telefonsamtal som kostar väldigt mycket pengar. Om barnen väljer att ändå ringa dessa samtal så stjäl de från sina föräldrar. Själv stal jag pengar för att köpa samlarkort när jag var liten. Jag ser ingen skillnad här. Varför ska man skilja Internet från det ”verkliga” livet? Det är upp till föräldrarna att ha koll på vad barnen gör. Om det visar sig att ett barn har för sig en massa dumheter på t ex en byggarbetsplats i närheten av hemmet, så blir ungen förbjuden att gå dit. Så varför kan man inte förbjuda en unge att surfa på nätet om han/hon inte kan uppföra sig där?

Jag begriper inte varför föräldrar släpper ut sina ungar på nätet överhuvudtaget utan någon som helst kontroll. Det är en värld med porr, våld, fula gubbar och en massa andra saker som inte lämpar sig för barn. Vilken förälder skulle släppa iväg sin 10åriga unge själv på stan?

Det här kanske blev lite off-topic. Självklart är det inte etiskt riktigt att lura barn på pengar. Men visst går det att sälja till barn utan att lura dem. Här är det som sagt upp till föräldrarna att avgöra vad barnen får och inte får handla för sin veckopeng. Om ungen sedan väljer att stjäla från sina föräldrar så är det ett problem i sig. Men spelar det då någon roll om de handlar samlarkort på pressbyrån eller pixlar på nätet?

I vilket fall så är det Telia och andra operatörer som är de stora profitörerna på den här typen av verksamhet (precis som på porr). Så frågan är när Sverker slänger Telia i soptunnan.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-07, 12:20 #9
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Originally posted by Henrik@Mar 7 2006, 08:35
Vill man sälja till barn på ett seriöst vis så kan man ta betalt via plusgiro eller betalkort, dvs "vuxensätt". Det är ytterst svårt för barn att betala på dessa vis om inte föräldrarna aktivt tillåter det.
Problemet med detta är givetvis hanteringen.
Kan bara gå till mig själv, om jag skulle hantera kortbetalningar eller girobetalningar för massa transaktioner på småbelopp skulle jag ha massa jobb, både att sätta upp det och att hantera det.

Med betalnummer (eller premium SMS) kan jag helt automatisera betalningshanteringen på ett enkelt sätt.

I praktiken är det inte ett alternativ för dennna typen av småbeloppstjänster (Blocket, Jamba, djur.nu, Lunar, Habbo etc etc). Försäljningen skulle minska radikalt samtidigt som administrationen skulle öka lika radikalt...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-07, 13:38 #10
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 280
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 280
Kortbetalningar kan du automatisera relativt enkelt, giro är väl lite värre kanske.

Sen måste jag väl tillägga till det jag sagt tidigare att jag inte tycker att 20:- för ett halvår med SMS är något fel direkt, det går ju inte att jämföra med det Habbo gör OCH för att ett barn ska ha tillgång till mobil så krävs i de flesta fall en aktiv handling från föräldrarna i att barnet ska ha en egen mobiltelefon. Det handlar alltid om en avvägning, personligen tycker jag att gränsen går därnånstans men det finns givetvis många olika uppfattningar.

Sedan kan jag hålla med Aidex om att jag inte heller förstår hur föräldrar kan låta sina 10-åringar surfa fritt på nätet...
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017