Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Frågor om OCR-avi

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-16, 19:05 #1
Hultenius Hultenius är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Hultenius Hultenius är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Hej.
Jag är i planeringsstadiet med att starta ett företag.
En sak som jag hakat upp mig på är postgirobetalning med OCR-avi så jag har några frågor.
Tänkte att många här kanske har erfarenhet av detta

Vad jag har förståt så behöver man följande:
1. Matrisskrivare eller laserskrivare
2. OCR-papper
3. Program (som skapar mall till OCR-avin)
4. Postgirot+OCR-tjänst

Mina frågor:
1. Behöver man något ytterligare än det jag listat här ovanför?
2. Någon som har tips på ett bra/simpelt och billigt program som sköter utskrifterna av OCR-avin?
3. Hur gör man så att OCR-avin blir avrivbar från resten av fakturan? Eller är vissa OCR-papper redan försedda med detta? En OCR-avi måste ju vara exakt 4" hög.

Hoppas inte att frågorna är alltför korkade
Hultenius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-16, 22:37 #2
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2003
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ett par av dina frågor tror jag att jag kan svara på i alla fall!

Fakturapapper går att köpa på exempelvis Svanströms som redan är perforerat vid inbetalningstalongen. Smidigt och bra som tusan!

Följande är jag inte säker på, men jag har för mig att det behövs en stordator om din uppdatering av inbetalningar skall skötas automatiskt....
Som sagt osäker på detta, nån md säkra uppgifter får gärna rätta mig!

Mvh
Fredrik
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-17, 11:57 #3
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det verkar som det första inlägget här är lite förvirrat. Du pratar om postgiro- eller bankgiroinbetalningstalonger men säger OCR-avier. OCR är ett system du kan använda dig av för att automatiskt bocka av mottagna betalningar mot din beställningsdatabas. Ett post- eller bankgiro kan via internetbanken kräva att man använder OCR-nummer (som kan innehålla en kontrollsiffra så att man är säker på att kunden slagit in rätt). Du kan också skriva ut OCR-numret längst ned på inbetalningstalongen för maskinell inläsning vid betalningstillfället.

Jag har bara erfarenhet av bankgirot men är det vad du använder får du en fil med XML som beskriver de betalningar du tagit emot och som kan läsas av de vanligaste bokföringsprogrammen.

OCR lönar sig bara om du får in många betalningar varje dag. Om du har det som jag som bara får in upp till tio betalningar per dag fungerar det bra att låta kunderna lämna ett beställningsnummer som meddelande på inbetalningen.

Jag skriver ut fakturor på papper köpt på Wettergrens, de har både bank- och postgirotalongförsedda fakturapapper (med stansning så att talongen kan rivas av). Använder ett eget system men alla de vanligaste bokföringsprogrammen som hanterar fakturering kan naturligtvis skriva ut fakturor åt dig på dylikt papper.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-10, 23:58 #4
VicVega VicVega är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Jul 2004
VicVega VicVega är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Jul 2004
Jag har en fråga som egentligen rör Bankgirots "icke-OCR"-avier, dvs manuella avier som inte läses maskinellt. Jag skriver ut mina fakturor på vita A4 med perforering och avi längst ned. Högst upp på avin, alltså under perforeringen, står Bankgirots logga, följt av "bankgirot", sedan "INBETALNING/GIRERING", "AVI", och sedan "Nr". Nån som vet om jag måste skriva ut nåt nummer vid "Nr"?
VicVega är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017