FAQ |
Kalender |
2006-03-18, 22:54 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vet någon hur man gör ifall man vill lägga ut en film på internet men vill inte att besökarna ska kunna ladda ned den? Vet ngt med att man kan streama filmer men vet inte riktigt hur det funkar eller om det är den bästa metoden.
|
||
Svara med citat |
2006-03-19, 16:24 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Somebody please help.
|
||
Svara med citat |
2006-03-19, 17:06 | #3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Precis. Använd en streamserver. Användarna kan såklart använda ett program som dumpar streamen i en fil, men det är inte direkt bara att högerklicka och spara ner filmen. Apple, MS och Real har videostream-serverprogramvara men Flash är nog annars det som fungerar bäst i praktiken för de flesta användarna.
|
|||
Svara med citat |
2006-03-19, 17:43 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Tackar...så man måste lära sig flash nu? |
||
Svara med citat |
2006-03-19, 18:08 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Oj. Måste förtydliga. Flash i sig är ju ingen streamnings-server (om den går att använda för att spela upp streamar från andra streming-servrar vet jag dock inte) men eftersom det var kopieringsskydd du var ute efter så borde Flash helt klart vara intressant.
Jag har inte arbetat med Flash över huvud taget utan mitt tips är baserat på alla bra videouppspelare gjorda i Flash som dykt upp på senare tid (Google Video är bra exempel). Du behöver nog inte lära dig flash. Det borde finnas bra färdiga uppspelare att köpa. |
|||
Svara med citat |
2006-03-19, 20:01 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om man vill ha en riktig streaming server med Flash så finns det Flash Communication Server.
Den är dock väldigt dyr. Men sedan version 7 så kan man streama video utan FCS eller några andra server teknologier. Jag har inte kollat, men jag tror inte man kan helt enkelt plocka .flv filen ur sitt cache. Enligt hur det beskrivs i Flash manualen har jag svårt att tänka mig något annat: Citat:
Och On2 VP6 codec som Flash 8 använder är kvalitetsmässigt överlägsen Quicktime, wmv och real. |
||
Svara med citat |
2006-03-19, 21:41 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Menar ni att man ska infoga filmen o ch göra start & stopp knapp och sedan spara den som .swf fil?
|
||
Svara med citat |
2006-03-19, 21:59 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det går förstås att använda .swf filer men .flv formatet är att föredra för video.
Med Flash 8 kommer det med en separat komprimerings applikation och det finns ett antal program som kan exportera som .flv. Då du har din .flv fil är det enklaste är att använda Flash inbyggda "media playback" komponent. Dra in den på scenen och skriv in URL i komponentparameter fönstret. Då har du en komplett videospelare på några sekunder. Tyvärr så är MM's V2 komponenter alltid väldigt klumpiga då det gäller filstorlek så det kan vara värt att kolla upp alternativ. MM's spelare är nästan 70k men det är inga problem att göra en spelare med full funktionalitet på drygt 10k. |
||
Svara med citat |
2006-03-23, 22:24 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det någon som vet om detta går att göra i Qicktime?
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|