FAQ |
Kalender |
2006-07-14, 03:31 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Någon som sitter inne med lite statistik eller erfarenheter och som vill dela med sig?
Jag kan inte bestämma mig om jag ska låta köpta länkar (adwords, overture, espotting mfl) gå till min förstasida eller direkt till passande produktkategori. Till att början med kan man tycka att kunden självklart ska komma direkt till rätt produktkategori. Men det gör även att kunden riskerar att missa allt annat smått och gott i butiken. Kunden köper det han/hon var ute efter och lämnar sedan butiken. Om man tänker på hur ofta matvarubutikerna möblerar om bara för att kunderna ska gå några extra varv i butiken, så vore det naturligt att länka till förstasidan och att sedan låta kunderna själva navigera till rätt produkt. Å andra sidan riskerar man då att förlora otåliga kunder som inte orkar leta. Vad tror/vet ni är bäst? Slussa kunden direkt till rätt produkt/kategori, eller låta honom/henne surfa runt lite i butiken först? |
|||
Svara med citat |
2006-07-14, 07:52 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skicka besökarna direkt till produktkategori. Många faller av annars.
För att ytterligare höja försäljningen och optimera den, så kan du ju alltid designa en speciell landsida med extra stora bilder och text tillsammans med ett erbjudande "extrapris" på en annan vara, så att du får kunderna att gå igenom din butik. |
||
Svara med citat |
2006-07-14, 10:43 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
spesifika ord borde alltid ga till ratt sida medans mer generella ord kanske kan vara bra att ha till kategorisidorna
|
||
Svara med citat |
2006-07-14, 11:58 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
En annan väldigt smart sak är ju, "De som köpt denna produkt har även köpt..." Då kan du besökarna landa på produktsidan och så visas ett antal "relaterade" produkter som kan vara intressanta, jag har iaf fallit för det tricket några gånger och beställt mer än vad som var tänkt... =)
Edit: Stavning |
|||
Svara med citat |
2006-07-14, 22:02 | #5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
I min gröna ungdom (för snart 100 år sedan, före internet, på den tiden man körde annonser i tidningar), var det vanligt att man gjorde "split runs" för att testa ut den rätta reklamen. Något liknande borde du kunna göra. Varannan vecka till förstasidan och varannan till kategorisidor. När du fått något eller några tusental order och kört ett antal veckor för att jämna ut variationer från vecka till vecka bör du ha tillräckligt statistiskt underlag för att säga vilket som är bättre. |
|||
Svara med citat |
2006-07-17, 10:40 | #6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag skulle också tro att det nästan alltid är bättre att länka direkt till en produkt eller möjligen en kategori. Självklart bör det då finnas länkar tillbaka till "högre nivåer" om man är intresserad av andra produkter, men fokus bör ligga på det man kom för. Relaterade produkter är ju bra, men bara om de verkligen är relaterade... generell up-sell och cross-sell kan nog med fördel läggas direkt efter det första köpet eller genom den kommunikation man har med de befintliga kunderna.
När det gäller split tests så är det bättre att annonsvarianterna visas samtidigt, helst varannan visning. Om man kör varannan vecka kan ju en mängd andra faktorer påverka beteendet - typ väder, semester, högtider... |
|||
Svara med citat |
2006-07-17, 11:26 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det fantastiska med adwords är att det händer - jag vet att det hänt andra också - att jag söker på en viss produkt jag är ute efter för att lösa ett problem. Vips dyker det upp en annons för en liknande men bättre produkt.
Så jag tror det är bra att hamna i rätt produktkategori. Är det en väldigt specifik produkt, så presentera den stort på sidan där man landar - men ha också med små "banners" för andra relaterade produkter.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|