FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag använder mig idag av en gratis dns tjänst (www.afraid.org) för mina domäner jag hostar själv.
nu vill jag sätta upp en egen dns server, hur gör jag? Jag har installerat dns tjänsten på min win 2003 maskin och satt upp lite forwarder samt lagt till en testdomän. om jag testar pinga testdomänen från någon av mina lokala maskiner så svarar rätt ip nr. jag har öppnat upp dns-porten i min brandvägg och pekat den mot dns servern. men nu då? hur gör jag gör att min dns skall svara på anrop? måste man registrera den nånstans på nått sätt? så jag hos min registrator för domännamnen kan peka dns:en mot min egna server... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du måste registrera en namnserver. För exemeplvis com-domäner kan du registrera dns.mindomän.com med ditt nuvarande ip som namnserver.
Sedan pekar du dina domäner på ipadressen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
hmm, jag förstår inte riktigt.
hos min registrator kan jag registrera "name server" 1 till 5. dessa tar ej emot ip-adresser utan vill han en namnserver. ex som du sa "dns.mindomän.com" men min dns server (dns.mindomän.com) hittas ju ingenstans. världen är ju helt ovetande om att den står hemma hos mig på min ip-adress är det detta du menar med registrera? var gör jag det i så fall? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Besök www.dyndns.org och skapa en DynDNS till din server.
Därefter så ange DynDNS adressen som nameserver. Om du inte vet hur det där funkar, så skippa det där med egen DNS... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
jag vill bara meddela att jag löst det nu..
jag har mindns.com registrerad hos dns-tjänsten afraid.org där har jag nu pekat ns1.mindns.com med ett A-record till mitt hemserver-ip där jag kör min egna dns-tjänst. hos min registrator för mina domäner har jag nu angett ns1.mindns.com och vips, allt fungerar.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Så nu ska du bara hålla tummarna att din internetlina fungerar och att du inte råkar byta ipadress.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja det är nog bäst så för om du skulle råka ut för ipadressbyte så är det inte ovanligt att det tar 3 dagar innan dnsen hittas av alla rotservrar. Det är ju inte kul om det är domäner man använder.
PS. Jag var inte ute efter att vara elak eller spydig, det var ett enkelt konstaterande utifrån egen erfarenhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
En lösning med att hosta hemma på egna domäner är att peka www som ett CNAME till en dyndnsadress.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|