FAQ |
Kalender |
2006-08-02, 10:50 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har tänkt att starta en enskild firma, men har ingen verksamhet ännu. Går det bra? Vilka förpliktelser tar jag på mig genom att registrera bolaget redan nu? Jag vill naturligtvis ha så lite byråkrati som möjligt när jag inte har någon verksamhet. Skälet till att jag funderar på att starta det "i förtid" är att jag vill ha min affärsidé i ett företag redan från början vid kontakter med presumtiva kunder och partners. Jag inbillar mig att det är lättare att knyta kontakter i nätverk m m om man har ett företagsnamn på visitkortet, och inte bara Sven Svensson!
En annan fråga: kan man ha flera olika enskilda firmor, eller måste allt ligga i en? Med tanke på att firman inte är en juridisk person, och identifieras med mitt personnummer, undrar jag om det går att ha flera. Tack på förhand. |
||
Svara med citat |
2006-08-02, 11:20 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Svar på en av dina frågor: Du kan bara ha 1 enskild firma då det är du som är firman (ditt personnummer).
|
|||
Svara med citat |
2006-08-02, 14:01 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad jag vet så kan en enskild näringsidkare ha många olika firmor inregistrerade hos bolagsverket. Men det uppstår ju ofta ett problem med att sära på dom eftersom att många tar orgnr. som det unika för ett företag.
|
|||
Svara med citat |
2006-08-02, 15:04 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det verkar lite konstigt med olika företag med samma organisationsnummer.
På företagsregistrering.se anmäler man bolaget till Bolagsverket och Skatteverket på en gång. Om jag ska ha bolaget vilande kanske det räcker med Bolagsverket? Behöver inte F-skattesedel ännu. |
||
Svara med citat |
2006-08-02, 15:31 | #5 | ||
|
|||
|
Det du kan göra på f.skatten är att skriva i en massa nollor varje gång och säga att verksamheten ännu inte kommit igång, men snart så ..
|
||
Svara med citat |
2006-08-02, 15:53 | #6 | ||
|
|||
|
Det går alldeles utmärkt att ha hur många firmor som helst. Det är ju lämplit att ha olika firmor om man exempelvis bedriver Hästavel och en ICA-butik. Det vore ju lite lustit att ha det i samma firma...
Det är samma sak med Aktiebolag, det går att ha obegränsat med Bifirmor som det heter då, det är samma orgnr men med olika namn. Ett känt exempel är SEB och Sesam-Banken som är samma juridiska person men olika firmor. Firma =Företagets/Verksamhetens namn. |
||
Svara med citat |
2006-08-02, 17:51 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Efter att ha gått lite längre i proceduren på foretagsregistrering.se ser jag att det i mitt fall helt enkelt är att vänta med Skatteverket, och bara registrera bolaget på Bolagsverket. När verksamheten startar kompletterar jag ansökan.
|
||
Svara med citat |
2006-08-02, 18:11 | #8 | ||
|
|||
|
Jag rekommenderar att du tar kontakt med www.blinfo.se för att köpa lite lärorika böcker i ämnet.
|
||
Svara med citat |
2006-08-02, 23:38 | #9 | |||
|
||||
|
Har du flera, eller har haft, enskilda firmor så får du ett löpnummer efter ditt personnummer helt enkelt.
|
|||
Svara med citat |
2006-08-07, 22:49 | #10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Är det aktiebolag du tänker starta så är det kanske bättre att lägga den ena verksamheten i en bifirma för att slippa satsa 2*100.000. Det finns inget hinder för hur många företag du kan ha, men har du fler än en enskild firma så kommer resultatet att läggas ihop från bägge två och skattas tillsammans. Om den ena går med 10.000 i förlust och den andra med 20.000 i vinst så kommer du alltså att skatta för inkomst av näring med 10.000. "36 Om ett företag bedriver flera verksamheter, ska det ha en bokföring som omfattar samtliga verksamheter (4 kap. 4 § första stycket BFL)." |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|