FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag letar efter en bra font att skriva priser i. Vet någon här om det finns några riktlinjer för vad människor uppfattar som mest prisvärt? Tjocka siffror, smala siffror, stora siffror, små siffror? Ja, ni förstår nog vart jag vill komma... Sitter här med lite drygt 200 typsnitt och kan inte riktigt bestämma mig. Hade varit toppen med lite fakta att gå på och inte bara min egen känsla.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Intressant fråga
![]() Motfrågan är dock om du ska profilera lågpris eller bara ett bra pris? Så här hade jag tänkt om jag skulle profilera lågpris: Billigt=enkelt, avskalat. Alltså, ett så enkelt typsnitt som möjligt. Rött mot gul bakgrund för att få fram lågpriskänslan, relativt stor text i Bold eller Extra Bold för att lyfta fram priset så mkt som möjligt från övrig text. Men, det är ju iofs ingen fakta som du efterfrågar, bara tycke och känsla från annan part ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Typsnittet ska användas i ett nyhetsbrev med erbjudanden som skickas ut en gång i månaden. Jag vill signalera "bra pris" och inte "lågpris". Du har helt rätt i att det inte är samma sak. Det optimala är om produkten verkar dyr och priset lågt
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Gammalt pris i "normalt" typsnitt, svart och överstruket med pennliknande linje.
Nytt pris skrivet med röd tushpenneliknande typsnitt (handstil, dock mer åt det bokstaverande hållet). Jag har inga roliga belägg att komma med, detta är bara min rent personliga åsikt om vad som ser bra ut (just att en människa hastigt har korrigerat ett tryckt pris) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Mycket intressant fråga.
Jag skulle studera lite olika typer av direktreklam och lättast att få tag på då är kanske den typen av utseende som signalerar lågpris. På detta sätt kan man köra uteslutningsmetoden. Att använda handskrivna snitt är kanske inte det mest trovärdiga. Men med rätt blandning kanske det kunde vara ngt. Jag tror däremot själva prissättningen är mer intressant. skippa psykologisk prissättning likt 29,90 etc. utan avrunda till fem- eller tiotal istället. Något i stil med: tidigare 1000.- nu 895.- eller vad det nu skulle var. Mycket beror ju på priset. Är det produkter där sänkningen är flera tusen kronor blir det givetvis en annan avrundning än om det är Jenkatuggummin |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|