Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Firmabil

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-26, 20:45 #1
Fluff Fluff är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2006
Nykomling

Hej jag undrar om någon vet iaf det blir billigare om man har en bil och sätter den på firman?

mvh Anders
Fluff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 21:07 #2
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem

Det är omöjligt att svara på! Vad är det för bil, hur mycket kör du, vad kostar den i drift, hur finansierar du den, har du/ska du ha privat bil också, vilken extrautrustning har bilen, vilken lön har du idag? Där var några av parametrarna som du måste veta för att kunna räkna på det.

Sedan säger inte det heller allt. Leasar du bilen så kan du ju styra månadskostnaden genom att välja ett högre eller lägre restvärde. Lågt restvärde ger höga månadskostnader vilket gör det lönsammare att ha den i firman men ger säkert ett restvärde som är lägre än marknadsvärde om man sedan vill lösa bilen själv.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-27, 08:25 #3
HTS Lagercentral.ses avatar
HTS Lagercentral.se HTS Lagercentral.se är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
HTS Lagercentral.se HTS Lagercentral.se är inte uppkopplad
Nykomling
HTS Lagercentral.ses avatar

Reg.datum: Mar 2006
Har du bara en bil och lägger in den i företaget så är skattemyndigheten snart där och du får skatta för tjänste bil vilket är dyrt, eftersom du även köpt bilen, känns bättre om man får låna bil från ett företag.

Men har du en till bil privat blir det bättre då slipper ni skatten.

Visst finns det mycket fördelar med firmabil:Inköp, sevice, däck,bränsle rep.mm får du ta på företaget och ev.momsavdrag.

Dom flesta som har en bil väljer nog att äga den privat och skriva körjournal på resor inom företaget.
HTS Lagercentral.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-27, 09:06 #4
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Ingen som vet var man kan räkna ut förmånsvärdet både för anställda och egenföretagare? Såg nån på skatteverket.se i och för sig
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-27, 09:19 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Generellt sett så är det en sprillans ny bil och kör en hel del både privat och i tjänsten så kostar det mer att äga den privat än om företaget skulle stå får bilen.

Har man en billig, lite äldre bil privat så lönar det sig att ta ut milersättning.
Driftskostnaden på en 10 år gammal bil kan vara så låg som 4:- per mil plus drivmedel så där tjänar man några kronor per mil istället.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-27, 09:20 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Det är skillnad på firmabil och tjänstebil. En firmabil får bara användas för tjänsteresor medan en tjänstebil även får användas privat.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-27, 13:19 #7
Medlem

Medlem

Att räkna ut om det är förmånligare att ha bilen i firman eller privat är något som man måste göra individuellt Jag kan göra en beräkning när det gäller min egen bil.

Förmånsvärdet för den bilen (Peugeot 206 CC 2,0) är 2850 kronor i månaden. För min privata del innebär det att jag betalar 1450 kr i skatt för detta, dvs jag får ut 1500 mindre i plånboken. Bolagets kostnad för bilen är i sin tur leasingavgiften med 3500 kronor och sedan tillkommer skatt och försäkringa med ungefär 650 kr i månaden dvs totalt kostnader på 4150 kr i månaden samt naturligtvis arbetsgivaravgiften på förmånen som är 925 kronor tillsammans ger detta en kostnad i bolaget på ungefär 5000. Efter hansyn till skatteffekter blir nettokostnaden 3600 kronor i månaden. Slutsatsen av detta blir alltså att bilen kostar bolaget 3600 kronro i månaden och dessutom betalar jag 1450 kr själv.

vad händer då om jag ändrar någon parameter i det hela, säg att jag väljer ett högre restvärde på bilen så att den månatliga leasingavgiften bara blir 2500 kronor. För mig som privatpersonen händer ingenting men bolagets kostnad för bilen sjunker ner till 2880 kronot i månaden.

Nu ändrar jag en annan parameter, det är inte ett AB som bilen finns i utan en enskild firma men med samma förutsättningar som i första exeplet. Den enskilda firman har alltså en kostnad för bilen på 4150 kr och en intäkt på 2850 för förmånen. I det fallet kommer alltså kostnaden att vara större än intäkten så någon skatt eller sociala avgifter på förmånen utår inte.

Sedan kan man också leka med tanken på hur mycket ett AB behöver höja lönen till mig för att jag själv privat ska ha råd att hålla mig med samma bil. Säg att kostnaden för bilen fortfarande är 4000 i månaden då skulle bolaget behöva ta en lönekostnad på 8000 för att jag skulle få 4000 i handen att lägga på bilen.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-27, 13:34 #8
Nykomling

Nykomling

tackar för alla svar! Nu har jag lite att fundera på! Tjänstebil låter ju vettigt.

mvh anders
Fluff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-30, 08:35 #9
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Tänk bara på en sak!

Om företaget äger bilen måste du föra en körjournal, och i den skall det detaljerat stå datum, klockslag, mätarställning och var du åkte mellan, och varför.

Allt som är privatkörning kommer att bli beskattad. Om du har låtit företaget betala för bränslet så får du betala skatt för det också!

Det innebär att man åker på att betala för milen man har kört privat samt soppan för det. Och det är inte reell förbrukning Skatteverket bryr sig om, de går efter tabeller och säger att "snittbensinpriset i Sverige år 2005 var 11,30 kr/liter och din bil drar 1,1 liter/mil." Du kanske kör snålt och den drar 0,9 men det bryr sig inte dem om. Du kanske tankar på en billigare station och har rabatt, men det är inte deras problem. Du kommer bli beskattad för drivmedelsförmån.

Det finns inget som kallas för "fri bil", det är inte så att man bara pyntar någon tusenlapp i månaden så kan man köra fritt...

Sen kan man säga så här, tänk på försäkringskostnaden också! Du kanske har bonus och x antal skadefria år som ger dig lägre premie. Men har ditt företag det? Det kan göra några tusenlappar i skillnad per år i premie faktiskt. Om det är en enskild firma så är det ändå du som står som juridisk ägare för bilen.

En annan grej; om man har en gammal skitbil så är det faktiskt lönsamt att ha den privat och ta ut milersättning från företaget när man kör den i tjänsten. Om man tänker på att en gammal bil ofta är betald och relativt billig i drift, kanske drar lite soppa men det gör inget. Du kan ta ut runt 16 (?) kronor SKATTEFRITT per mil du kör i tjänsten, om man nu skulle kunna *host host* frisera *host host* miltalen aningen, det vill säga att du var på lite mer kundbesök än du egentligen var på, eller att du var tvungen att åka till Posten några fler gånger än du egentligen gjorde så blir det faktiskt lite mer intressant.

Men då gäller det återigen: körjournal. Skattemyndigheten älskar körjournaler...

En lustig parantes, en taxibil har taxameter som registrerar hur mycket det körs privat och hur mycket det körs som taxi - kilometrar alltså. Det kommer ut en passrapport för varje arbetspass, och myndigheterna kan på dessa se hur många privatmil bilen har körts mellan arbetspassen.
Om man har kört mer än 100 mil och/eller fler än 10 tillfällen per år (vilket som först överträds) så får man skatta för privat bruk av bilen. Om man kör färre/mindre än detta så slipper man det. Men det kan ju vara så att man har kört 120 mil varav 90 mil var privat och 30 mil var till och från verkstaden, bilbesiktningen etc. Då kräver Skatteverket att taxibilen skall ha en körjournal för hela det året. Men det skall vara en omvänd körjournal som endast berättar vad som har hänt när bilen inte har varit i tjänst. Hur många taxiägare tror ni har det, eller vet om det. För det berättar Skatteverket först när de gör en kontroll...

Och slutligen ett tips, om du skulle få ett undrande brev från Skatteverket om hur bilen har använts, och du torskar på något, så kommer de att hårdgranska dig de närmaste åren, och räkna med en skatterevision förr eller senare... Du har väckt deras intresse nämligen.

(Folk på Volvo Personvagnar får inte fritt låna en provbil för att åka ett privat ärende till kanske banken, de får skatta för det. Ett tag kallade man allt för fältprov men Skatteverket tyckte om alla prov till och från konditoriet. Förr fick folk låna bil helt gratis på jobbet, men det var nån som kontaktade Skatteverket om det och tyckte det var orättvist att det var så. Egentligen konstigt tycker jag, för jobbar man på Ericsson kan man säkert få låna den nya mobiltelefonen för att prova den några dagar.)
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-30, 09:12 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by hedberg@Mar 30 2006, 08:35

En annan grej; om man har en gammal skitbil så är det faktiskt lönsamt att ha den privat och ta ut milersättning från företaget när man kör den i tjänsten. Om man tänker på att en gammal bil ofta är betald och relativt billig i drift, kanske drar lite soppa men det gör inget. Du kan ta ut runt 16 (?) kronor SKATTEFRITT per mil du kör i tjänsten, om man nu skulle kunna *host host* frisera *host host* miltalen aningen, det vill säga att du var på lite mer kundbesök än du egentligen var på, eller att du var tvungen att åka till Posten några fler gånger än du egentligen gjorde så blir det faktiskt lite mer intressant.
Nu kanske vi inte ska uppmana till skattefusk
Milersättningen är 18 kr per mil skattefritt. Du kan ta ut mer i ersättning, men då beskattas det som vanlig lön.

Återigen är det skillnad på firmabil och tjänstebil. En firmabil kostar inte "dig" något men du får inte använda den privat. Det kan också vara bra att vara registrerad ägare av ett fordon för privat bruk om skatteverket börjar granska ditt bolag.

En tjänstebil är en förmån och beskattas; men du kan använda den privat.

För firmabilen måste en körjournal föras för alla resor. För tjänstebilen måste körjournalen föras för resor i tjänsten.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017