Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilken font ger ett billigt intryck?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-29, 12:23 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag letar efter en bra font att skriva priser i. Vet någon här om det finns några riktlinjer för vad människor uppfattar som mest prisvärt? Tjocka siffror, smala siffror, stora siffror, små siffror? Ja, ni förstår nog vart jag vill komma... Sitter här med lite drygt 200 typsnitt och kan inte riktigt bestämma mig. Hade varit toppen med lite fakta att gå på och inte bara min egen känsla.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-29, 22:41 #2
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar

Reg.datum: Oct 2003
Intressant fråga

Motfrågan är dock om du ska profilera lågpris eller bara ett bra pris?

Så här hade jag tänkt om jag skulle profilera lågpris:
Billigt=enkelt, avskalat. Alltså, ett så enkelt typsnitt som möjligt.
Rött mot gul bakgrund för att få fram lågpriskänslan, relativt stor text i Bold eller Extra Bold för att lyfta fram priset så mkt som möjligt från övrig text.

Men, det är ju iofs ingen fakta som du efterfrågar, bara tycke och känsla från annan part
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-30, 11:03 #3
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Typsnittet ska användas i ett nyhetsbrev med erbjudanden som skickas ut en gång i månaden. Jag vill signalera "bra pris" och inte "lågpris". Du har helt rätt i att det inte är samma sak. Det optimala är om produkten verkar dyr och priset lågt Men den effekten når man nog inte bara genom att välja rätt typsnitt. Jag ska leta vidare lite och se vad jag hittar. Någon måste ju ha gjort en studie i prispsykologi och även forskat lite i olika typsnitt. Om någon vet något så är det bara att hojta till!
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-30, 16:03 #4
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Gammalt pris i "normalt" typsnitt, svart och överstruket med pennliknande linje.
Nytt pris skrivet med röd tushpenneliknande typsnitt (handstil, dock mer åt det bokstaverande hållet).

Jag har inga roliga belägg att komma med, detta är bara min rent personliga åsikt om vad som ser bra ut (just att en människa hastigt har korrigerat ett tryckt pris)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-30, 23:59 #5
ejick ejick är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
ejick ejick är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Mycket intressant fråga.

Jag skulle studera lite olika typer av direktreklam och lättast att få tag på då är kanske den typen av utseende som signalerar lågpris. På detta sätt kan man köra uteslutningsmetoden.

Att använda handskrivna snitt är kanske inte det mest trovärdiga. Men med rätt blandning kanske det kunde vara ngt.

Jag tror däremot själva prissättningen är mer intressant. skippa psykologisk prissättning likt 29,90 etc. utan avrunda till fem- eller tiotal istället. Något i stil med: tidigare 1000.- nu 895.- eller vad det nu skulle var. Mycket beror ju på priset. Är det produkter där sänkningen är flera tusen kronor blir det givetvis en annan avrundning än om det är Jenkatuggummin
ejick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017