FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har inte så stor erfarenhet att köpa något för företaget från privatpersoner. Skall dock köpa en domän och undrar skall jag bara betala ut summan + moms till personen mot ett kvitto av övertagandet av domänen eller måste jag betala avgifter mm för den personen? Lite grön på det som ni märker....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kan inte tänka mig att några avgifter eller motsvarande ska behöva betalas för honom. Du betalar priset han satt. Sen hur du och han redovisar det är väl upp till respektive part. Eller?
//Andreas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Ja, det är så jag tänkte. Jag betalar ut summan + moms och sedan hur han redovisar det är dte upp till honom. Någon som kan bekräfta det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Företag betalar ingen moms på varor/tjänster som köps av privatpersoner, eftersom dessa ej är momspliktiga.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Jag skulle troligen ringt min revisor gällande dessa frågor.
har dock inte hittat mig någon bra ännu :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Min uppfattning är att du som företagare måste betala in personens inkomstskatt och sociala avgifter.
Det är det F-skatten är till för, om en person har F-skatt är det ett bevis på att han själv betalar in dessa avgifter. Enklaste är att köpa domänen för skattade pengar, dvs lön som du själv tagit ut från företaget. Gör en extra löneutbetalning till dig själv om det behövs, då slipper du strula med kontrolluppgifter osv för en extra person.. Eller har jag fel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Kanske, men det är ju inte en tjänst, inte en lön du betalar utan du köper en vara egentligen från den privatpersonen vilket jag inte får ihop direkt med inkomstskatt och sociala avgifter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har för mig att det är så här: du måste betala ut summan utan moms till privatpersonen om han inte har F/FA-skatt. Du får därför heller inte göra något avdrag för moms i ditt företag. Eftersom du köper en vara och inte en tjänst så behöver du inte betala soc. avgifter osv. Kan däremot vara skillnad på om det är nya varor eller begagnade (men det är något som bara skaver lite i bakhuvudet...)???
Ojoj, inte blev det så mycket klarare av det här svare inte.... Sorry... :-/ /H. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Isåfall kan mitt AB få köpa mina gamla kontorsmöbler för 20k, och jag får ut pengarna rakt i handen helt lagligt?
Det skulle ju vara ett väldigt smidigt sätt att få ut pengar utan att behöva skatta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Eller varför inte låta sina anställda köpa en domän i månaden för 140 kr och sedan köpa den till företaget varje månad för 22.500 kr?
Jag har pratat med min bokföringsbyrå och fått blandade besked. Samma fråga har varit uppe på WN förut med lika blandade besked... Det vore kul om nån som VET skrev vad som verkligen gäller och inte bara gissningar och antaganden. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|