Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sponsrade länkar... men vart?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-14, 03:31 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Någon som sitter inne med lite statistik eller erfarenheter och som vill dela med sig?
Jag kan inte bestämma mig om jag ska låta köpta länkar (adwords, overture, espotting mfl) gå till min förstasida eller direkt till passande produktkategori.

Till att början med kan man tycka att kunden självklart ska komma direkt till rätt produktkategori. Men det gör även att kunden riskerar att missa allt annat smått och gott i butiken. Kunden köper det han/hon var ute efter och lämnar sedan butiken. Om man tänker på hur ofta matvarubutikerna möblerar om bara för att kunderna ska gå några extra varv i butiken, så vore det naturligt att länka till förstasidan och att sedan låta kunderna själva navigera till rätt produkt. Å andra sidan riskerar man då att förlora otåliga kunder som inte orkar leta.

Vad tror/vet ni är bäst? Slussa kunden direkt till rätt produkt/kategori, eller låta honom/henne surfa runt lite i butiken först?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 07:52 #2
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Skicka besökarna direkt till produktkategori. Många faller av annars.
För att ytterligare höja försäljningen och optimera den, så kan du ju alltid designa en speciell landsida
med extra stora bilder och text tillsammans med ett erbjudande "extrapris" på en annan vara, så
att du får kunderna att gå igenom din butik.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 10:43 #3
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
spesifika ord borde alltid ga till ratt sida medans mer generella ord kanske kan vara bra att ha till kategorisidorna
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 11:58 #4
Frejs avatar
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare
Frejs avatar

Reg.datum: Jul 2004
En annan väldigt smart sak är ju, "De som köpt denna produkt har även köpt..." Då kan du besökarna landa på produktsidan och så visas ett antal "relaterade" produkter som kan vara intressanta, jag har iaf fallit för det tricket några gånger och beställt mer än vad som var tänkt... =)

Edit: Stavning
Frej är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 22:02 #5
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
PgDs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by Aidex@Jul 14 2006, 02:31
Någon som sitter inne med lite statistik eller erfarenheter och som vill dela med sig?
Den erfarenhet jag har att dela med mig är att utan att testa kan man aldrig veta.

I min gröna ungdom (för snart 100 år sedan, före internet, på den tiden man körde annonser i tidningar), var det vanligt att man gjorde "split runs" för att testa ut den rätta reklamen. Något liknande borde du kunna göra. Varannan vecka till förstasidan och varannan till kategorisidor. När du fått något eller några tusental order och kört ett antal veckor för att jämna ut variationer från vecka till vecka bör du ha tillräckligt statistiskt underlag för att säga vilket som är bättre.
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 10:40 #6
ullbergs avatar
ullberg ullberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2003
ullberg ullberg är inte uppkopplad
Nykomling
ullbergs avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag skulle också tro att det nästan alltid är bättre att länka direkt till en produkt eller möjligen en kategori. Självklart bör det då finnas länkar tillbaka till "högre nivåer" om man är intresserad av andra produkter, men fokus bör ligga på det man kom för. Relaterade produkter är ju bra, men bara om de verkligen är relaterade... generell up-sell och cross-sell kan nog med fördel läggas direkt efter det första köpet eller genom den kommunikation man har med de befintliga kunderna.

När det gäller split tests så är det bättre att annonsvarianterna visas samtidigt, helst varannan visning. Om man kör varannan vecka kan ju en mängd andra faktorer påverka beteendet - typ väder, semester, högtider...
ullberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 11:26 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det fantastiska med adwords är att det händer - jag vet att det hänt andra också - att jag söker på en viss produkt jag är ute efter för att lösa ett problem. Vips dyker det upp en annons för en liknande men bättre produkt.

Så jag tror det är bra att hamna i rätt produktkategori. Är det en väldigt specifik produkt, så presentera den stort på sidan där man landar - men ha också med små "banners" för andra relaterade produkter.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017