FAQ |
Kalender |
2006-07-21, 12:15 | #1 | |||
|
||||
Administratör
|
MTG lämnar Crystone
Helgens strömavbrott gav webbhotellet Crystones kunder 18 timmars nertid. Sedan dess har storkunden TV3 fått dras med ett krånglande publiceringsverktyg hela veckan. Nu lämnarar MTG Crystone. Källa: IDG
2006-07-21, 12:38 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Surt för crystone och rätt dålig reklam. Jag hoppas att de tar sig i kragen och ser till att reservkraften fungerar nästa gång.
|
||
Svara med citat |
2006-07-21, 12:43 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Här satt jag och funderade på ifall jag skulle använda crystone för nästa c-nät webbhotell.
Tråkigt att förlorade en sådan kund, kan inte se glatt ut någonstans. |
||
Svara med citat |
2006-07-21, 13:01 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Åter igen, man får v ad man betalar för, och i detta fall kanske inte ens det...
Två av Sveriges största webhotell har på kort tid visat påtagliga bristger i sin redundans - Loopia i våras och Crystone/Eastpoint nu. Både proklamerar sig som stora, bra och trygga och säger att man inte behöver betala för kvalitet (dvs man säger att den egna prisnivån inkluderar redundant och trygg drift). Det verkar ju tydligt att man inte riktigt tar problematiken på allvar... Kan man tro att TV3 (eller MTG) surnat på Piratebaykopplingen och att man därför bara tog chansen att dra nu...?
2006-07-21, 13:17 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vi vidtog väldigt omfattande åtgärder (helt ny nätverksinfrastruktur + inkoppling av ytterligare en Internetleverantör) efter avbrottet i februari, någonting som bör visa på att vi tog problematiken på yttersta allvar. Mer information om detta finns på vår hemsida.
Jag är övertygad om att Crystone även kommer att vidta åtgärder för att liknande problem inte ska kunna uppstå igen. |
|||
Svara med citat |
2006-07-21, 14:35 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Måste vara tungt för Crystone att tappa en sån prestige-kund. Men jag förstår inte varför man inte har skaffat mer omfattande reservström redan tidigare. Vad jag förstått av tidigare diskussioner är hallen i Årsta bara några månader gammal, och då låter det märkligt att reservströmmen skulle vara så feldimensionerad så allt dyker efter nån minut.
Även om långa och omfattande strömavbrott är ganska ovanliga, så känns det ju som ett webbhotell av Crystone's storlek skulle ha råd att skydda sig med diesel och batteri. Okej att man inte har med det i 195kr/mån colocation, men på sina egna servrar och viktiga kundservrar som TV3 m.fl. bör man väl ändå skydda sig mot strömavbrott på ett bättre sätt? |
||
Svara med citat |
2006-07-21, 14:48 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är bra att man från Loopia tagit itu med problemet på allvar! Glädjande, låt oss hoppas man gör så från Crystone också. I både Loopias och Crystones fall är det något man givetvis förväntar sig, liksom av varje seriös leverantör!
2006-07-21, 15:23 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det stora problemet är att det finns så många webbhotell som ljuger för sina kunder.
"Vi har redundans, vi har diesel..." Jag har själv bittra erfarenheter av leverantörer som inte riktigt håller måttet. Song som inte hade UPS till swithcen i området - servrarna snurrade på fint under strömavbrottet, men Internetanslutningen dog. DCS som skaffade in temporära reservkraftverk men aldrig fick de att fungera för vår utrustning. Aleborg har ju haft otur och behövt byta leverantör flera gånger just för att saker inte fungerat som utlovat. (Däremot verkar Port80s hall fungera riktigt bra. Förutom Aleborg har också Shellkonto och JX servrar i samma hall. Vår sekundära namnserver i den hallen har fungerat riktigt bra sedan den flyttade dit i höstas). Det är riktigt synd att det är så enkelt för webbhotell att ljuga om redundans, reservkraft och backup. Alla webbhotell har driftstörningar (Sajthotellet också), men investeringar i redundans, reservkraft och backup kan göra stor skillnad. Vore intressant om en oberoende part kunde kvalitetssäkra påståenden från webbhotell. Någon som åkte runt och såg att det verkligen fanns ett dieselaggregat som var inkopplat och fungerade exempelvis.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2006-07-21, 17:11 | #9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Idéen om certifiering är god! Jag har funderat över det, men det finns faktiskt standarder att följa så det skall inte vara så knepigt. Antagligen skulle det, som vid alla certifieringar, medföra hyfsade kostnader, men om det är vad kunderna frågar efter så skulle det vara kanon!
2006-07-21, 18:05 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
En annan sak, om de har dieselgenerator, har de bränsle så det räcker för ett strömavbrott över emn helg? Citat:
Problemet är de som levererar en "good enough" tjänst och som räknar med att tjäna tillräckligt för att det inte skall svida om man tappar kunder när man får problem. Eller de som inte bryr sig och bara kör på så det ryker tills det brinner... Många av våra kunder inspekterar anläggningarna själva, och flera av dem har också flygande inspektioner, dvs att de kan komma när som helst och kontrollera infrastrukturen. Men då pratar vi inte 195 kr/mån... Saker som dessa kostar, så är det bara. Citat:
En enkel sak att fråga sig är vad får jag för kompensation om leverantören inte når upp till det de förbindit sig att leverera? De flesta som erbjuder "good enough"tjänster har väldigt snåla kompensationsklausuler. Gissa varför? Det "kan" vara en bra indikator på vad de erbjuder för tjänst. Skulle kunder vara villiga att betala för en "certifierad tjänst", där "någon annan" gått igenom leverantören och kontrolletar att de uppfyller vissa publicerade krav? Typ en 9001/7799 light... /Mattias |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|