FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Hur noga är det med att företagsnamn på leverantörsfakturan stämmer med företaget som tar upp fakturan i bokföringen? Jag har nämligen en faktura som är skriven till min enskilda firma men nu när jag har ett AB så skulle jag vilja betala fakturan där. Detta kommer ju då att innebära att jag kommer ha en faktura som har "fel" företagsnamn och organisationsnummer. Namnen mellan mitt AB och enskilda firman är så lika att skatteverket kommer förstå mitt AB är en fortsättning av min enskilda firma men jag antar att det inte är ok att göra så här? Mvh Thomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skulle nog be att få en ny faktura. Jag vet inte hur griniga de är nuförtiden, men för många år sedan fick jag problem med momsavdrag för att ett par leverantörer envisades med att förkorta mitt företagsnamn för att det inte fick plats i namnfältet i deras kundregister. Det kostade mig flera tiotusentals kronor i förlorade momsavdrag + strafavgifter. Kolla föresten i momslagen vilka uppgifter som ska finnas på fakturan. Det är nytt, och mycket petigare sedan ett par år tillbaka.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kan ju alltid skicka en faktura på samma belopp och enligt samma spec från din enskilda firma till ABt
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är absolut mycket viktigt. Vid en revision är det stor risk att en sådan faktura betraktas som ogiltig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men om man har en enskildfirma och man har en faktura som är ställd till mig som person. (Vi har ju samma "orgnummer"), är det då okej att föra in den i bokföringen?
(Så klart har fakturan med min rörelse att göra och det skulle inte vara några frågetecken på om det inte var för namnet.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Är nog viktigare när det gäller AB än enskilda firmor. I en enskild firma är man ju själv firman, så om fakturan ställs ut till dig personligen bör det inte vara några problem.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|