FAQ |
Kalender |
2006-08-06, 21:48 | #11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2006-08-08, 10:27 | #12 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
Dumma länkar ?? Vad är sökmotoroptimering om inte att se till att kunden får det han betalar för, placeringar. För att upppnå placeringar krävs länkar och hålla sig precis under ribban till vad som är otillåtet. Med en stor portion hårt arbete och tålamod tror jag du möjligtvis kommer att få några enstaka kunder, det kommer att bli för dyrt. Vem är beredd att betala en konsult för 8 timmars arbete under 6 månader <800:-/timma=6400/dag=32.000/vecka) för att lyckas med det som en seriös sökmotoroptimerare gör på en bråkdel av tiden. Vi måste se det för vad det är och tänka på vad Google säger i sina regler. Länkar är en nödvändighet för hela Googles existens. Utan länkar hittar inte Google eller andra spindlande sökmotorer någonting. Det Google avrekommenderar webmasters att göra är att delta i "free for all link schemes" som LinkkVault/COOP etc. Detta har diskuterats vid otalet tillfällen och förstår fortfarande inte varför folk tror att Google skulle bestraffa någon för länkar. Det enda som skulle kunna straffa sig är om man länkar UT till ett "free for all link schemes". Jag har hållt mig ifrån detta forumet med egna inlägg medvetet på grund av allt skitsnack och påhopp som är så snart man ger sig in i diskussioner här, får se hur det är nu! |
||
Svara med citat |
2006-08-08, 10:46 | #13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag pratar lite mot mej själv nu, men det ligger absolut något i det du säger! |
|||
Svara med citat |
2006-08-22, 08:49 | #14 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Vill man ta risken så är det fritt fram. Att ligga i en gråzoon för att få bra placering ser jag som en självklarhet. |
|||
Svara med citat |
2006-08-22, 14:14 | #15 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är en himla massa diskussion om dessa inlänkar på detta forum, och det verkar vara en neverending story. Men jag tycker att vi missar en väldigt viktig poäng (förutom moral /google-riktlinje-problematiken).
Ponera att en sida skaffar sig väldigt höra rankeringar genom massa inlänkar gentemot att faktiskt jobba med sin sida ur en kvalitets- och innehållsmässig synvinkel.... de som faktiskt klickar in på sidan ifrån Google riskerar då att bli irriterade för att en sådan dålig sida ur användarsynpunkt ligger så högt i sökresultatet... och vad är slutkontentan av det?? De klickar ut och köper inte er produkt. Och är det inte det som är poängen med det hela? Eller handlar det bara om status om att ligga först på Google? Är inte poängen att uppnå sitt mål med sin sida och få besökarna till att agera såsom man vill. Och gör man inte det med en bra och informationsrik sida snarare än en massa inlänkar som användarna inte ens är medvetna om? Detta leder också till en annan problematik att fundera över. Kanske kan en besökare som kommer in genom ett mer specificerat sökord med mindre konkurrans (som sidan har chans att komma upp på pga innehåll och inte en massa inlänkar) ge en mycket större hitrate och vara mkt mer värd än någon som klickar in för att du ligger nr 1 på "britney spears" "gud" och "internet". Lite överdrivet exempel men ni förstår min poäng. Dessutom så vill jag också påpeka att inlänkar är inte allt. Länkar är däremot! Inlänkar i all dess ära, men vi bygger optimeringar till kunder varje dag där vi länkar inom sajten istället och det fungerar riktigt bra, och det ger enligt mig en mycket mer relevant och moraliskt riktig optimering. Våra kunder behöver inte vara oroliga för att länkas ihop med en sexsajt igenom en länkfarm. Det finns massa bra exempel på riktigt bra optimeringar där undersidorna på egen hand uppnår riktigt hör PR och drar alla andra undersidor med sig upp på köpet. tack för ordet... |
||
Svara med citat |
2006-08-22, 14:37 | #16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Får intrycket av att en del tycker att det finns en motsättning mellan inlänkar och sidoptimering. När jag arbetar med mina kunders sidor är det båda sakerna som gäller.
Sidoptimeringen/on page/relevansoptimering inkl internlänkningen, metanamn och sidtexter etc, är precis som Kajsa säger viktigt, men det är inlänkarna också. Du kan antingen arbeta med det ena eller det andra och få ett hysat resultat. Men bäst effektivitet uppnås om man arbetar on page och off page. |
|||
Svara med citat |
2006-08-22, 14:47 | #17 | ||
|
|||
Medlem
|
hubbert... visst är det så, och det tycker jag inte att jag har argumenterat emot heller.
Självklart så ger vi massa tips och så vidare gällande inlänkar till våra kunder, men vi gör det inte själva för dem. Anledningen till detta är den problemetik som alltid uppstår mellan ett SEO-företag och en kund när optimeraren skall fixa en massa inlänkar. Många företag känner sig, med riktighet, oroliga för att lämna ut det där till en tredje part, för man vet ju aldrig vem man länkas ihop med. Men alltså helt fint för mig, men det är viktigt att man som kund har bra koll på vad för slags länkar det handlar om och hur de skaffas, och det är desvärre väldigt få företag gentemot genomsnittet som har tillräcklig kompetens för att bedömma det. |
||
Svara med citat |
2006-08-22, 15:04 | #18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Helt rätt att det hänger lite ihop med hur och var inlänkarna skaffas. Men har du ett tillräckligt stort antal egna sidor som du använder för inlänkning så kan det räcka mycket långt, då behöver du inte blanda in andra kunder utan sköter det från egna sidor.
Hur långt det räcker är en fråga om vilka nyckelord kunden vill ranka högt på. |
|||
Svara med citat |
2006-08-22, 16:26 | #19 | ||
|
|||
Medlem
|
hubbert... trevligt. Vi är helt överens:-)
|
||
Svara med citat |
2006-08-22, 16:59 | #20 | ||
|
|||
Medlem
|
En undrande fråga är hur maximalt många sidoptimeringar per sida som kan vara ok ??
//Lennart |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|