FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har just skaffat f-skattsedel och ska nu fixa antingen Bankgiro eller Plusgiro (som det numera heter) så att mina fakturerade kunder kan skicka mig pengar på ett smidigt sett.
Vilket är bäst, och framför allt smidigast/enklast? Har själv noll koll.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Skaffar du plusgiro företag ingår ett bankgiro som kopplas till samma konto.
Det finns kunder som inte kan betala till plusgiro och de som inte kan betala till bankgiro. Har inte förstått vad det beror på. Jag tror plusgirot är den billigaste lösningen. Det beror på lite vad du ska göra och vilka krav du har.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
En aspekt av din fundering,
från kundens sida; * privatkunder - föredra PG * företagskunder - spelar ingen roll vilket |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det kan jag håll amed om, men i slutändan tyckte jag att det var bäst för min del att ha bankgiro uppsatt på min bank, att ha allting på samma plats när jag loggar in. Var så trött på att använda pstgirots tjänst och sedan ha resten av företagets tillgångar på min bank....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Varför välja?
Hos Nordea kan du få både plusgiro och bankgiro kopplat till samma företagskonto. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Man kanske inte vill ha Nordea ....
![]() Sedan måste jag säga att ingen av mina privatkunder har haft problem med att betala in på BG istället för PG efter att jag bytade. Tror att om man vänder sig till en kundkrets under 50 så spelar det ingen roll. Kanske det finns en del männsikor som går till posten och betalar sina räkningar, men jag torr den tiden är förbi. De flesta kan betala med båda.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag hade tidigare både PG & BG men PG var alltid strul och extra kostnader vad man än gjorde samt att det var fullkomligt omöjligt att få postgirot att transferera pengar till mitt bankkonto på SEB. (helt seriöst alltså) Jag var minst sagt förbluffad när de sa att det var OMÖJLIGT med en tranferering mllan kontona. Jag var tvungen att skriva på pappersblanketter in blanko och lagra dem på banken så de kunde skicka in dessa till PG i efterhand.... HELT OTROLIGT. Detta var alltså på 2000-talet inte 1800-talet som kankse kna förledas tro.
Sen införde de en massa konstiga avgifter på 50 kr per utskickad avi och så blev det bara tjafs med PG så till slut så avslutade de helt sonika mitt PG.... Jag har aldrig haft särskilt många kunder som betalat till PG bara en under alla år jag drivit företag så jag har aldrig saknat PG. Har kört BG sedan dess och det är aldrig några problem, snabbt enkelt ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
För övrigt synes Sverige vara det enda landet som har två betalsystem av detta slag. Och om jag ska tro på bankfolk så kommer PG försvinna med tiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svar grabs! Det får lätt bli ett Bakgirokonto!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Uppskattningsvis 5% av mina kunder betalar till plusgirot. Vissa betalar till och med till det gamla kontot
![]() Å andra sidan skickar jag ut fakturor med färdiga inbetalningskort för bankgirot. Med plusgirokontot kan jag dock skicka utbetalningskort, vilket inte SEB verkar klara av. Personligen är jag anti Nordea och skulle helst slippa.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|