FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad betyder det när ett bolag har Kassalikviditet på 1000%?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
kassalikviditet = Omsättningstillgångar exklusive varulager/ kortfristiga skulder
alltså är ett mått på hur stark återbetalningskraft man har just nu. om du har 500.000 i omsättningstillgångar och 50.000 i kortfristiga skulder, så har du 1000% i kassal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för svaret.
Då är det alltså inga problem att göra en större affär med ett företag med en Kassalikviditet på 1000%? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, det bör det inte vara. Tänk dock på att kontrollera övriga nyckeltal också.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kassalikviditeten kan var ganska låg ned till 20% utan att det behöver vara ett problem. Normalt ska man försöka ligga på ca 75-100% men 1000% är extremt bra värde.
Kolla mer på faktorer som genomsnittligt antal betaldagar om du har tillgång till de siffrorna, det viktiga är att de har för vana att betala sina leverantörsfakturor i tid. Gör de det så kan man vara mer lugn. Det är viktigt att avgöra om de anstränger sig för att betala i tid eller om de är notoriskt dåliga betalare. Det har inget med kassalikviditet eller soliditet att göra utan människorna bakom företaget. Vissa är notoriska bestridare av leverantörsfakturor, dvs de okynnesbestrider dem utan orsak. VARNING!!! Jag hade en kund för flera år sedan som verkade fullkomligt solid och som sa att de skulle betala fakturorna omedelbart när jag påpekade det för dem. Detta sa de varje vecka jag träffade dem i ett halvårs tid utan att jag fick betalt. Sen när jag skickade det till inkasso så då först bestred de fakturorna. Trots att leverans hade skett av en tjänst som ej kunde göras ogjord (utveckling av ett datasystem). Kolla att styrelseledamöterna inte har för många konkurser eller tvister i tingsrätten bakom sig. Kolla med tingsrätten på orten där de har sitt säte (+ stora grannkommuner), kolla med kronofogden (rikstäckande) om de har pågående eller avslutade ärenden där det är gratis på dessa. Kolla med bolagsverket vilka som sitter i styrelsen elelr som har rätt att teckna firman eller är funktionärer på annat sätt, som revisorn. Har de bytt revisor utanatt ha bytt ägare så kan det vara en varningssignal. Många förseningsavgifter till bolagsverket för sen årsredovisning kan vara en anann signal att vara försiktig. Observera tt dessa signaler kan ha naturliga orsaker och behöver inte nödvändigtvis vara något att oroa sig för men är det skummisar så brukar många signaler peka åt samma håll. Har de obetalda skatter som gått till KFM oh i synnerhet om det skett flera gånger så ska man dra öronen åt sig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|